Praca jest ironiczną refleksją dotyczącą wyobrażeń na temat sztuki. Nawiązując do łacińskiej maksymy Vita brevis, ars longa artysta przedstawił siebie w plebejskim przebraniu na pomnikowym piedestale. Tytułowa, wieczna sztuka jest w prezentowanej pracy grą pozorów, pomnikowym cokołem jest stary piec, klasyczne kolumny drewnianymi atrapami, a pewna siebie poza artysty w gumiakach ma niewiele wspólnego z dostojeństwem pomnikowych postaci. W przewrotnej metaforze pomnika wystawionego sztuce dominuje to, co przemijające, na piedestale staje artysta w roli plebejusza, do którego bardziej pasuje vita brevis niż ars longa. W latach 70. i 80 artysta wielokrotnie podejmował działania z poczuciem humoru kontestujące hierarchiczne porządki świata artystycznego.

Praca reprodukowana m.in. w: Jerzy Treliński. Art-synergia, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Łódź 2011; Jerzy Treliński, Ślady obecności, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2002.

32
Jerzy TRELIŃSKI (ur. 1940)

Akcja – Ars longa..., Łódź, Serwituty 1975

odbitka żelatynowo-srebrowa, tusz, papier 21,5 x 16 cm
sygn., tyt., dat. na odwrociu
vintage print
oprawa: drewniana rama, szkło

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca jest ironiczną refleksją dotyczącą wyobrażeń na temat sztuki. Nawiązując do łacińskiej maksymy Vita brevis, ars longa artysta przedstawił siebie w plebejskim przebraniu na pomnikowym piedestale. Tytułowa, wieczna sztuka jest w prezentowanej pracy grą pozorów, pomnikowym cokołem jest stary piec, klasyczne kolumny drewnianymi atrapami, a pewna siebie poza artysty w gumiakach ma niewiele wspólnego z dostojeństwem pomnikowych postaci. W przewrotnej metaforze pomnika wystawionego sztuce dominuje to, co przemijające, na piedestale staje artysta w roli plebejusza, do którego bardziej pasuje vita brevis niż ars longa. W latach 70. i 80 artysta wielokrotnie podejmował działania z poczuciem humoru kontestujące hierarchiczne porządki świata artystycznego.

Praca reprodukowana m.in. w: Jerzy Treliński. Art-synergia, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Łódź 2011; Jerzy Treliński, Ślady obecności, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2002.