POCHODZENIE:
kolekcja Rafała Kameckiego/Artinfo.pl

Tomasz Górnicki jest niewątpliwie jednym z najciekawszych twórców młodego pokolenia, którzy za pomocą swojej sztuki krytycznie przyglądają się rzeczywistości. Twórczość Górnickiego cechuje wirtuozerska umiejętność operowania formami wywodzącymi się z bardzo różnych estetyk. Artysta w jednej i tej samej pracy zawiera subtelność klasycznego piękna, które zupełnie bez pardonu potrafi skonfrontować z groteską, a nawet bezpośrednio z brzydotą. Jedną z głównych metod twórczych Górnickiego jest operowanie ostrymi kształtami, którymi prowokuje widza do zaangażowania się w aktywny odbiór dzieła. Charakteryzującą go cechą jest również wyjątkowa zdolność do tworzenia naturalnych przejść zarówno pomiędzy materiałami, jak i estetykami. Tworzone przez niego obiekty ze stali i kamienia nie stwarzają wrażenia „łączonych” z różnych pojedynczych elementów, a raczej wydają się tworzyć organiczną całość. I choć jego rzeźby zbudowane są na zasadzie przeciwieństw, to kontrasty te zawsze zaprezentowane są niezwykle umiejętnie, niemal naturalnie. Taka zdolność wiernego odtwarzania nawet najbardziej nieoczywistych obrazów widzianych oczami wyobraźni jest cechą niezwykle rzadko spotykaną wśród rzeźbiarzy. Artysta zdaje się tym samym całkowicie wolny od fizycznych ograniczeń, które narzuca rzeźbiarzom materiał.

Jednym z interesujących motywów przewijających się w twórczości Górnickiego, realizowanym w różnych technikach oraz wyrazie jest motyw czaszki odsyłający do tematu memento mori – pamięci o przemijaniu oraz kruchości życia. Jak opowiada Górnicki o źródłach tych realizacji w wywiadzie z Mariuszem Szczygłem: „Powiem ci krótko. Wyprowadziłem się z Warszawy tutaj, na wieś, bo zostałem odrzucony przez grupę przyjaciół. Powód konfliktu nie jest do publicznej prezentacji. Uciąłem z nimi wszelkie kontakty. Ale jeśli nie idzie się na psychoterapię, jakoś trzeba sobie radzić. Zrobiłem więc dziewięć czaszek. (…) każda należy do któregoś z nich” (Mariusz Szczygieł w rozmowie z Tomaszem Górnickim, Partyzantka rzeźbiarska Tomasza Górnickiego. Szczygieł na interwencji miejskiej, „Duży Format”, styczeń 2017, http://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290, 21238903,partyzantkarzezbiarska-tomasza-gornickiego-szczygiel-na.html).

PODATKI I OPŁATY:

- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

17
Tomasz GÓRNICKI (ur. 1986, Warszawa)

"A Hint of Decay (On)", 2017


brąz
rzeźba: 41,5 x 33,5 x 33,5 cm
postument stalowy: 125 x 33,5 x 33,5 cm
sygnowany i opisany na podstawie: 'A HINT OF DECAY, I/I, GÓR | NIC | KI+'
ed. 1/1

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
kolekcja Rafała Kameckiego/Artinfo.pl

Tomasz Górnicki jest niewątpliwie jednym z najciekawszych twórców młodego pokolenia, którzy za pomocą swojej sztuki krytycznie przyglądają się rzeczywistości. Twórczość Górnickiego cechuje wirtuozerska umiejętność operowania formami wywodzącymi się z bardzo różnych estetyk. Artysta w jednej i tej samej pracy zawiera subtelność klasycznego piękna, które zupełnie bez pardonu potrafi skonfrontować z groteską, a nawet bezpośrednio z brzydotą. Jedną z głównych metod twórczych Górnickiego jest operowanie ostrymi kształtami, którymi prowokuje widza do zaangażowania się w aktywny odbiór dzieła. Charakteryzującą go cechą jest również wyjątkowa zdolność do tworzenia naturalnych przejść zarówno pomiędzy materiałami, jak i estetykami. Tworzone przez niego obiekty ze stali i kamienia nie stwarzają wrażenia „łączonych” z różnych pojedynczych elementów, a raczej wydają się tworzyć organiczną całość. I choć jego rzeźby zbudowane są na zasadzie przeciwieństw, to kontrasty te zawsze zaprezentowane są niezwykle umiejętnie, niemal naturalnie. Taka zdolność wiernego odtwarzania nawet najbardziej nieoczywistych obrazów widzianych oczami wyobraźni jest cechą niezwykle rzadko spotykaną wśród rzeźbiarzy. Artysta zdaje się tym samym całkowicie wolny od fizycznych ograniczeń, które narzuca rzeźbiarzom materiał.

Jednym z interesujących motywów przewijających się w twórczości Górnickiego, realizowanym w różnych technikach oraz wyrazie jest motyw czaszki odsyłający do tematu memento mori – pamięci o przemijaniu oraz kruchości życia. Jak opowiada Górnicki o źródłach tych realizacji w wywiadzie z Mariuszem Szczygłem: „Powiem ci krótko. Wyprowadziłem się z Warszawy tutaj, na wieś, bo zostałem odrzucony przez grupę przyjaciół. Powód konfliktu nie jest do publicznej prezentacji. Uciąłem z nimi wszelkie kontakty. Ale jeśli nie idzie się na psychoterapię, jakoś trzeba sobie radzić. Zrobiłem więc dziewięć czaszek. (…) każda należy do któregoś z nich” (Mariusz Szczygieł w rozmowie z Tomaszem Górnickim, Partyzantka rzeźbiarska Tomasza Górnickiego. Szczygieł na interwencji miejskiej, „Duży Format”, styczeń 2017, http://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290, 21238903,partyzantkarzezbiarska-tomasza-gornickiego-szczygiel-na.html).

PODATKI I OPŁATY:

- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.