OPINIE:
- autentyczność skonsultowana z Fundacją Nowosielskich w Krakowie

„Jestem zafascynowany kobietą, jako zjawiskiem, jako stworzeniem boskim. Ja w ogóle nie rozumiem, jak to możliwe, że coś takiego istnieje. To mnie zachwyca, wprowadza w osłupienie. Jestem erotomanem”. ‒ JERZY NOWOSIELSKI

Akty oraz przedstawienia kobiet to główne motywy twórczości Jerzego Nowosielskiego. Jak pisała Julia Deluga: „Kobieta zajmuje w twórczości artysty miejsce szczególne. Nowosielski często mawiał, że jest ona dla niego tajemnicą, a co za tym idzie – niegasnącym źródłem inspiracji i poszukiwań. Kobieta pojawia się u malarza w rozmaitych sytuacjach i pozach często wielokrotnie powtarzanych, ale za każdym razem odsłaniających jakiś nowy aspekt kobiecości“ (Julia Deluga, Realizm bytów subtelnych, [w:] Jerzy Nowosielski. Byty subtelne, [red.] Agnieszka Dela-Kropidłowska, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole 2013). Warto podkreślić, że najwcześniejsze prace artysty, powstałe w latach 40, to właśnie modiglianowskie postacie kobiece. Kobiety Nowosielskiego wydają się odrębnym gatunkiem – ich ciała są mocno zarysowane, mają charakterystycznie wydłużone kończyny, pociągłe twarze o owalnym kształcie, ciemne, migdałowe oczy i ciepły odcień skory. Długie, smukłe sylwetki postaci można przypisać ikonopisarskiej pasji artysty. Nowosielski od najmłodszych lat był zafascynowany liturgią wschodnią. Natomiast wysublimowany erotyzm, spowijający kobiece przedstawienia Nowosielskiego, pochodzi z jego szczególnej, nieukrywanej fascynacji płcią przeciwną. W prezentowanej tutaj pracy Nowosielskiego ciało kobiety wpisuje się w horyzontalny kształt kompozycji dzięki odpowiedniemu wygięciu. Tworzy to dekoracyjny efekt harmonizujący tę figurę z tektoniką kompozycji. W takim układzie kobieta okazuje się być w równym stopniu główną bohaterką przedstawienia, co jego elementem podporządkowanym pozostałym częściom widoku, zwłaszcza w wizualnym sensie. Figuratywny charakter tego obrazu, ukazujący scenę toalety stwarza również pretekst dla zaistnienia kilku nibyabstrakcyjnych form, będących kształtami oznaczającymi prawdopodobnie naczynia. To właśnie ich prawie abstrakcyjne, geometryczne kształty komponują się z nieco zgeometryzowanym korpusem kobiety stwarzając stylizowany, malarski efekt.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

009
Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

Akt

olej/tektura, 37 x 82 cm

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Art Outlet - Sztuka Współczesna

12.11.2019

19:00

Sprzedane 50 000 zł (61 500 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 40 000 - 50 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

OPINIE:
- autentyczność skonsultowana z Fundacją Nowosielskich w Krakowie

„Jestem zafascynowany kobietą, jako zjawiskiem, jako stworzeniem boskim. Ja w ogóle nie rozumiem, jak to możliwe, że coś takiego istnieje. To mnie zachwyca, wprowadza w osłupienie. Jestem erotomanem”. ‒ JERZY NOWOSIELSKI

Akty oraz przedstawienia kobiet to główne motywy twórczości Jerzego Nowosielskiego. Jak pisała Julia Deluga: „Kobieta zajmuje w twórczości artysty miejsce szczególne. Nowosielski często mawiał, że jest ona dla niego tajemnicą, a co za tym idzie – niegasnącym źródłem inspiracji i poszukiwań. Kobieta pojawia się u malarza w rozmaitych sytuacjach i pozach często wielokrotnie powtarzanych, ale za każdym razem odsłaniających jakiś nowy aspekt kobiecości“ (Julia Deluga, Realizm bytów subtelnych, [w:] Jerzy Nowosielski. Byty subtelne, [red.] Agnieszka Dela-Kropidłowska, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole 2013). Warto podkreślić, że najwcześniejsze prace artysty, powstałe w latach 40, to właśnie modiglianowskie postacie kobiece. Kobiety Nowosielskiego wydają się odrębnym gatunkiem – ich ciała są mocno zarysowane, mają charakterystycznie wydłużone kończyny, pociągłe twarze o owalnym kształcie, ciemne, migdałowe oczy i ciepły odcień skory. Długie, smukłe sylwetki postaci można przypisać ikonopisarskiej pasji artysty. Nowosielski od najmłodszych lat był zafascynowany liturgią wschodnią. Natomiast wysublimowany erotyzm, spowijający kobiece przedstawienia Nowosielskiego, pochodzi z jego szczególnej, nieukrywanej fascynacji płcią przeciwną. W prezentowanej tutaj pracy Nowosielskiego ciało kobiety wpisuje się w horyzontalny kształt kompozycji dzięki odpowiedniemu wygięciu. Tworzy to dekoracyjny efekt harmonizujący tę figurę z tektoniką kompozycji. W takim układzie kobieta okazuje się być w równym stopniu główną bohaterką przedstawienia, co jego elementem podporządkowanym pozostałym częściom widoku, zwłaszcza w wizualnym sensie. Figuratywny charakter tego obrazu, ukazujący scenę toalety stwarza również pretekst dla zaistnienia kilku nibyabstrakcyjnych form, będących kształtami oznaczającymi prawdopodobnie naczynia. To właśnie ich prawie abstrakcyjne, geometryczne kształty komponują się z nieco zgeometryzowanym korpusem kobiety stwarzając stylizowany, malarski efekt.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.