STAN ZACHOWANIA:
Oprawione; oglądane poza ramą dzieło jest w bardzo dobrym stanie. Brak widocznych uszkodzeń.

PROWENIENCJA:
Kolekcja Stanisława i Alicji Jonas


Pozycje od 25 do 71 na tej aukcji pochodzą bezpośrednio z majątku szanowanych polskich kolekcjonerów sztuki, Stanisława i Alicji Jonas — dwojga niezwykłych ludzi, których życie naznaczone było siłą charakteru, intelektem i głębokim oddaniem sztuce.

Stanisław Jonas, ocalały z warszawskiego getta, prowadził w Nowym Jorku życie jako ceniony psychiatra i doradca. Jego głębokie zamiłowanie do sztuki wykraczało poza osobistą pasję – stanowiło wyraz jego światopoglądu oraz formę ochrony dziedzictwa kulturowego. Alicja Jonas, utalentowana pianistka, kompozytorka i nauczycielka, wnosiła do ich wspólnego życia własny artystyczny geniusz. Po trudnych doświadczeniach wojennych w Polsce wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych pod koniec lat 60., by dołączyć do Stanisława i poświęcić swoją karierę edukacji muzycznej oraz kompozycji. Razem stworzyli dom przepełniony kreatywnością, rozmową i artystyczną eksploracją.

Ich kolekcja dzieł sztuki odzwierciedla nie tylko wyrafinowaną wrażliwość estetyczną, lecz także cały krąg osobistych relacji z artystami i marszandami. Wiele prac zostało nabytych bezpośrednio od twórców, których podziwiali i z którymi utrzymywali przyjaźnie. Ich kontakty z najważniejszymi postaciami polskiej i nowojorskiej sceny artystycznej odegrały kluczową rolę w kształtowaniu kolekcji.

Wśród reprezentowanych artystów znajdują się m.in. Barbara Falender, znana z intymnych form rzeźbiarskich; Rafał Olbiński, ceniony za swój oniryczny surrealizm; Stanisław Młodożeniec, którego ekspresyjna kolorystyka i forma współtworzyły powojenne malarstwo polskie; oraz Krystyna Brzechwa, której delikatne kompozycje emanują poetycką wrażliwością.

Kolekcja obejmuje również dwa wyjątkowe dzieła Henryka Stażewskiego – jednej z czołowych postaci polskiej awangardy i pioniera abstrakcji geometrycznej w Europie Wschodniej. Te rzadkie pod względem jakości i pochodzenia prace osadzają kolekcję w szerokim nurcie modernistycznych poszukiwań.

Na przestrzeni lat Jonasowie pielęgnowali bliskie relacje z wieloma galeriami wspierającymi zarówno uznanych, jak i wschodzących polskich artystów, w tym z Galerią Zabriskie oraz Galerią Z Michaela Legutko. Ich kolekcjonowanie nigdy nie miało charakteru spekulacyjnego – było głęboko osobiste, świadome i zakorzenione w dialogu, przyjaźni i wspólnym dziedzictwie kulturowym.

Ta aukcja to nie tylko zbiór znakomitych dzieł sztuki, lecz także portret życia głęboko zakorzenionego w świecie twórczości. Każdy element tej kolekcji opowiada historię więzi, przekonań i ciągłości kulturowej. Sięgając po dzieła z majątku Jonasów, stajemy się częścią tego niezwykłego dziedzictwa.

Z dumą prezentujemy kolekcję Stanisława i Alicji Jonas – świadectwo dwóch życiorysów przeżytych z odwagą, elegancją i niezłomnym oddaniem sztuce..

DODATKOWE UWAGI

Erna Rosenstein była wybitną malarką, poetką i kluczową postacią powojennej awangardy artystycznej w Polsce, urodzoną we Lwowie na Ukrainie. Jej twórczość jest głęboko zakorzeniona w osobistej traumie i pamięci historycznej, ukształtowanej przez koszmary Holokaustu. Podczas II wojny światowej przeżyła okupację nazistowską, żyjąc pod fałszywą tożsamością. Niestety, jej rodzice zostali zamordowani przez przewodnika, który miał im pomóc w ucieczce. Styl Rosenstein łączył surrealistyczne motywy z przejmującym poczuciem nieobecności i żalu. Jej obrazy często przedstawiają oniryczne krajobrazy, abstrakcyjne postacie i powtarzające się symbole śmierci i odrodzenia — takie jak ptaki, jajka i welony. W ostatnich latach Rosenstein zyskała szersze międzynarodowe uznanie i wystawiała swoje prace w takich renomowanych miejscach jak Hauser i Wirth. Rosenstein była członkinią założycielką Drugiej Grupy Krakowskiej, blisko związaną ze znanymi współczesnymi artystami, takimi jak Tadeusz Kantor i Jonasz Stern. Odrzucając ograniczenia oficjalnych doktryn artystycznych, połączyła liryczną abstrakcję z intuicyjnymi praktykami automatyzmu i surrealistycznej poetyki, tworząc prace, które były radykalnie osobiste, ale jednocześnie uniwersalnie rezonujące. W latach 60. i 70. Rosenstein zwróciła się w stronę asamblażu, włączając znalezione przedmioty, kości, szkło i domowe fragmenty — przekształcając gruzy w potężne naczynia pamięci. Te intymne, rzeźbiarskie dzieła są coraz częściej uważane za jedne z najważniejszych wkładów w sztukę feministyczną i związaną z Holokaustem tamtej epoki.
Uznanie Rosenstein znacznie wzrosło w ostatnich latach, z dużymi wystawami instytucjonalnymi — takimi jak retrospektywa z lat 2021–2022 Once Upon a Time w Jewish Museum w Nowym Jorku. Zarówno kolekcjonerzy, jak i instytucje zaczęli postrzegać jej twórczość jako kamień węgielny powojennej sztuki europejskiej, zwłaszcza w kontekście dialogów na temat surrealizmu kobiecego, traumy i pamięci kulturowej.

038
Erna ROSENSTEIN (1913 - 2004)

Abstrakcja z niebieskim i czerwonym, 1994

akwarela i kredka na papierze
16 x 17,5 cm
wymiary w ramie: 24 x 29 cm
dat. l.d., sygn. p.d.

Zobacz katalog

Shapiro Auctions

Midsummer Exceptional Fine Art Auction

28.06.2025

16:00

Cena wywoławcza: 4 000 zł
Estymacja: 8 000 - 12 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

STAN ZACHOWANIA:
Oprawione; oglądane poza ramą dzieło jest w bardzo dobrym stanie. Brak widocznych uszkodzeń.

PROWENIENCJA:
Kolekcja Stanisława i Alicji Jonas


Pozycje od 25 do 71 na tej aukcji pochodzą bezpośrednio z majątku szanowanych polskich kolekcjonerów sztuki, Stanisława i Alicji Jonas — dwojga niezwykłych ludzi, których życie naznaczone było siłą charakteru, intelektem i głębokim oddaniem sztuce.

Stanisław Jonas, ocalały z warszawskiego getta, prowadził w Nowym Jorku życie jako ceniony psychiatra i doradca. Jego głębokie zamiłowanie do sztuki wykraczało poza osobistą pasję – stanowiło wyraz jego światopoglądu oraz formę ochrony dziedzictwa kulturowego. Alicja Jonas, utalentowana pianistka, kompozytorka i nauczycielka, wnosiła do ich wspólnego życia własny artystyczny geniusz. Po trudnych doświadczeniach wojennych w Polsce wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych pod koniec lat 60., by dołączyć do Stanisława i poświęcić swoją karierę edukacji muzycznej oraz kompozycji. Razem stworzyli dom przepełniony kreatywnością, rozmową i artystyczną eksploracją.

Ich kolekcja dzieł sztuki odzwierciedla nie tylko wyrafinowaną wrażliwość estetyczną, lecz także cały krąg osobistych relacji z artystami i marszandami. Wiele prac zostało nabytych bezpośrednio od twórców, których podziwiali i z którymi utrzymywali przyjaźnie. Ich kontakty z najważniejszymi postaciami polskiej i nowojorskiej sceny artystycznej odegrały kluczową rolę w kształtowaniu kolekcji.

Wśród reprezentowanych artystów znajdują się m.in. Barbara Falender, znana z intymnych form rzeźbiarskich; Rafał Olbiński, ceniony za swój oniryczny surrealizm; Stanisław Młodożeniec, którego ekspresyjna kolorystyka i forma współtworzyły powojenne malarstwo polskie; oraz Krystyna Brzechwa, której delikatne kompozycje emanują poetycką wrażliwością.

Kolekcja obejmuje również dwa wyjątkowe dzieła Henryka Stażewskiego – jednej z czołowych postaci polskiej awangardy i pioniera abstrakcji geometrycznej w Europie Wschodniej. Te rzadkie pod względem jakości i pochodzenia prace osadzają kolekcję w szerokim nurcie modernistycznych poszukiwań.

Na przestrzeni lat Jonasowie pielęgnowali bliskie relacje z wieloma galeriami wspierającymi zarówno uznanych, jak i wschodzących polskich artystów, w tym z Galerią Zabriskie oraz Galerią Z Michaela Legutko. Ich kolekcjonowanie nigdy nie miało charakteru spekulacyjnego – było głęboko osobiste, świadome i zakorzenione w dialogu, przyjaźni i wspólnym dziedzictwie kulturowym.

Ta aukcja to nie tylko zbiór znakomitych dzieł sztuki, lecz także portret życia głęboko zakorzenionego w świecie twórczości. Każdy element tej kolekcji opowiada historię więzi, przekonań i ciągłości kulturowej. Sięgając po dzieła z majątku Jonasów, stajemy się częścią tego niezwykłego dziedzictwa.

Z dumą prezentujemy kolekcję Stanisława i Alicji Jonas – świadectwo dwóch życiorysów przeżytych z odwagą, elegancją i niezłomnym oddaniem sztuce..

DODATKOWE UWAGI

Erna Rosenstein była wybitną malarką, poetką i kluczową postacią powojennej awangardy artystycznej w Polsce, urodzoną we Lwowie na Ukrainie. Jej twórczość jest głęboko zakorzeniona w osobistej traumie i pamięci historycznej, ukształtowanej przez koszmary Holokaustu. Podczas II wojny światowej przeżyła okupację nazistowską, żyjąc pod fałszywą tożsamością. Niestety, jej rodzice zostali zamordowani przez przewodnika, który miał im pomóc w ucieczce. Styl Rosenstein łączył surrealistyczne motywy z przejmującym poczuciem nieobecności i żalu. Jej obrazy często przedstawiają oniryczne krajobrazy, abstrakcyjne postacie i powtarzające się symbole śmierci i odrodzenia — takie jak ptaki, jajka i welony. W ostatnich latach Rosenstein zyskała szersze międzynarodowe uznanie i wystawiała swoje prace w takich renomowanych miejscach jak Hauser i Wirth. Rosenstein była członkinią założycielką Drugiej Grupy Krakowskiej, blisko związaną ze znanymi współczesnymi artystami, takimi jak Tadeusz Kantor i Jonasz Stern. Odrzucając ograniczenia oficjalnych doktryn artystycznych, połączyła liryczną abstrakcję z intuicyjnymi praktykami automatyzmu i surrealistycznej poetyki, tworząc prace, które były radykalnie osobiste, ale jednocześnie uniwersalnie rezonujące. W latach 60. i 70. Rosenstein zwróciła się w stronę asamblażu, włączając znalezione przedmioty, kości, szkło i domowe fragmenty — przekształcając gruzy w potężne naczynia pamięci. Te intymne, rzeźbiarskie dzieła są coraz częściej uważane za jedne z najważniejszych wkładów w sztukę feministyczną i związaną z Holokaustem tamtej epoki.
Uznanie Rosenstein znacznie wzrosło w ostatnich latach, z dużymi wystawami instytucjonalnymi — takimi jak retrospektywa z lat 2021–2022 Once Upon a Time w Jewish Museum w Nowym Jorku. Zarówno kolekcjonerzy, jak i instytucje zaczęli postrzegać jej twórczość jako kamień węgielny powojennej sztuki europejskiej, zwłaszcza w kontekście dialogów na temat surrealizmu kobiecego, traumy i pamięci kulturowej.