Rzeźbiarz, pedagog, profesor krakowskiej ASP, wybitny przedstawiciel nowego klasycyzmu. Początkowo studiował w Warszawskiej Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1906 kształcił się przez rok we Florencji. W latach 1906-1911 kontynuował studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP u K. Laszczki i A. Dauna. Lata 1912-1913 spędził w Paryżu i Rzymie. Od 1914 służył w I Brygadzie Legionów Polskich. Z krakowską ASP związał się jeszcze przed I wojną światową, po wojnie wrócił do katedry rzeźby, kierował pracownią odlewów gipsowych, już jako docent prowadził zakład ceramiki ASP. Był m.in. członkiem warszawskiego TZSP, stowarzyszenia Rzeźba, Cechu Artystów Plastyków "Jednoróg". Po II wojnie pełnił funkcje dziekana Wydziału Rzeźby (1951-1953) i kierownika katedry w 1958. Wczesna twórczość Popławskiego, o charakterze alegoryczno-symbolicznym, nawiązuje do osiągnięć rzeźby francuskiej (A. Rodin, Ch. Despiau), od ok. 1914 artysta zwraca się ku klasycyzmowi - zainspirowany pobytem w akademii florenckiej tworzy pod wpływem włoskiej rzeźby renesansowej. Poza rzeźbą monumentalną i portretową istotną część dorobku artysty stanowią plakiety i medale.

107
Stanisław POPŁAWSKI (1886 - 1959)

Akt

gips patynowany, wys. 14 cm,
sygn. na podstawie: S. Popławski 1944.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rzeźbiarz, pedagog, profesor krakowskiej ASP, wybitny przedstawiciel nowego klasycyzmu. Początkowo studiował w Warszawskiej Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1906 kształcił się przez rok we Florencji. W latach 1906-1911 kontynuował studia rzeźbiarskie w krakowskiej ASP u K. Laszczki i A. Dauna. Lata 1912-1913 spędził w Paryżu i Rzymie. Od 1914 służył w I Brygadzie Legionów Polskich. Z krakowską ASP związał się jeszcze przed I wojną światową, po wojnie wrócił do katedry rzeźby, kierował pracownią odlewów gipsowych, już jako docent prowadził zakład ceramiki ASP. Był m.in. członkiem warszawskiego TZSP, stowarzyszenia Rzeźba, Cechu Artystów Plastyków "Jednoróg". Po II wojnie pełnił funkcje dziekana Wydziału Rzeźby (1951-1953) i kierownika katedry w 1958. Wczesna twórczość Popławskiego, o charakterze alegoryczno-symbolicznym, nawiązuje do osiągnięć rzeźby francuskiej (A. Rodin, Ch. Despiau), od ok. 1914 artysta zwraca się ku klasycyzmowi - zainspirowany pobytem w akademii florenckiej tworzy pod wpływem włoskiej rzeźby renesansowej. Poza rzeźbą monumentalną i portretową istotną część dorobku artysty stanowią plakiety i medale.