Nowy serial na Netfliksie opowiada o kradzieży dzieł sztuki o wartości 500 milionów dolarów z Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie.
Najnowszy serial dokumentalny typu true crime zadebiutował 7 kwietnia na Netfliksie. „This Is a Robbery: The World’s Biggest Art Heist” to 4-odcinkowy mini-serial, pokazujący kradzież sprzed ponad trzech dekad, jaka miała miejsce w bostońskim Isabella Stewart Gardner Museum. Twórcy filmu, reżyser Colin Barnicle oraz jego brat Nick, producent wykonawczy projektu, spędzili siedem lat na badaniu słynnego włamania. Co więcej - wskazują winnych kradzieży!
Minęło właśnie 31 lat od włamania, a nie odnaleziono ani dzieł, ani sprawców. Do dziś jest to kradzież dzieł sztuki o najwyższej wartości w historii Stanów Zjednoczonych. W nocy 18 marca 1990 roku dwóch złodziei, udających policjantów, związało nocnych stróżów i uciekło z 13 arcydziełami pędzla m.in. Rembrandta, Johannesa Vermeera, Edgara Degasa i Édouarda Maneta o szacowanej łącznej cenie pół miliarda USD. Przez lata brawurowy rabunek stał się inspiracją dla filmów, wielu książek, podcastów, a nawet dzieł sztuki.
Nikt nigdy nie został aresztowany ani sądzony w związku ze sprawą. Nie było prawie żadnych poszlak. Powstało więc wiele teorii o tym, co naprawdę wydarzyło się tego dnia oraz kto stoi za rabunkiem. Podejrzewane były (i są do dziś) zarówno włoska jak i irlandzka mafia, a poszukiwania zaginionych dzieł objęły wszystkie kontynenty. W 2013 roku FBI ogłosiło, że zidentyfikowało dwóch złodziei, którzy dokonali włamania, ale nigdy nie ujawniło ich nazwisk. Wciąż aktualna jest oferowana nagroda w wysokości 10 milionów dolarów za informacje, które doprowadziłyby do odzyskania obrazów. Ani władze muzeum ani eksperci nie wierzą, że te najdroższe i najcenniejsze dzieła - "Burza na Jeziorze Galilejskim" Rembrandta i "Koncert" Vermeera kiedykolwiek wrócą do muzeum. Istnieje natomiast szansa, że mniejsze obrazy do dziś niezauważone wiszą u kogoś na ścianie.
Bracia Barnicle wskazują palcem na bostońskiego szefa mafii Carmello Merlino, który miał zlecić rabunek Bobby'emu Guarente i Bobby'emu Donati. Czy FBI znowu zacznie badać przestępstwo i weźmie pod uwagę domysły twórców dokumentu?