„W pewnym sensie więc znajomość i codzienne doświadczanie czasu za pośrednictwem zegarka z okrągłą tarczą kształtują w mojej świadomości obraz czasu jako continuum”
Jarosław Kozłowski
W twórczości Jarosława Kozłowskiego, która jest zakorzeniona w praktykach charakterystycznych dla konceptualizmu, często powracającym tematem jest czas. Artysta podejmuje tę tematykę w różnych mediach: instalacjach, rysunkach i fotografii. Rozpoznawalnym motywem tej twórczości stał się zatem zegar w różnorodnych formach: budzik, zegar ścienny czy zakładany na rękę. Kozłowski znany jest z wielkoformatowych instalacji z wykorzystaniem licznych, ustawionych obok siebie budzików, które często wykorzystują kontekst miejsca, w którym zostały wyeksponowane.
Analityczna sztuka Kozłowskiego uwydatnia najczęściej względność czasu i jego reprezentacji, czyli historii. Relatywność czasu staje się zauważalna przykładowo, gdy artysta wykorzystuje zegary należące do różnych osób – odmierzające czas życia każdej z nich. Pod pozorem wskazywania tej samej godziny, odnoszą się one wówczas do zupełnie innych doświadczeń i wydarzeń. Wskazywanie czasu w różnych strefach czasowych, kontrast wynikający z zestawienia obrazów czasu teraźniejszego i przeszłego i tym podobne, to zabiegi artysty wskazujące na problem samej reprezentacji upływających minut i godzin, która nie powinna nigdy uchodzić za obiektywną i niepodważalną.
Praca „181 minutes in light blue” należy do serii „Ćwiczenia z koloru” wykonanej pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Podejmują one zagadnienie synestetycznego odbioru czasu za pomocą barwy. Wytwarzają emocjonalne asocjacje wynikające z odbioru konkretnej barwy, które tym samym odnoszone są do momentu, na który wskazują zegarki.
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, karton, 53 x 42,5 cm
sygnowany i opisany ołówkiem na przodzie: '181 minutes in light blue - j.kozłowski 1988'
„W pewnym sensie więc znajomość i codzienne doświadczanie czasu za pośrednictwem zegarka z okrągłą tarczą kształtują w mojej świadomości obraz czasu jako continuum”
Jarosław Kozłowski
W twórczości Jarosława Kozłowskiego, która jest zakorzeniona w praktykach charakterystycznych dla konceptualizmu, często powracającym tematem jest czas. Artysta podejmuje tę tematykę w różnych mediach: instalacjach, rysunkach i fotografii. Rozpoznawalnym motywem tej twórczości stał się zatem zegar w różnorodnych formach: budzik, zegar ścienny czy zakładany na rękę. Kozłowski znany jest z wielkoformatowych instalacji z wykorzystaniem licznych, ustawionych obok siebie budzików, które często wykorzystują kontekst miejsca, w którym zostały wyeksponowane.
Analityczna sztuka Kozłowskiego uwydatnia najczęściej względność czasu i jego reprezentacji, czyli historii. Relatywność czasu staje się zauważalna przykładowo, gdy artysta wykorzystuje zegary należące do różnych osób – odmierzające czas życia każdej z nich. Pod pozorem wskazywania tej samej godziny, odnoszą się one wówczas do zupełnie innych doświadczeń i wydarzeń. Wskazywanie czasu w różnych strefach czasowych, kontrast wynikający z zestawienia obrazów czasu teraźniejszego i przeszłego i tym podobne, to zabiegi artysty wskazujące na problem samej reprezentacji upływających minut i godzin, która nie powinna nigdy uchodzić za obiektywną i niepodważalną.
Praca „181 minutes in light blue” należy do serii „Ćwiczenia z koloru” wykonanej pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Podejmują one zagadnienie synestetycznego odbioru czasu za pomocą barwy. Wytwarzają emocjonalne asocjacje wynikające z odbioru konkretnej barwy, które tym samym odnoszone są do momentu, na który wskazują zegarki.
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.