Pochodzenie:
Obraz zakupiony w Galerii Starmach w Krakowie.
Obrazy abstrakcyjne Jerzego Nowosielskiego – pełne malarskiej urody, łączące harmonię barw z muzycznością rytmicznych podziałów – należą do najbardziej zagadkowych jego dzieł. Swoista „dwujęzyczność“ artysty, uprawiającego równolegle abstrakcję i malarstwo figuratywne, towarzyszyła mu praktycznie przez całą drogę twórczą – prowadząc malarza konsekwentnie do przypisania abstrakcji roli malarstwa ikonicznego. Wiele swoich wypowiedzi Nowosielski poświęcił duchowej zbieżności malarstwa abstrakcyjnego z ikoną. Malarstwo abstrakcyjne stało się bowiem istotnym dopełnieniem jego koncepcji sztuki sakralnej – dostrzegając w sztuce bezprzedmiotowej ogromny duchowy potencjał, krakowski artysta włączył je w obręb sztuki liturgicznej, co było skutkiem osobistej, malarskiej intuicji, lecz również konsekwencją bogatej, wielowątkowej genezy tego malarstwa. (Z wykładu dr Krystyny Czerni, Sakralny wymiar abstrakcji – na przykładzie malarstwa Jerzego Nowosielskiego, ASP w Gdańsku, 12 IV 2019.)
olej, tektura
37,6 x 53 cm
na odwr. na tekturze p.d.: nalepka Galerii Sztuki Współczesnej EGO z Poznania z danymi obrazu
Obraz posiada potwierdzenie autentyczności z 2000 r., podpisane przez autora.
Pochodzenie:
Obraz zakupiony w Galerii Starmach w Krakowie.
Obrazy abstrakcyjne Jerzego Nowosielskiego – pełne malarskiej urody, łączące harmonię barw z muzycznością rytmicznych podziałów – należą do najbardziej zagadkowych jego dzieł. Swoista „dwujęzyczność“ artysty, uprawiającego równolegle abstrakcję i malarstwo figuratywne, towarzyszyła mu praktycznie przez całą drogę twórczą – prowadząc malarza konsekwentnie do przypisania abstrakcji roli malarstwa ikonicznego. Wiele swoich wypowiedzi Nowosielski poświęcił duchowej zbieżności malarstwa abstrakcyjnego z ikoną. Malarstwo abstrakcyjne stało się bowiem istotnym dopełnieniem jego koncepcji sztuki sakralnej – dostrzegając w sztuce bezprzedmiotowej ogromny duchowy potencjał, krakowski artysta włączył je w obręb sztuki liturgicznej, co było skutkiem osobistej, malarskiej intuicji, lecz również konsekwencją bogatej, wielowątkowej genezy tego malarstwa. (Z wykładu dr Krystyny Czerni, Sakralny wymiar abstrakcji – na przykładzie malarstwa Jerzego Nowosielskiego, ASP w Gdańsku, 12 IV 2019.)