W katalogu wystawy Intuicja - intelekt w warszawskiej galerii Test (III - IV 2012) zamieszczono fragment wypowiedzi Stanisława Fijałkowskiego, w której wyłożył on swoje credo artystyczne:
"W malarstwie dążę do zharmonizowania świadomości i intuicji. Można to osiągnąć wtedy, między innymi, gdy formę traktuje się jako symbol. [...] Symbol jest to uświadczony archetyp. Przez działanie symboliczne rozumiem tu nadawanie formie znaczeń. Nie dążę do jednoznaczności znaczeniowej, która jest w zasadzie obca malarstwu jako formie wypowiedzi niedyskursywnej. Staram się ujawnić funkcjonowanie myśli, sięgnąć do jej źródeł. W odniesieniu do treści, które mogą być związane z moim malarstwem, należy pamiętać o równoczesnym istnieniu dwóch języków - egzoterycznego i ezoterycznego. [...] Jako malarz muszę świadomie kształtować symboliczny sens formy. Widz nie musi zdawać sobie sprawy z trudności jakie piętrzą się przed malarzem - wystarczy, jeśli odczuje jej działanie".

17
Stanisław FIJAŁKOWSKI (1922 Zdołbunów na Wołyniu - 2020 Łódź)

26 VIII 1970, 1970

olej, płótno
29,5 x 40 cm
sygn. na odwrocie na listwie: Stanisław Fijałkowski | Łódź, Zachodnia 12 m. 59, obok strzałka
na wewnętrznej krawędzi krosna napis autorski: 26 VIII 1970 38/70

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W katalogu wystawy Intuicja - intelekt w warszawskiej galerii Test (III - IV 2012) zamieszczono fragment wypowiedzi Stanisława Fijałkowskiego, w której wyłożył on swoje credo artystyczne:
"W malarstwie dążę do zharmonizowania świadomości i intuicji. Można to osiągnąć wtedy, między innymi, gdy formę traktuje się jako symbol. [...] Symbol jest to uświadczony archetyp. Przez działanie symboliczne rozumiem tu nadawanie formie znaczeń. Nie dążę do jednoznaczności znaczeniowej, która jest w zasadzie obca malarstwu jako formie wypowiedzi niedyskursywnej. Staram się ujawnić funkcjonowanie myśli, sięgnąć do jej źródeł. W odniesieniu do treści, które mogą być związane z moim malarstwem, należy pamiętać o równoczesnym istnieniu dwóch języków - egzoterycznego i ezoterycznego. [...] Jako malarz muszę świadomie kształtować symboliczny sens formy. Widz nie musi zdawać sobie sprawy z trudności jakie piętrzą się przed malarzem - wystarczy, jeśli odczuje jej działanie".