"Fijałkowski jest w pewnym sensie już po owym absolucie redukcji, skoro swe prace poddaje aktualnie swej własnej metodzie restrukturalizacji. W poszukiwaniu symbolu artysta ten nie unika przedstawienia przedmiotów czy nawet czytelnych mimetycznych form. Nie mają one jednak w tych obrazach większego znaczenia od jakichkolwiek innych, które spełniłyby nadrzędny postulat: ukierunkowania znaczenia. Wówczas przedmioty malowane stają się narzędziem, a nie celem procesu malowania. Nie one budują symbol w swym ostatecznym kształcie. Czyni to tylko sam obraz, traktowany jako całość. Promieniując swą zawartością, obraz `rozprasza się` i ukazuje nam tym dobitniej wszystkie sytuacje, które go otaczają".
Andrzej Kostołowski, Obrazy przezroczyste, wstęp do katalogu wystawy, Galeria A, Gniezno, 1971

3
Stanisław FIJAŁKOWSKI (ur. 1922)

15 VIII 72, 1972 r.

olej/płótno, 74 x 60 cm
datowany na odwrociu: `15 VIII 72 | 136/72`

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna, Łódź

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Fijałkowski jest w pewnym sensie już po owym absolucie redukcji, skoro swe prace poddaje aktualnie swej własnej metodzie restrukturalizacji. W poszukiwaniu symbolu artysta ten nie unika przedstawienia przedmiotów czy nawet czytelnych mimetycznych form. Nie mają one jednak w tych obrazach większego znaczenia od jakichkolwiek innych, które spełniłyby nadrzędny postulat: ukierunkowania znaczenia. Wówczas przedmioty malowane stają się narzędziem, a nie celem procesu malowania. Nie one budują symbol w swym ostatecznym kształcie. Czyni to tylko sam obraz, traktowany jako całość. Promieniując swą zawartością, obraz `rozprasza się` i ukazuje nam tym dobitniej wszystkie sytuacje, które go otaczają".
Andrzej Kostołowski, Obrazy przezroczyste, wstęp do katalogu wystawy, Galeria A, Gniezno, 1971