Patrząc na słynne obrazy Salvadora Dalí podejrzewano, że były wynikiem wizji po zażyciu silnych substancji psychotropowych. Dalí utrzymywał jednak, że „Ja nie zażywam narkotyków, ja jestem narkotykiem”.
Kompozycja Salvadora Dalego pod tytułem „Abricot Chevalier” (znana również jako „Rycerz moreli”) jest jednym z wielu surrealistycznych dzieł artysty z cyklu "Flordali - Les Fruits" z 1969 r., w którym po raz kolejny zanurza widza w fantastycznym świecie pełnym symboli, wizji i onirycznych krajobrazów. W tym obrazie Dalí wykorzystuje charakterystyczną dla siebie technikę precyzyjnie realistycznych przedstawień przedmiotów, które zderza ze sobą w surrealistycznych, często absurdalnych konfiguracjach. W całej serii są również obecne charakterystyczne elementy malarstwa Salvadora Dalego, takie jak motyw oka, kurze nogi czy postać nasuwająca skojarzenia z Don Kichotem.
Tytuł „Abricot Chevalier” odnosi się do francuskiego słowa „abricot” (morela), a „chevalier” oznacza rycerza. To nietypowe zestawienie dwóch pozornie niepowiązanych ze sobą pojęć – owocu i rycerza – doskonale wpisuje się w surrealistyczny styl Dalego, w którym zacierają się granice między rzeczywistością a fantazją. Dalí często tworzył dzieła pełne paradoksów i niespodziewanych połączeń, budując dzięki temu atmosferę snu lub halucynacji.
Z punktu widzenia techniki, Dali łączył tradycyjne, mistrzowskie malarstwo z wizjonerskimi i niekiedy surrealistycznymi przedstawieniami, co powodowało, że jego obrazy miały ogromny wpływ na rozwój sztuki surrealistycznej.
Prace Salvadora Dalego z cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) znajdują się m.in. w zbiorach Salvador Dalí Museum w St. Petersburgu na Florydzie. Warto podkreślić, że elementy obecne w cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) zostały przez Salvadora Dalego wykorzystane w późniejszej serii prac litograficznych z lat 80. pt. "Flordali II".
Litografia, najwyższej jakości papier welinowy BFK RIVES France (znak wodny), 46 x 58 cm w świetle passe – partout o wym. 77 x 62 cm,, edycja limitowana, numerowana ręcznie ołówkiem MCXXII/MM, okrągła, sucha pieczęć certyfikowanego wydawcy DALI, faksymile podpisu pod kompozycją, na odwrocie pieczęć Fundatio Gala-Salvador Dali, logo Fundacji w kształcie łodzi żaglowej z litera G na żaglu. Oryginalny certyfikat wydawcy.
Zobacz katalogPatrząc na słynne obrazy Salvadora Dalí podejrzewano, że były wynikiem wizji po zażyciu silnych substancji psychotropowych. Dalí utrzymywał jednak, że „Ja nie zażywam narkotyków, ja jestem narkotykiem”.
Kompozycja Salvadora Dalego pod tytułem „Abricot Chevalier” (znana również jako „Rycerz moreli”) jest jednym z wielu surrealistycznych dzieł artysty z cyklu "Flordali - Les Fruits" z 1969 r., w którym po raz kolejny zanurza widza w fantastycznym świecie pełnym symboli, wizji i onirycznych krajobrazów. W tym obrazie Dalí wykorzystuje charakterystyczną dla siebie technikę precyzyjnie realistycznych przedstawień przedmiotów, które zderza ze sobą w surrealistycznych, często absurdalnych konfiguracjach. W całej serii są również obecne charakterystyczne elementy malarstwa Salvadora Dalego, takie jak motyw oka, kurze nogi czy postać nasuwająca skojarzenia z Don Kichotem.
Tytuł „Abricot Chevalier” odnosi się do francuskiego słowa „abricot” (morela), a „chevalier” oznacza rycerza. To nietypowe zestawienie dwóch pozornie niepowiązanych ze sobą pojęć – owocu i rycerza – doskonale wpisuje się w surrealistyczny styl Dalego, w którym zacierają się granice między rzeczywistością a fantazją. Dalí często tworzył dzieła pełne paradoksów i niespodziewanych połączeń, budując dzięki temu atmosferę snu lub halucynacji.
Z punktu widzenia techniki, Dali łączył tradycyjne, mistrzowskie malarstwo z wizjonerskimi i niekiedy surrealistycznymi przedstawieniami, co powodowało, że jego obrazy miały ogromny wpływ na rozwój sztuki surrealistycznej.
Prace Salvadora Dalego z cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) znajdują się m.in. w zbiorach Salvador Dalí Museum w St. Petersburgu na Florydzie. Warto podkreślić, że elementy obecne w cyklu "Flordali - Les Fruits" (1969) zostały przez Salvadora Dalego wykorzystane w późniejszej serii prac litograficznych z lat 80. pt. "Flordali II".