Studiował w PWSSP w Łodzi w pracowniach Strzemińskiego i Wegnera. Od 1947 roku wykładowca, a następnie profesor macierzystej uczelni. Należy do Europejskiej Akademii Nauk i Sztuk w Salzburgu oraz Belgijskiej Królewskiej Akademii Nauki, Literatury i Sztuk Pięknych z siedzibą w Brukseli. Reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo (1969) i w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1989 uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa. W roku 2003 w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Muzeum Narodowym we Wrocławiu i Narodowej Galerii Sztuki "Zachęta" w Warszawie odbyły się retrospektywę wystawy twórczości Fijałkowskiego z okazji przypadającej wówczas 80. rocznicy urodzin artysty. Prace Stanisława Fijałkowskiego prezentowano na ponad 500 wystawach krajowych i zagranicznych. Znajdują się w licznych zbiorach prywatnych i publicznych w Polsce i zagranicą, m. in. w Galerii Trietiakowskiej w Moskwie, w Muzeum imienia Puszkina w Moskwie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w McGrew-Hill Collection w Nowym Jorku, Tate Gallery w Londynie, w Gabinecie Rycin w Zagrzebiu, w Graphische Sammlung Albertina w Wiedniu, w muzeach w: Bochum, Carpi, Dreźnie, Erlangen, Hamburgu, Hanoverze, Lubece, Lugano, Marburgu, Oldenburgu, Pradze, Skopje, Winterthur.

"W XX wieku, życie tak się skomplikowało, że artyści powinni być świadomi procesów, jakie w nim zachodzą. Za bardzo istotne uważam moje przekonanie, ze sztuka powinna angażować się w etyczną stronę naszego życia, przyczyniać się do zwiększania napięcia moralnego. Bez tego uprawianie sztuki jest zwykłym karierowiczostwem, a nie powołaniem".

"Malowanie jest formą dochodzenia do odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o życiu. Jest to język, w którym formułujemy i nadajemy sens naszej działalności jako ludzi".

"Symbole są sposobem uruchomienia w naszej nieświadomości archetypów, czyli treści stanowiących strukturalną tkankę naszego życia duchowego".
Stanisław Fijałkowski

45
Stanisław FIJAŁKOWSKI (1922 Zdołbunów na Wołyniu - 2020 Łódź)

7.1.60, 1960

olej, płótno
82 x 61 cm
sygn. i dat. l. d.: Fijałkowski - 7. 1. 60
na odwrocie opisany na blejtramie: S. Fijałkowski
oraz nalepka z I-szego Przeglądu Malarstwa Grafiki i Rzeźby o charakterze ogólnopolskim, 1962

Wystawiany:
Wystawa Indywidualna, Galeria Krzysztofory, Kraków, 1961
Wystawa indywidualna, Związek Literatów, Łódź, 1961
I-szy Przegląd Malarstwa Grafiki i Rzeźby o charakterze ogólnopolskim, Pawilon Wystawowy ZPAP, Bielsko-Biała, 1962

Publikowany:
Wiesława Wierzchowska, A completly new situation:Stanisław Fijałkowski, [w:] Sztuka.pl Rynek Sztuki i Antyków, Nr 10, październik 2008, s. 124

* Do ceny końcowej (tj. wylicytowanej kwoty wraz z opłatą aukcyjną) doliczona będzie opłata z tytułu "droit de suite" w wysokości 5%

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w PWSSP w Łodzi w pracowniach Strzemińskiego i Wegnera. Od 1947 roku wykładowca, a następnie profesor macierzystej uczelni. Należy do Europejskiej Akademii Nauk i Sztuk w Salzburgu oraz Belgijskiej Królewskiej Akademii Nauki, Literatury i Sztuk Pięknych z siedzibą w Brukseli. Reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo (1969) i w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1989 uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa. W roku 2003 w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Muzeum Narodowym we Wrocławiu i Narodowej Galerii Sztuki "Zachęta" w Warszawie odbyły się retrospektywę wystawy twórczości Fijałkowskiego z okazji przypadającej wówczas 80. rocznicy urodzin artysty. Prace Stanisława Fijałkowskiego prezentowano na ponad 500 wystawach krajowych i zagranicznych. Znajdują się w licznych zbiorach prywatnych i publicznych w Polsce i zagranicą, m. in. w Galerii Trietiakowskiej w Moskwie, w Muzeum imienia Puszkina w Moskwie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w McGrew-Hill Collection w Nowym Jorku, Tate Gallery w Londynie, w Gabinecie Rycin w Zagrzebiu, w Graphische Sammlung Albertina w Wiedniu, w muzeach w: Bochum, Carpi, Dreźnie, Erlangen, Hamburgu, Hanoverze, Lubece, Lugano, Marburgu, Oldenburgu, Pradze, Skopje, Winterthur.

"W XX wieku, życie tak się skomplikowało, że artyści powinni być świadomi procesów, jakie w nim zachodzą. Za bardzo istotne uważam moje przekonanie, ze sztuka powinna angażować się w etyczną stronę naszego życia, przyczyniać się do zwiększania napięcia moralnego. Bez tego uprawianie sztuki jest zwykłym karierowiczostwem, a nie powołaniem".

"Malowanie jest formą dochodzenia do odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o życiu. Jest to język, w którym formułujemy i nadajemy sens naszej działalności jako ludzi".

"Symbole są sposobem uruchomienia w naszej nieświadomości archetypów, czyli treści stanowiących strukturalną tkankę naszego życia duchowego".
Stanisław Fijałkowski