Dzieło stanowi przykład naturalistycznej odmiany polskiego realizmu. Obraz przedstawia młodą bosonogą ukraińską chłopkę, leżącą na ziemi i trzymającą w wyciągniętej ku górze prawej ręce nitki babiego lata. Z lewej strony, na horyzoncie, znajdującym się w połowie wysokości obrazu i będącym główną linią podziału jego kompozycji, widać stado bydła i sylwetki wieśniaków. Spogląda ku nim czarny siedzący piesek. Paleta barw, z przewagą odcieni brązów i szarości, jest stonowana i podkreśla nastrój pory późnego, babiego lata. Szarobłękitne, lekko zachmurzone niebo wypełnia górną część obrazu. Jaśniejszy akcent stanowi biała spódnica i żółta chustka leżącej dziewczyny.

Józef Chełmoński herbu Prawdzic (1849 1914) był reprezentantem polskiego realizmu. Malował sceny rodzajowe, ukazując z dużym autentyzmem życie wsi polskiej i ukraińskiej oraz sceny myśliwskie. W realistycznych, nastrojowych pejzażach z wielką wrażliwością odtwarzał koloryt przyrody. Rzadziej malował portrety. Był doskonałym malarzem koni, sławę przyniosły mu rozpędzone Czwórki i Trójki.

2
Adopcja obrazu Babie lato Józefa Chełmońskiego na okres trzech lat.

"Babie lato" Józefa Chełmońskiego, jedno z najsłynniejszych dzieł polskiej sztuki XIX wieku, powstało w 1875 roku w Warszawie i jest pokłosiem rok wcześniejszej podróży Chełmońskiego na Ukrainę. Po tej podróży szczególnie pasjonowała go obserwacja życia wsi oraz rytmów nadawanych życiu przez naturę.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Dzieło stanowi przykład naturalistycznej odmiany polskiego realizmu. Obraz przedstawia młodą bosonogą ukraińską chłopkę, leżącą na ziemi i trzymającą w wyciągniętej ku górze prawej ręce nitki babiego lata. Z lewej strony, na horyzoncie, znajdującym się w połowie wysokości obrazu i będącym główną linią podziału jego kompozycji, widać stado bydła i sylwetki wieśniaków. Spogląda ku nim czarny siedzący piesek. Paleta barw, z przewagą odcieni brązów i szarości, jest stonowana i podkreśla nastrój pory późnego, babiego lata. Szarobłękitne, lekko zachmurzone niebo wypełnia górną część obrazu. Jaśniejszy akcent stanowi biała spódnica i żółta chustka leżącej dziewczyny.

Józef Chełmoński herbu Prawdzic (1849 1914) był reprezentantem polskiego realizmu. Malował sceny rodzajowe, ukazując z dużym autentyzmem życie wsi polskiej i ukraińskiej oraz sceny myśliwskie. W realistycznych, nastrojowych pejzażach z wielką wrażliwością odtwarzał koloryt przyrody. Rzadziej malował portrety. Był doskonałym malarzem koni, sławę przyniosły mu rozpędzone Czwórki i Trójki.