Znamy laureatów 11. Kompasu Młodej Sztuki 2021!



W tym roku liderem 11. Kompasu Młodej Sztuki 2021 został Łukasz Patelczyk (1986), zeszłoroczny laureat (ex aequo z Agatą Kus).

Po raz pierwszy w rankingu pojawił się w 2016 roku na 21. pozycji, trzy lata później awansował już do pierwszej dziesiątki. Laureat Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015 oraz  konkursu Artystyczna Podróż Hestii 2011. W październiku br. jego prace można było  zobaczyć na  indywidualnej wystawie w Slag Gallery w Nowym Jorku, na Manhattanie. Rok wcześniej nowojorska galeria Green Point Projects z powodzeniem prezentowała jego dokonania na Targach Sztuki Volta Show 2020 w Nowym Jorku. Łukasz Patelczyk inspiracje czerpie z natury, która fascynuje i ciągle zadziwia swoją różnorodnością. W charakterystyczny dla siebie sposób po mistrzowsku łączy figurację z abstrakcją. 


Karolina JABŁOŃSKA (ur. 1991, Niedomice)
"Autoportret z lwem", 2013

olej/płótno, 140 x 185 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'K. Jabłońska | 10. 13 r.'

 

Drugą pozycję podobnie jak w KMS 2020 zajęła Karolina Jabłońska (1991), współwłaścicielka (Tomasz Kręcicki i Cyryl Polaczek) krakowskiej galerii Potencja.  W tym roku miała  indywidualną wystawę  w Steve Turner Gallery w Los Angeles oraz brała udział w zbiorowej ekspozycji w  Niemczech, w  Leverkusen w Museum Morsbroich, gdzie jej obrazy pojawiły się w kontekście twórczości Josepha Beuysa. W swoich  wielkoformatowych obrazach opowiada o współczesnej dziewczynie. Mroczne, o neonowych kolorach, prowokują, budzą niejednoznaczne skojarzenia. Wszystko jest w nich wyolbrzymione, także relacje między kobietą a mężczyzną, zawsze podszyte silnymi emocjami.

 


Agata Kus
Pandora, 2020, olej na płótnie, 60x80 cm


Agata Kus (1987) zeszłoroczna liderka KMS (ex aequo z Łukaszem Patelczykiem) w tym roku zajęła 3. miejsce. Laureatka wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczyni (ex aequo) 16. Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015.  W swoich wielowątkowych pracach buduje niejednoznaczne opowieści o byciu kobietą, o rozterkach, wrażliwości i często braku zrozumienia. Naładowane silnymi emocjami są odbiciem dzisiejszych, zwariowanych, nieprzewidywalnych czasów.  

 

Karol Palczak
Studium worka na śmieci, 2021, olej, blacha aluminiowa, 30 x 45 cm 
fot. mia Art. Gallery    

Czwarte miejsce przypadło Karolowi Palczakowi (1987), w zeszłym roku był na 13. pozycji. Laureat Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2019). Kolejny artysta skupiony na dokumentowaniu tego co jest mu najbliższe – codziennego życia, jakie się toczy w jego  rodzinnej wsi Krzywczy pod Przemyślem. Nadal tam mieszka i tworzy. W swojej realistycznej twórczości pełnej niepokoju oddaje  naszą polską prowincjonalną rzeczywistość. Dużo w niej dymu i ognia, prawie czujemy bijący z niego żar.

 

Martyna Czech
Drut kościany, 2021, olej na płótnie,  150x100 cm, fot. B. Górka


Piątą pozycję zajęła Martyna Czech (1990), laureatka Grand Prix 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015 oraz Talentów Trójki 2017. W swoich ekspresyjnych, bardzo osobistych pracach o silnym ładunku emocjonalnym pokazuje brutalność dzisiejszego świata, ból i cierpienie, zarówno w relacjach damsko-męskich jak i w odniesieniu do zwierząt, ciągle traktowanych nieludzko. 

W pierwszej dziesiątce znalazł się Tomasz Górnicki, którego rzeźba „Fortune” licytowana na pierwszej w Polsce aukcji tokenu podczas Warszawskich Targów Sztuki zakończyła się sensacyjnym wynikiem. Właściciel cyfrowego wizerunku rzeźby zapłacił  ponad 300 tys. zł. Oryginalna „Fortune” z brązu zostanie przekazana na stałe do Muzeum Śląskiego w Katowicach. 


 



Nagrodę dla lideratygodniowy pobyt w Nowym Jorku, po raz kolejny ufundował Sławomir Górecki, kolekcjoner, promotor polskiej sztuki, właściciel warszawskiej Piękna Gallery i nowojorskiej Green Point Projects. Natomiast sponsorem nagrody pieniężnej – 1 tysiąca dolarów jest Fundusz inwestycyjny Trinity Crown.
Nagroda specjalna 5 tys. zł  - wyróżnienie dla artysty wyróżniającego się swoją twórczością została przyznana Krzysztofowi Nowickiemu.

 

Zobacz pełną listę: www.kompasmlodejsztuki.com.pl


Jak powstaje ranking:
Kompas Młodej Sztuki najpierw powstawał co dwa lata, od 2014 co roku, co było konsekwencją rosnącego zainteresowania sztuką najnowszą. KMS tworzą czołowe galerie sztuki współczesnej, prywatne i publiczne, w tym roku jest ich 70. Są to m.in. Bunkier Sztuki, BWA Zielona Góra, PGS, Miejski Ośrodek w Gorzowie, Galeria Bielska, CSW Łaźnia, Galeria Sztuki Wozownia, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu oraz komercyjne: Galeria Starmach, Zderzak, Piękna Gallery, Program, Galeria Le Guern, Galeria m2, mia Art. Gallery, Galeria Stefan Szydłowski, HOS Gallery, Propaganda itd. Po raz pierwszy głosowały wrocławska Krupa Gallery oraz krakowska Galeria Attis. Podobnie jak w poprzednich edycjach typowali szefowie bądź właściciele galerii - zgłaszają pięć nazwisk, ich zdaniem najlepszych artystów, którzy maksymalnie mają 35 lat. Kierują się ostatnimi osiągnięciami bądź uważają, że mają oni szansę odnieść sukces. Pierwszy artysta otrzymuje 5 punktów, drugi 4 itd. Suma punktów decyduje o pozycji w rankingu. Istotna jest też ilość notowań oraz podział głosów na galerie publiczne i prywatne. Zawsze podana jest też lista głosujących galerii. Warto podkreślić, że od początku istnienia rankingu czołówka Kompasu Młodej Sztuki to faktycznie artyści liczący się w świecie sztuki. Niektórym z nich obecność na liście ułatwiła dalszy rozwój kariery. W tym roku lista 11. KMS 2021 składa się ze 195 nazwisk, mniej więcej tyle, co w poprzednich edycjach. Kompas Młodej Sztuki wrósł już na stałe w środowisko związane ze światem sztuki. Korzystają z niego galerie, domy aukcyjne, inwestorzy, kolekcjonerzy, artyści, wszyscy którym sztuka jest bliska.

Kama  Zboralska 
ekspert rynku sztuki, współinicjatorka i autorka „Kompasu Młodej Sztuki” i „Kompasu Sztuki”, prowadzi wykłady m.in. na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Stypendystka ZAiKS-u. Autorka cyklu książek: „Sztuka inwestowania w Sztukę. Przewodnik po galeriach” – pierwszy tom wyróżniony przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek w konkursie na najpiękniejsze książki roku 2003. Autorka albumu „Galeria (-1) Polski Komitet Olimpijski. Wystawy sztuki współczesnej 2006–2016” (2016) oraz współautorka „Olimpijskich Konkursów Sztuki. Wawrzyny Olimpijskie” (PKOI, 2012). Ostatnia publikacja – „101 polskich artystów współczesnych. Wybitnych, uznanych, debiutujących” (2019). Kuratorka Galerii (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiemu. Dyrektorka artystyczna Warszawskich Targów Sztuki.
    

 


Łukasz Patelczyk
Alizarin Crimson II, 2021, olej na płótnie, 110x140 cm


 

Krzysztof Nowicki, Vanitas, 2018, olej, płótno, 130 x 110 cm

 

Pierwsza dziesiątka KMS 2021

1    Patelczyk Lukasz 
2    Jabłońska Karolina 
3    Kus Agata
4    Palczak Karol
5    Czech Martyna
6    Czycz Dawid 
7    Żukowski Konrad
8    Górnicki Tomasz 
9    Maniak Krzysztof
10    Kołakowska Ewelina
10    Słowak Agata