W „Obrazach pustych” jako pierwszy w malarstwie – w miejsce światła pokazywanego dotąd jako blask oświetlający wybrane przez malarza obiekty – zaczął Sosnowski malować światło jako takie. (…) Zdaje się ono przenikać przez płótno od tyłu i rozlewać po nim, zagasając ku krawędziom obrazu. W ten sposób zmierzył się twórca ze swoją prawdą – ową Przybosiową „rzeczywistością prawdziwszą niż rzeczy i ich wygląd”.
Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski – w poszukiwaniu prawdy, w: Kajetan Sosnowski (1913–1987). W poszukiwaniu prawdy. Wystawa malarstwa w setną rocznicę urodzin, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013, s. 9–11.
olej/płótno, 100 x 70 cm
opisany na odwrociu: 105 X 75 / KAJETAN / SOSNOWSKI / obraz olejny / „14-16. 16-3” / Warszawa 1961–1963 / ul. Świerczewskiego 95 m. 74
W „Obrazach pustych” jako pierwszy w malarstwie – w miejsce światła pokazywanego dotąd jako blask oświetlający wybrane przez malarza obiekty – zaczął Sosnowski malować światło jako takie. (…) Zdaje się ono przenikać przez płótno od tyłu i rozlewać po nim, zagasając ku krawędziom obrazu. W ten sposób zmierzył się twórca ze swoją prawdą – ową Przybosiową „rzeczywistością prawdziwszą niż rzeczy i ich wygląd”.
Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski – w poszukiwaniu prawdy, w: Kajetan Sosnowski (1913–1987). W poszukiwaniu prawdy. Wystawa malarstwa w setną rocznicę urodzin, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013, s. 9–11.