W 2005 roku Paweł Kowalewski stworzył reinterpretację swojego obrazu “Mon Cheri Bolsheviq” z 1984 roku. Praca stanowiła komentarz do zaskakującej zdolności uwodzenia Zachodu, jaką od dekad posiada Rosja. W 2005 roku Mon Cheri Bolsheviq zupełnie się nie zmienił, przybrał jedynie nowe oblicze - twarz Władimira Putina, który swoimi namiętnymi ustami oraz swym umizgiwaniem się do Zachodu stwarzał pozory człowieka, z którym można się zaprzyjaźnić. Nowa wersja pracy przedstawiała swoiste uosobienie Rosji. Zimne, wyrachowane oczy oraz czerwone, wymalowane usta, w których się zakochiwali się intelektualiści, artyści, elity polityczne, ale i zwykli zjadacze chleba. Od czasu powstania drugiej wersji pracy minęło niemal dwadzieścia lat. I oto - najpierw 24 lutego 2022 roku, a potem 16 lutego 2024 roku - świat dwukrotnie ujrzał rzeczywistą naturę Rosji i prawdziwą twarz Władimira Putina. Ta twarz, którą obecnie ukazuje Putin, twarz mordercy, zbrodniarza, żywcem przypominająca Jokera, przestała już nęcić Zachód, intelektualistów i artystów. Stała się ona po prostu zbrodniczą gębą mordercy.

Paweł Kowalewski (ur 1958, Warszawa): W latach 1978–1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. W 1982 roku (wraz z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem) założył formację artystyczną Gruppa, jedną z kluczowych formacji polskiej sztuki lat 80. Twórczość Kowalewskiego jest zróżnicowana gatunkowo – obejmuje malarstwo na płótnie i na papierach, fotografię, rzeźbę (drobne formy), instalacje i ready mades. Charakterystyczne dla jego stylu są konceptualno-dadaistyczne komentarze i tytuły, którymi artysta opatruje swoje prace. W jego twórczości każda praca ma głębokie znaczenie, jest komentarzem do rzeczywistości, odwołaniem do tekstu literackiego, życia osobistego lub do kart historii. Jego prace znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach, m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING, Fundacji Rodziny Staraków, w kolekcjach prywatnych m.in. Cartier, Isy Brachot.

04
Paweł KOWALEWSKI (ur. 1958, Warszawa)

160224, 2024

technika mieszana, serigrafia, akwarela, tłusty pastel, 100 x 70 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 2005 roku Paweł Kowalewski stworzył reinterpretację swojego obrazu “Mon Cheri Bolsheviq” z 1984 roku. Praca stanowiła komentarz do zaskakującej zdolności uwodzenia Zachodu, jaką od dekad posiada Rosja. W 2005 roku Mon Cheri Bolsheviq zupełnie się nie zmienił, przybrał jedynie nowe oblicze - twarz Władimira Putina, który swoimi namiętnymi ustami oraz swym umizgiwaniem się do Zachodu stwarzał pozory człowieka, z którym można się zaprzyjaźnić. Nowa wersja pracy przedstawiała swoiste uosobienie Rosji. Zimne, wyrachowane oczy oraz czerwone, wymalowane usta, w których się zakochiwali się intelektualiści, artyści, elity polityczne, ale i zwykli zjadacze chleba. Od czasu powstania drugiej wersji pracy minęło niemal dwadzieścia lat. I oto - najpierw 24 lutego 2022 roku, a potem 16 lutego 2024 roku - świat dwukrotnie ujrzał rzeczywistą naturę Rosji i prawdziwą twarz Władimira Putina. Ta twarz, którą obecnie ukazuje Putin, twarz mordercy, zbrodniarza, żywcem przypominająca Jokera, przestała już nęcić Zachód, intelektualistów i artystów. Stała się ona po prostu zbrodniczą gębą mordercy.

Paweł Kowalewski (ur 1958, Warszawa): W latach 1978–1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. W 1982 roku (wraz z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem) założył formację artystyczną Gruppa, jedną z kluczowych formacji polskiej sztuki lat 80. Twórczość Kowalewskiego jest zróżnicowana gatunkowo – obejmuje malarstwo na płótnie i na papierach, fotografię, rzeźbę (drobne formy), instalacje i ready mades. Charakterystyczne dla jego stylu są konceptualno-dadaistyczne komentarze i tytuły, którymi artysta opatruje swoje prace. W jego twórczości każda praca ma głębokie znaczenie, jest komentarzem do rzeczywistości, odwołaniem do tekstu literackiego, życia osobistego lub do kart historii. Jego prace znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach, m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING, Fundacji Rodziny Staraków, w kolekcjach prywatnych m.in. Cartier, Isy Brachot.