PROWENIENCJA:
Kolekcja Paquereau, Paryż, 1927. Kolekcja prywatna: Nieszawer & Princ

WYSTAWIANY:
Jewish Artists of the School of Paris, Artcurial Vienna - Artcurial Brussels - Artcurial Paris, 2015. Granville, Museum of Modern Art Richard Anacréon, 2016.

LITERATURA:
Georges Kars. 1880-1945, katalog Galerie Jean Tiroche, Jaffa, 29 kwietnia - 15 maja 1967, s. 3. Jewish Artists of the School of Paris 1905-1939, Somogy Éditions d'Art, Paris 2015, s. 172. Brigitte Richart, katalog Belles de Nuit, Museum of Modern Art Richard Anacréon Edition, Granville, 2016, s. 68. Praca ta znajdzie się w katalogu artysty raisonné.

Georges Kars urodził się w niemieckiej rodzinie żydowskiej w regionie Pragi. W 1899 r. Studiował w Monachium u Franza von Stucka i zaprzyjaźnił się z Pascinem i Paulem Klee. Od 1905 podróżował do Madrytu, gdzie poznał Juana Grisa i zanurzył się w obrazach Veslasqueza i Goi. W 1908 roku przeniósł się do Paryża i poznał Chagalla, Apollinaire'a, Maxa Jacoba, Maurice'a Raynala i Demetriusa Galanisa. Podczas I wojny światowej przebywał u Pascina w Belgii. Pod wpływem ruchu kubizmu w Paryżu jego kształty stały się prostsze; pozostał jednak głęboko przywiązany do realizmu. Według niego „sztuka nie tkwi w wyszukanej technice, ale w duszy”. Tworzył obrazy figuratywne i używał kilku technik i materiałów, w tym tuszu indyjskiego, akwareli i pasteli. Podczas II wojny światowej schronił się w Lyonie, a później wyjechał na wygnanie do Szwajcarii. W 1945 roku, nie mogąc znieść przerażającej tragedii, jaka dotknęła społeczność żydowską, popełnił samobójstwo, wyskakując z piątego piętra swojego hotelu. Jego pracownia została sprzedana na aukcji 17 czerwca 1966 roku w Palais Galliera. W 1983 roku w muzeum sztuki współczesnej w Troyes odbyła się retrospektywa 120 obrazów. W Nude atmosfera i podejście do tematu przypomina prace Edgara Degasa, Henri de Toulouse-Lautreca i Suzanne Valadon. Transkrypcja przedmowy Valadona opublikowanej w katalogu wystawy Karsa w Galerie B. Weill, Comoedia, 6 lutego 1931, (s. 3): «Mon cher Kars, J'ai présent à la mémoire ce que je viens de voir dans votre atelier et que vous allez exposer chez Berthe Weill. Écrire n'est pas mon fait; j'exprime mal l'émotion admirative que j'ai eue devant vos oeuvres ». („Drogi Karsie, praca, której byłem świadkiem w Twojej pracowni i którą będziesz wystawiać w Berthe Weill, jest wciąż świeża w mojej pamięci. Pisanie nie jest moją sprawą; nie mogę wyrazić wystarczającego podziwu dla Twoich prac”).

15
Georges (Jiri Karpeles) KARS (1881 Kralupy – 1945 Genève)

Akt, 1927

olej, płótno
wymiary: 50 x 65cm
sygn. ‘Kars’ (lewy dół)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

PROWENIENCJA:
Kolekcja Paquereau, Paryż, 1927. Kolekcja prywatna: Nieszawer & Princ

WYSTAWIANY:
Jewish Artists of the School of Paris, Artcurial Vienna - Artcurial Brussels - Artcurial Paris, 2015. Granville, Museum of Modern Art Richard Anacréon, 2016.

LITERATURA:
Georges Kars. 1880-1945, katalog Galerie Jean Tiroche, Jaffa, 29 kwietnia - 15 maja 1967, s. 3. Jewish Artists of the School of Paris 1905-1939, Somogy Éditions d'Art, Paris 2015, s. 172. Brigitte Richart, katalog Belles de Nuit, Museum of Modern Art Richard Anacréon Edition, Granville, 2016, s. 68. Praca ta znajdzie się w katalogu artysty raisonné.

Georges Kars urodził się w niemieckiej rodzinie żydowskiej w regionie Pragi. W 1899 r. Studiował w Monachium u Franza von Stucka i zaprzyjaźnił się z Pascinem i Paulem Klee. Od 1905 podróżował do Madrytu, gdzie poznał Juana Grisa i zanurzył się w obrazach Veslasqueza i Goi. W 1908 roku przeniósł się do Paryża i poznał Chagalla, Apollinaire'a, Maxa Jacoba, Maurice'a Raynala i Demetriusa Galanisa. Podczas I wojny światowej przebywał u Pascina w Belgii. Pod wpływem ruchu kubizmu w Paryżu jego kształty stały się prostsze; pozostał jednak głęboko przywiązany do realizmu. Według niego „sztuka nie tkwi w wyszukanej technice, ale w duszy”. Tworzył obrazy figuratywne i używał kilku technik i materiałów, w tym tuszu indyjskiego, akwareli i pasteli. Podczas II wojny światowej schronił się w Lyonie, a później wyjechał na wygnanie do Szwajcarii. W 1945 roku, nie mogąc znieść przerażającej tragedii, jaka dotknęła społeczność żydowską, popełnił samobójstwo, wyskakując z piątego piętra swojego hotelu. Jego pracownia została sprzedana na aukcji 17 czerwca 1966 roku w Palais Galliera. W 1983 roku w muzeum sztuki współczesnej w Troyes odbyła się retrospektywa 120 obrazów. W Nude atmosfera i podejście do tematu przypomina prace Edgara Degasa, Henri de Toulouse-Lautreca i Suzanne Valadon. Transkrypcja przedmowy Valadona opublikowanej w katalogu wystawy Karsa w Galerie B. Weill, Comoedia, 6 lutego 1931, (s. 3): «Mon cher Kars, J'ai présent à la mémoire ce que je viens de voir dans votre atelier et que vous allez exposer chez Berthe Weill. Écrire n'est pas mon fait; j'exprime mal l'émotion admirative que j'ai eue devant vos oeuvres ». („Drogi Karsie, praca, której byłem świadkiem w Twojej pracowni i którą będziesz wystawiać w Berthe Weill, jest wciąż świeża w mojej pamięci. Pisanie nie jest moją sprawą; nie mogę wyrazić wystarczającego podziwu dla Twoich prac”).