Oko namalowane przez Krzysztofa Gila na lustrze odnosi się do jednego z wątków obecnych w jego twórczości – spojrzenia oraz jego kulturowych znaczeń. Artysta odwołuje się do zaczerpniętego z kultury romskiej pojęcia „akhaliben”, wedle którego ludzki wzrok odzwierciedla dobro lub zło obecne w człowieku. Praktyka artystyczna Gila skupiona jest wokół historii mniejszości romskiej, wymazywania jej oraz sposobów obrazowania na przestrzeni wieków. Artysta analizując historyczne źródła dotyczące fobii względem Romów i wykluczeń opowiada również o własnej tożsamości i doświadczeniach. Zaznacza, że zmysł wzroku bywa niesprawiedliwym narzędziem oceny drugiego człowieka na podstawie jego wyglądu, na przykład koloru skóry. Oko namalowane na tafli lustra zyskuje w ten sposób kolejne znaczenie – odbijamy się w nim i przyglądamy się mu uważnie, kiedy ono symbolizuje odwieczne historie opresji i nierówności.

Krzysztof Gil (ur. 1987) Artysta wizualny, w swojej praktyce posługuje się rysunkiem, malarstwem, rzeźbą, grafiką warsztatową. Ukończył Wydział Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie uzyskał tytuł magistra pod opieką dr hab. prof. ASP Piotra Panasiewicza. Obronił doktorat w dziedzinie sztuki w 2018 roku na macierzystej uczelni. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie. W 2016 roku został uhonorowany Stypendium Twórczym Miasta Krakowa.

02
Krzysztof GIL (ur. 1987)

Akhaliben, 2024

farba olejna na lustrze; TAFLAO2, 150x97x6 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Oko namalowane przez Krzysztofa Gila na lustrze odnosi się do jednego z wątków obecnych w jego twórczości – spojrzenia oraz jego kulturowych znaczeń. Artysta odwołuje się do zaczerpniętego z kultury romskiej pojęcia „akhaliben”, wedle którego ludzki wzrok odzwierciedla dobro lub zło obecne w człowieku. Praktyka artystyczna Gila skupiona jest wokół historii mniejszości romskiej, wymazywania jej oraz sposobów obrazowania na przestrzeni wieków. Artysta analizując historyczne źródła dotyczące fobii względem Romów i wykluczeń opowiada również o własnej tożsamości i doświadczeniach. Zaznacza, że zmysł wzroku bywa niesprawiedliwym narzędziem oceny drugiego człowieka na podstawie jego wyglądu, na przykład koloru skóry. Oko namalowane na tafli lustra zyskuje w ten sposób kolejne znaczenie – odbijamy się w nim i przyglądamy się mu uważnie, kiedy ono symbolizuje odwieczne historie opresji i nierówności.

Krzysztof Gil (ur. 1987) Artysta wizualny, w swojej praktyce posługuje się rysunkiem, malarstwem, rzeźbą, grafiką warsztatową. Ukończył Wydział Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie uzyskał tytuł magistra pod opieką dr hab. prof. ASP Piotra Panasiewicza. Obronił doktorat w dziedzinie sztuki w 2018 roku na macierzystej uczelni. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie. W 2016 roku został uhonorowany Stypendium Twórczym Miasta Krakowa.