z portfolia wydanego przez Museum of Art, Carnegie Institute w związku z wystawą malarstwa Sama Francisa, Joan Mitchell i Walasse Tinga, Pittsburgh 1973, wydanie pierwsze i jedyne, L-155 (Connie Lembark “The Prints of Sam Francis: A Catalogue Raisonne", New York, 1992)
Amerykański malarz, wybitny przedstawiciel nurtu abstrakcyjnego w światowym malarstwie po II wojnie. Początkowo studiował medycynę na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.W 1945 podjął studia malarskie w California School of Fine Arts w San Francisco. W 1950 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w pracownii Fernanda Legera. W Paryżu zbliżył się do kręgu artystów związanych z informelem. Europejski informel i amerykański abstrakcyjny ekspresjonizm, szczególnie Jackson Pollock, zasadniczo wpłynęły na jego dojrzałą twórczość. Odbyta w 1957 podróż m.in. do Japonii wzbogaciła malarstwo Francisa o wątek orientalny. Artystę zafascynowała japońska tradycja sztuki kontemplacyjnej, jej prostota i asymetria. Malował dużych rozmiarów obrazy, w których barwne plamy miękko kładzionej, spływającej farby stapiały się w nieregularne, asymetryczne formy, swobodnie wypełniające powierzchnię płótna. Artysta miał wiele wystaw indywidualnych na całym świecie, wystawy retrospektywne w Bernie, Huston, Nowym Jorku i Amsterdamie. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach muzeów Europy i Ameryki.

86
Sam FRANCIS (1923-1994)

Abstrakcja barwna, 1973

oryginalna litografia pięciobarwna,
38 x 55,7cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

z portfolia wydanego przez Museum of Art, Carnegie Institute w związku z wystawą malarstwa Sama Francisa, Joan Mitchell i Walasse Tinga, Pittsburgh 1973, wydanie pierwsze i jedyne, L-155 (Connie Lembark “The Prints of Sam Francis: A Catalogue Raisonne", New York, 1992)
Amerykański malarz, wybitny przedstawiciel nurtu abstrakcyjnego w światowym malarstwie po II wojnie. Początkowo studiował medycynę na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.W 1945 podjął studia malarskie w California School of Fine Arts w San Francisco. W 1950 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w pracownii Fernanda Legera. W Paryżu zbliżył się do kręgu artystów związanych z informelem. Europejski informel i amerykański abstrakcyjny ekspresjonizm, szczególnie Jackson Pollock, zasadniczo wpłynęły na jego dojrzałą twórczość. Odbyta w 1957 podróż m.in. do Japonii wzbogaciła malarstwo Francisa o wątek orientalny. Artystę zafascynowała japońska tradycja sztuki kontemplacyjnej, jej prostota i asymetria. Malował dużych rozmiarów obrazy, w których barwne plamy miękko kładzionej, spływającej farby stapiały się w nieregularne, asymetryczne formy, swobodnie wypełniające powierzchnię płótna. Artysta miał wiele wystaw indywidualnych na całym świecie, wystawy retrospektywne w Bernie, Huston, Nowym Jorku i Amsterdamie. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach muzeów Europy i Ameryki.