Po raz pierwszy w Polsce zobaczymy na żywo monumentalną rzeźbę Reina Mariana hiszpańskiego artysty Manolo Valdésa!
10 maja w Oranżerii Pałacu w Wilanowie rozpocznie się Wystawa Wielkiej Aukcji Charytatywnej – największej imprezy charytatywnej w Polsce, zorganizowanej przez Omenę Mensah i jej fundację OmenaArt Foundation. Przez pięć tygodni, do 12 czerwca włącznie, odwiedzający będą mogli obejrzeć dzieła najlepszych polskich i światowych artystów, w tym również prace twórców biorących udział w Wielkiej Aukcji Charytatywnej. Wśród nich prawdziwe kolekcjonerskie perełki! Po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowana rzeźba Reina Mariana hiszpańskiego artysty Manolo Valdésa oraz prace koreańskiego artysty Chun Kwang Younga.
W gronie darczyńców, którzy przekazali swoje dzieła sztuki na Wielką Aukcję Charytatywną TOP CHARITY 2023, znaleźli się: Angelika Markul, Maria Papa-Rostkowska, Janina Wierusz-Kowalska, Julia Medyńska, Rafał Bujnowski, Piotr Czajkowski, Tomasz Górnicki, Michał Jackowski, Jerzy Baranowski, Łukasz Patelczyk, Zbigniew Rogalski, Xawery Wolski, Nicola Vudrag, Cyryl Zakrzewski. Wśród prezentowanych w Oranżerii eksponatów znajdują się również prace Magdaleny Abakanowicz, Igora Mitoraja oraz obiekt z kolekcji Marka Roeflera, a także dzieła sztuki pozyskane dzięki uprzejmości prywatnych kolekcjonerów i instytucji, z którymi Omenaa Mensah oraz jej fundacja artystyczna OmenaArt Foundation współpracują.
Zebrane prace w ramach Wielkiej Aukcji Charytatywnej zostaną zlicytowana podczas uroczystego Balu w dniu 3 czerwca 2023. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Dom Aukcyjny Polswiss Art. Aukcję dzieł sztuki poprowadzi doświadczony aukcjoner - Jacek Piotrowski.
Równolegle do aukcji młotkowej będzie toczyła się aukcja internetowa na portalu Artinfo.pl.
Zapraszamy do udziału we wszystkich aukcjach. Katalogi będą dostępne wkrótce na www.artinfo.pl
Podczas Wystawy Wielkiej Aukcji Charytatywnej zostaną zaprezentowane następujące dzieła:
Maria Papa-Rostkowska – Rycerz
Xawery Wolski – Ogniwa nieskończoności E
Magdalena Abakanowicz – z cyklu Portrety Anonimowe
Angelika Markul – bez tytułu z serii 7306 dni
Michał Jackowski – Hope
Igor Mitoraj – Helios 1988
Rafał Bujnowski – z cyklu Turyści 1/8
Zbigniew Rogalski – Kolekcja Myriam Boulos 2
Łukasz Patelczyk – Flying Terra Rossa Glass
Janina Wierusz-Kowalska – Liberta
Piotr Czajkowski – Palace Royal Metro
Nikola Vudrag – Iron Maiden
Mark Roefler – dwa fotele Le Grand Comfort LC2
Cyryl Zakrzewski – lampa Nexus + krzesło Flow
Odwiedzający będą też mogli obejrzeć dzieła dostępne na aukcji internetowej:
Julia Medyńska – La Reina
Anna Zalewska – Szeptem zatrzymaj czas
Łukasz Zbroja – Autoportret
Krzysztof Renes – Obserwator Ponadświetlny
Agnieszka Rowińska – Old truth new light
Marcin Jasik
Patrick Tagoe-Turkson – Menyankoba Basia
Olga Mazur
Katarzyna Kukuła – Wzrok dalii
Marek Bimer – Hommaga a Niki de Saint Phalle
Jerzy Baranowski
Dodatkowe obiekty, które udało się pozyskać OmenaArt Foundation na Wystawę Wielkiej Aukcji Charytatywnej:
Manolo Valdés – Reina Mariana
Chun Kwang-Young – Aggregation 19-OC083, Aggregation 15-AU044,
Aggregation 18 MA022
Xawery Wolski – Uprising
Magdalena Abakanowicz – Figura z otwartymi ramionami
Maria Papa-Rostkowska – Alba
Angelika Markul – bez tytułu z serii Tierra del Fuego
Michał Jackowski – Empty Gold man white, Empty Gold man black
Łukasz Patelczyk – dwa obrazy na płótnie
Rafał Bujnowski – trzy prace z cyklu Turyści
Zbigniew Rogalski – Warszawa, Śmierć partyzanta
Piotr Czajkowski – Piaf
Janina Wierusz-Kowalska – Absalomie
Nad aranżacją wystawy czuwał wybitny scenograf Boris Kudlička, któremu światowy rozgłos przyniosły spektakularne realizacje operowe. Kuratorką wystawy jest z kolei polska historyczka sztuki Hanna Wróblewska – komisarz Pawilonu Polonia na Biennale w Wenecji oraz wicedyrektorka ds. naukowych i wystawienniczych Muzeum Getta Warszawskiego. Co mówi o wystawie?
– Pierwsza wystawa fundacji OmenaArt Foundation ma miejsce w Oranżerii w ogrodzie wilanowskim Pałacu Króla Jana III, która zbudowana prawie trzysta lat temu, służyć miała „przechowywaniu roślin cytrusowych w porze zimowej”. To nie tylko miejsce piękne samo w sobie, ale też wspaniała metafora dla nowo powstałej instytucji, której celem jest pomoc w przetrwaniu dla tego, co cenne, ulotne, piękne, kruche i ważne także w momentach zimy. I tej realnej, i tej w symbolicznym sensie tego słowa.
Pokazane w przestrzeni Oranżerii prace kilkunastu artystów i artystek z różnych pokoleń, środowisk i fragmentów sceny artystycznej, poruszających się w różnorodnych mediach: rzeźby, malarstwa, sztuk graficznych, instalacji, są komunikatem o tym, co dzieje się wokół lub w nas. Zwracają uwagę swą formą, ale ważne są też treść i przekaz. Niektóre z nich, podarowane na aukcję charytatywną przez samych artystów lub kolekcjonerów, znajdą niedługo nowe miejsca prezentacji. Inne, użyczone przez artystów lub instytucje tylko na tę wystawę, wrócą do właścicieli. Sztuka istnieje wobec ludzi. Sztuka istnieje dla ludzi, choć czasem ich przerasta, a nawet przeraża. Można (i warto) posiadać obraz, rzeźbę lub instalację. Ale czasem to tylko wstęp do tego, by zobaczyć, zrozumieć i pokochać w sztuce to, czego nie można tak po prostu posiadać – mówi Hanna Wróblewska o Wystawie Wielkiej Aukcji Charytatywnej.
Wystawie Wielkiej Aukcji Charytatywnej będzie towarzyszyć wystawa zdjęć Marcina Sudera SUBLIMACJA EMOCJI, którą można oglądać od 15 maja do 30 maja na terenie Pałacu w Wilanowie. W dniu 30 maja wystawa Marcina Sudera zostanie przeniesiona do przestrzeni miejskiej, przy Urzędzie Gminy Wilanów w Warszawie, przy ulicy Klimczaka.
Wystawa pt. SUBLIMACJA EMOCJI powstała z potrzeby serca autora, chęci pokazania światu dramatu dnia codziennego polskich, ghanijskich i ukraińskich dzieci. Współpraca z Omenaa Foundation umożliwiła Suderowi dogłębne poznanie tych trzech skrajnie różnych światów, mierzących się z ogromnymi problemami. Od lat wspieramy najbardziej potrzebujące dzieci, m.in. podopiecznych z polskich domów dziecka czy rodzin zastępczych, dzieci ulicy w Ghanie oraz dzieci z Ukrainy, które wraz z mamami musiały opuścić swoje domy i uciekać z ogarniętego wojną kraju. Misją fundacji zawsze była szeroko rozumiana edukacja, która często jest jedynym sposobem, by odmienić los najmłodszych i dać im namiastkę normalnego życia. Na krzywdę dzieci nigdy nie byliśmy i nie będziemy obojętni, dlatego Omenaa Foundation finansuje także działania, które pozwolą przybliżyć szerszej publiczności realia, w jakich żyją dzieci oraz uwypuklić problemy, z jakimi na co dzień muszą się mierzyć. Ich efektem są przepiękne i niezwykle emocjonalne zdjęcia Marcina Sudera, który uchwycił przerażającą rzeczywistość bez żadnego filtra.
Marcin Suder – fotograf i fotoreporter. Przez wiele lat pracował dla agencji Corbis.
Współpracował z organizacjami pozarządowymi: UNICEF-em, UNDP czy PAH. Wykonywał fotoreportaże w ponad stu państwach, które publikowano na łamach czołowych tytułów na świecie. Jest człowiekiem o niezwykłej wrażliwości i odwadze – uważa jednak, że wybierając taki zawód trzeba się liczyć z ryzykiem.
Wywiady z Organizatorami
OMENAA MENSAH
Jakie główne cele i zadania stawiasz swojej fundacji artystycznej OmenaArt Foundation?
- Sztuka wpisana w misję pomagania – to nasz priorytet. Fundacja została powołana, żeby sprawować pieczę nad wszystkimi projektami artystycznymi realizowanymi przez Omenaa Foundation oraz Rafał Brzoska Foundation. Zajmuje się też m.in. koordynacją licytacji dzieł sztuki podczas Wielkiej Aukcji Charytatywnej TOP CHARITY 2023. Kolejnymi ważnymi aspektami są rewitalizacja historycznych budynków oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Po mojej ostatniej wizycie w Ghanie, podczas której odwiedziłam Agbogbloshie – największe wysypisko elektrośmieci na przedmieściach Akry, chcę zwrócić uwagę świata na problemy ekologiczne m.in. poprzez sztukę – eko-art. Wierzę, że tylko mądre działania, odrobina wiedzy i wyobraźni oraz szacunek do środowiska naturalnego i historii pozwolą skutecznie zmieniać świat na lepsze.
RAFAŁ KAMECKI - PREZES ARTINFO.PL
Omena Mensah: Rafale, Eko Art to zauważalny trend w sztuce już nie tylko na świecie,
lecz także w Polsce. Co sądzisz o takiej alternatywnej formie recyklingu?
Rafał Kamecki: Artyści zawsze jako pierwsi przejawiali silną wrażliwość na elementy związane z ochroną środowiska. Każdy twórca stale poszukuje unikatowych form wyrazu, nowych technik, nowych kierunków. Artystą wpisującym się w Eko Art jest z pewnością Tomasz Górnicki, który na Wielką Aukcję Charytatywną „TOP CHARITY” 2023 przygotował rzeźbę wykonaną z aluminium odzyskanego z elektrośmieci. Co więcej, w swojej odlewni także wykorzystuje ekologiczne źródła energii. Wystarczy odwiedzić jego pracownię, żeby się o tym przekonać.
O.M.: Od lat prowadzisz Artinfo.pl – największy portal o rynku sztuki. Zdradź proszę,
czy aukcje charytatywne mają na nim jakiekolwiek znaczenie? Jaką pełnią rolę dla artystów
i kolekcjonerów?
R.K.: Aukcje charytatywne towarzyszą rynkowi dzieł sztuki od samego jego początku. Pierwsze były organizowane spontanicznie. Dziś wiele fundacji ma ich w swoim dorobku ponad kilkadziesiąt i jest to potwierdzenie ważności takich inicjatyw oraz świadectwo dojrzałości polskiego rynku dzieł sztuki. Aukcje charytatywne mają także liczną publiczność, wyczekującą kolejnych edycji ulubionych aukcji, a dochody z licytacji potrafią przekroczyć wyniki osiągane przez domy aukcyjne. Dzięki popularności aukcji charytatywnych powstała osobna grupa kolekcjonerów, która na bazie unikatowej oferty zbudowała bardzo ciekawe kolekcje sztuki. Segment aukcji charytatywnych stale się powiększa, do grona najważniejszych aukcji charytatywnych w Polsce dołączyła Wielka Aukcja Charytatywna „TOP CHARITY”, organizowana przez Omenaa Art Foundation. Pierwsza edycja zakończyła się spektakularnym sukcesem – wynik aukcji okazał się być najwyższym w historii polskiego rynku!
O.M.: Oboje wiemy, że nie tylko wynik się liczy…
R.K.: Fundacja wpisuje się w szereg działań związanych z promocją młodych artystów i wspiera ważną ideę kolekcjonerstwa. Aktywnie angażuje w nią ludzi ze świata biznesu i tworzy niepowtarzalny klimat, sprzyjający budowaniu kolekcji dzieł sztuki. Co ważne, powołana Rada Artystyczna, która czuwa nad wydarzeniem, gwarantuje najwyższą jakość prezentowanych dzieł na aukcji. Przesłanie WACH jest proste – warto wspierać sztukę i pomagać poprzez sztukę. Dzięki takim inicjatywom możemy odkryć naszą wrażliwość na sztukę i urzeczywistnić hojność ludzi biznesu.