Gdybyśmy poszukiwali związków łączących kolekcję warszawskiego Muzeum Narodowe z inwentarzem paryskiego Luwru, moglibyśmy wskazać na dzieło portrecisty włoskiego pochodzenia - Jana Baptisty Lampiego, który to obraz wykonany został w dwóch wersjach, z których pierwsza znajduje się we francuskiej stolicy, podczas gdy autorską replikę prezentujemy w naszej galerii. Główny bohater obrazu – Stanisław Szczęsny Potocki, ze względu na powierzoną mu krótko przed pozowaniem przybyłemu z Wiednia mistrzowi otrzymał godność generała lejtnanta wojsk konnych, przedstawiony został w zbroi, podczas gdy na postumencie malarz ulokował miecz i hełm. Lekko odchylona względem osi obrazu, postać portretowanego kontrapunktowana jest przez wizerunki dwóch synów magnata w typie portretu dynastycznego. Nie stanowi to w twórczości nadwornego malarz Stanisława Augusta - a później także Katarzyny II – precedensu, bowiem podobny schemat kompozycyjny zastosował tworząc m. in. hetmana Franciszka K. Branickiego. Prezentowany tu portret kontrowersyjnego dyplomaty, poety, wojewody, targowiczanina i generała, zwanego „mężem-obywatelem” stanowi jeden z najświetniejszych obrazów Lampiego w zbiorach polskich.
olej/płótno,137,5 x 116 cm
Okres adopcji: 2 lata
Gdybyśmy poszukiwali związków łączących kolekcję warszawskiego Muzeum Narodowe z inwentarzem paryskiego Luwru, moglibyśmy wskazać na dzieło portrecisty włoskiego pochodzenia - Jana Baptisty Lampiego, który to obraz wykonany został w dwóch wersjach, z których pierwsza znajduje się we francuskiej stolicy, podczas gdy autorską replikę prezentujemy w naszej galerii. Główny bohater obrazu – Stanisław Szczęsny Potocki, ze względu na powierzoną mu krótko przed pozowaniem przybyłemu z Wiednia mistrzowi otrzymał godność generała lejtnanta wojsk konnych, przedstawiony został w zbroi, podczas gdy na postumencie malarz ulokował miecz i hełm. Lekko odchylona względem osi obrazu, postać portretowanego kontrapunktowana jest przez wizerunki dwóch synów magnata w typie portretu dynastycznego. Nie stanowi to w twórczości nadwornego malarz Stanisława Augusta - a później także Katarzyny II – precedensu, bowiem podobny schemat kompozycyjny zastosował tworząc m. in. hetmana Franciszka K. Branickiego. Prezentowany tu portret kontrowersyjnego dyplomaty, poety, wojewody, targowiczanina i generała, zwanego „mężem-obywatelem” stanowi jeden z najświetniejszych obrazów Lampiego w zbiorach polskich.