Spektakularny rekord padł na rynku sztuki!

Magdalena Abakanowicz pobiła kolejny rekord!


Rekord –13,6 mln zł – padł we wtorek 7 grudnia w Domu Aukcyjnym Polswiss Art i należy do grupy rzeźbiarskiej „Bambini” autorstwa światowej sławy artystki Magdaleny Abakanowicz.
 
83 rzeźby przedstawiające sylwetki dziecięce ustanowiły nowy rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce, są też najdrożej sprzedaną praca Magdaleny Abakanowicz na świecie.
„Bambini” to pierwsza praca Abakanowicz, której artystka nadała niespotykaną skalę. Powstała na przełomie 1998 i 1999 roku i była wówczas najliczniejszym spośród jej bezgłowych „tłumów” - cyklu ikonicznego dla światowej sztuki współczesnej. Grupa powstała dla Palais-Royal Garden w Paryżu ale pierwszą jej ekspozycją była słynna wystawa „Abakanowicz on the Roof” na dachu Metropolitan Muzeum of Art w Nowym Jorku. Praca była wielokrotnie wystawiana – w Berlinie, Paryżu, Warszawie (Opera Narodowa i Zamek Królewski), Nowym Jorku w Metropolitan Museum of Art oraz Marlborough Gallery, w Poznaniu, niemieckim Bad Homburg v.d. Hohe, Madrycie, Dusseldorfie, Mediolanie, w muzeum w Orońsku, ponownie w nowojorskim Marlborough Gallery, we Wrocławiu, we włoskim Chianti i w Timisoarze w Rumunii.
 
„Bambini” to monumentalna, poruszająca refleksją, przedstawiająca jako jedna z naprawdę nielicznych, w tak wielkim dorobku Abakanowicz - postaci dziecięce. Figury dzieci, w formie potraktowane przez artystkę tak samo surowo jak figury dorosłych, są przekazem tym bardziej dojmującym, trafiającym, podsumowującym, zmuszającym do refleksji. Unikatowym na tle innych jej realizacji. Grupa 83 postaci dziecięcych stanowi spójną całość, figury nigdy nie uległy rozproszeniu. Grupa była wielokrotnie wystawiana i reprodukowana w tym kształcie, jako jedna z wyznacznikowych prac w jej twórczości. W połowie lat 70. Magdalena Abakanowicz zaczęła tworzyć pierwsze cykle rzeźb figuratywnych: „Postacie siedzące” (1974-1984) i „Plecy” (1976-1980). Była już wówczas artystką rozpoznawalną i wysoko cenioną w międzynarodowym środowisku artystycznym. Tajemnicze, abstrakcyjne Abakany przyniosły Magdalenie Abakanowicz prestiżowe nagrody i otworzyły dla niej świat, kolejnym cyklem, który wpisał ją na zawsze w rangę artystów światowej skali były właśnie „tłumy”. Samego betonu jako materiału rzeźbiarskiego po raz pierwszy użyła Abakanowicz w drugiej połowie lat 90. Zrealizowała wówczas grupę zatytułowaną „Przestrzeń nieznanego wzrostu” (1997-1998) – zespół 22 form nieantropomorficznych należących do kolekcji Europos Parkas (Parku Europy) na Litwie. To doświadczenie pracy z tym tworzywem skłoniło artystkę do pójścia o krok dalej. W latach 1998-1999 zrealizowała w betonie najliczniejszy do tamtej pory zespół figur ludzkich – grupę złożoną z 83 figur i zatytułowaną „Bambini”.
 
„Te tłumy stoją w muzeach i publicznych kolekcjach wielu krajów. Z płótna, brązu, żeliwa, betonu. Stanowią znak trwającej obawy. Są konfrontacją z ilością i ze sobą samym. Są zaklęciem istniejącego tłumu, w który wprowadzam swój – nieruchomy (…)"
– Magdalena Abakanowicz, 2002
 
 
Praca licytowana była z 9 mln zł aż do 11 mln 300 tys zł, co wraz z opłatami aukcyjnymi daje rekordową kwotę 13 617 361 zł.
Grupa „Bambini” należy do największych wielopostaciowych zespołów jakie Abakanowicz kiedykolwiek wykonała.
 

Obrót na aukcji również pobił rekord aukcyjny w Polsce - suma sprzedaży wyniosła.. 43 066 800 zł! Ze 119 obiektów w ofercie zaledwie 9 nie znalazło nowych właścicieli. 

Zobacz wyniki aukcji: https://artinfo.pl/wyniki-aukcji/aukcja-dziel-sztuki-3ae4570f-6cab-44c8-9fc1-7e9347ec5389
 
Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
„Bambini”, 1998-1999

(grupa 83 figur dziecięcych)
beton, klej, drewno / wys. ok. 109 cm (każda)
sygn. monogramem artystki AM 98