POCHODZENIE:
Galeria Raster, Warszawa
prywatna kolekcja, Polska

WYSTAWIANY:
Aneta Grzeszykowska, Nowe Prace, Galeria Raster, Warszawa 04.02.–18.03.2006
Aneta Grzeszykowska, Portrety, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków 05-31.05.2007

„Niepokoją oczy skonstruowanych postaci – za bardzo się błyszczą, przyciągają uwagę. Być może właśnie w ten sposób – przyciągając wzrok ku wyrazistym oczom – artystka chce nawiązać relację z odbiorcą i wzbudzić jego zaufanie. Innym zabiegiem mającym na celu uwiarygodnienie jej prac, jest staranne dopracowanie cech wyglądu zewnętrznego tych nieistniejących postaci – im więcej szczegółów, takich jak kolczyki, tym naturalniejsze wydają się twarze”.
Ewelina Mykicka

Sztuka nowych mediów, a zwłaszcza fotografia, to główna forma wyrazu wybierana przez Anetę Grzeszykowską tworzącą zarówno indywidualnie, jak i w duecie z artystą Janem Smagą. Już we wczesnych latach po roku 2000 duet artystów mocno skupił się na fotografii, w intymny sposób uwieczniając widok ich wspólnej, domowej przestrzeni widzianej z lotu ptaka. Dopiero od około 2005 w twórczości Grzeszykowskiej wyróżnia się jeden dominujący temat – przedstawienia postaci, często portrety artystki lub członków jej rodziny, zwłaszcza dzieci. Są to prawie zawsze wizerunki noszące ślady cyfrowej manipulacji, która czasem ma jedynie łagodny, estetyzujący wymiar osiągany poprzez wyostrzenie balansu kolorów, a innym razem jest naniesieniem cyfrowej „maski” sprawiającej, iż ludzka twarz zyskuje fikcyjny, niemal sztuczny charakter. Dzieło „#18” pochodzi z serii prac powstałych w 2005-2006 pt. „Portrety”, w której wizerunki przedstawionych osób zostały całkowicie spreparowane przez artystkę na potrzeby projektu przy pomocy programów graficznych. Grzeszykowska wykreowała swoich bohaterów poprzez nanoszenie na siebie i modyfikowanie znalezionych zdjęć, uzyskując przekonujący efekt nawiązujący w swej idei do prac niemieckiego fotografa Thomasa Ruffa. Seria trzech fotografii dzieci („#16”, „#17”, „#18”), do której należy dzieło, stanowi najbardziej przekonujący przykład niepokojącej gry, którą konsekwentnie podejmuje artystka w swojej twórczości. „Chciałam, żeby ci ludzie byli na tyle wiarygodni, byśmy, dowiadując się, że oni nie istnieją, zaczynali wątpić w siebie” – mówi o cyklu Grzeszykowska. Dzieło „#18” stanowi doskonałe preludium dla późniejszych prac Grzeszykowskiej, w których wizerunki dzieci, tym razem własnej córki, odgrywają kluczową rolę, stanowiąc inspirację dla szmacianych a nie fotograficznych przedstawień.

Absolwentka ASP w Warszawie. W 2003 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury (z Janem Smagą). Brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), a wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się nie tylko w licznych kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

01
Aneta GRZESZYKOWSKA (ur. 1974)

#18, z cyklu: "Portrety", 2006

C-Print/dibond, plexi, papier fotograficzny, 82 x 64,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bez tytułu ur. 18 | 2006 | 3/5 | Aneta Grzeszykowska'
ed. 3/5

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

19.11.2020

19:00

Sprzedane 5 000 zł (6 150 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 7 000 - 12 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

POCHODZENIE:
Galeria Raster, Warszawa
prywatna kolekcja, Polska

WYSTAWIANY:
Aneta Grzeszykowska, Nowe Prace, Galeria Raster, Warszawa 04.02.–18.03.2006
Aneta Grzeszykowska, Portrety, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków 05-31.05.2007

„Niepokoją oczy skonstruowanych postaci – za bardzo się błyszczą, przyciągają uwagę. Być może właśnie w ten sposób – przyciągając wzrok ku wyrazistym oczom – artystka chce nawiązać relację z odbiorcą i wzbudzić jego zaufanie. Innym zabiegiem mającym na celu uwiarygodnienie jej prac, jest staranne dopracowanie cech wyglądu zewnętrznego tych nieistniejących postaci – im więcej szczegółów, takich jak kolczyki, tym naturalniejsze wydają się twarze”.
Ewelina Mykicka

Sztuka nowych mediów, a zwłaszcza fotografia, to główna forma wyrazu wybierana przez Anetę Grzeszykowską tworzącą zarówno indywidualnie, jak i w duecie z artystą Janem Smagą. Już we wczesnych latach po roku 2000 duet artystów mocno skupił się na fotografii, w intymny sposób uwieczniając widok ich wspólnej, domowej przestrzeni widzianej z lotu ptaka. Dopiero od około 2005 w twórczości Grzeszykowskiej wyróżnia się jeden dominujący temat – przedstawienia postaci, często portrety artystki lub członków jej rodziny, zwłaszcza dzieci. Są to prawie zawsze wizerunki noszące ślady cyfrowej manipulacji, która czasem ma jedynie łagodny, estetyzujący wymiar osiągany poprzez wyostrzenie balansu kolorów, a innym razem jest naniesieniem cyfrowej „maski” sprawiającej, iż ludzka twarz zyskuje fikcyjny, niemal sztuczny charakter. Dzieło „#18” pochodzi z serii prac powstałych w 2005-2006 pt. „Portrety”, w której wizerunki przedstawionych osób zostały całkowicie spreparowane przez artystkę na potrzeby projektu przy pomocy programów graficznych. Grzeszykowska wykreowała swoich bohaterów poprzez nanoszenie na siebie i modyfikowanie znalezionych zdjęć, uzyskując przekonujący efekt nawiązujący w swej idei do prac niemieckiego fotografa Thomasa Ruffa. Seria trzech fotografii dzieci („#16”, „#17”, „#18”), do której należy dzieło, stanowi najbardziej przekonujący przykład niepokojącej gry, którą konsekwentnie podejmuje artystka w swojej twórczości. „Chciałam, żeby ci ludzie byli na tyle wiarygodni, byśmy, dowiadując się, że oni nie istnieją, zaczynali wątpić w siebie” – mówi o cyklu Grzeszykowska. Dzieło „#18” stanowi doskonałe preludium dla późniejszych prac Grzeszykowskiej, w których wizerunki dzieci, tym razem własnej córki, odgrywają kluczową rolę, stanowiąc inspirację dla szmacianych a nie fotograficznych przedstawień.

Absolwentka ASP w Warszawie. W 2003 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury (z Janem Smagą). Brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), a wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się nie tylko w licznych kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.