Totemy królują nad Nowym Jorkiem na miesiąc dumy

Niezwykłe rzeźby ugańskiej artystki, symbolizują cierpienie społeczności LGBT+ w Ugandzie.


Rozpoczął się czerwiec czyli osławiony #pridemonth. Miesiąc dumy społeczności LGBT+ w wyjątkowy sposób celebruje Ugańska artystka Leilah Babirye, której masywne rzeźby stanęły na molo przy rzece Hudson na nowojorskim Brooklynie. Są elementem wystawy zbiorowej Public Art Fund "Black Atlantic", której współkuratorem jest artysta Hugh Hayden i Daniel S. Palmer. 

 

Ogromne, prawie trzymetrowe podpalane drewniane totemy, nawiązują swoim kształtem i techniką wykonania do rdzennej kultury ugańskiej. Noszą też tradycyjną afrykańską biżuterię, wykonaną z surowego metalu. Jednak za tymi imponującymi olbrzymami kryje się smutny i dramatyczny kontekst kulturowy. 

 

 

Widok instalacji, Leilah Babirye, Agali Awamu (Togetherness), 2022, w ramach projektu Public Art Fund's "Black Atlantic" w Brooklyn Bridge Park, Nowy Jork. Dzięki uprzejmości artystki, Gordon Robichaux, NY, i Stephen Friedman Gallery, Londyn. Zdjęcie autorstwa Nicholasa Knighta, dzięki uprzejmości Public Art Fund, NY.

 

Artystka dedykuje rzeźby nieheteronormatywnym ciałom. Agali Awamu (Togetherness), bo tak zatytuowane są rzeźby, ucieleśniają niedostrzeganą walkę osób queer w Ugandzie, które z powodu swojej orientacji spotykają się z ostracyzmem, dyskryminacją i wykluczeniem z rodzinnego klanu. Babirye doświadczyła tego na własnej skórze nim udało jej się uciec do Nowego Jorku i rozpocząć karierę rzeźbiarki. W 2018 roku Stany Zjednoczone udzieliły jej azylu ze względu na zagrażające życiu warunki, w jakich żyje społeczność queer w Ugandzie, a seria świetnie przyjętych przez krytykę wystaw w jej nowojorskiej i londyńskiej galerii ugruntowała jej status wziętej rzeźbiarki. 

 

Widok instalacji, Leilah Babirye, Agali Awamu (Togetherness), 2022, w ramach projektu Public Art Fund's "Black Atlantic" w Brooklyn Bridge Park, Nowy Jork. Dzięki uprzejmości artystki, Gordon Robichaux, NY, i Stephen Friedman Gallery, Londyn. Zdjęcie autorstwa Nicholasa Knighta, dzięki uprzejmości Public Art Fund, NY.

 

Jej nasycona emocjami i kontekstami kulturowymi twórczość gromadzi rzesze fanów - w zeszłym roku dyrektor kreatywny Celine, Hedi Slimane, zlecił 37-latce wykonanie rzeźby do nowego londyńskiego butiku francuskiego domu mody. Na wystawie "Moleskine Detour New York" w One World Observatory artystka wraz z 74 innymi artystami zinterpretowała notes Moleskine. Strony zeszytu Babirye, zatytułowanego I care about you, są wypalone na brzegach i opatrzone symbolem tęczowej flagi, co stanowi hołd dla tych samych zmagań, które artystka przedstawia w wielkoformatowych rzeźbach.

 

Artystka czerpie ze swojej rdzennej kultury garściami i jak mówi: “to, co napędza moją pracę, to zachodnioafrykańskie maski, które zostały stworzone w jakimś celu - i podobnie moja praca ma cel, symbolizujący społeczność, w którą wierzę".