Wallspace Gallery zaprasza na naszą trzecią aukcję dzieł sztuki. Podobnie jak w poprzedniej, stworzyli zbiór składający się ze znakomitych dzieł sztuki dawnej oraz współczesnej. W ofercie znajdą się prace takich mistrzów malarstwa jak: Wojciech Kossak, Maria Klass - Kazanowska czy Rafał Malczewski. W dziale sztuki współczesnej będą prezentowane obiekty takich klasyków jak: Jan Tarasin, Franciszek Starowieyski, Jerzy Duda-Gracz, Jan Berdyszak oraz Stefan Gierowski. Do aukcji zostanie wydany drukowany katalog, który będzie dostępny w galerii.
Wystawa przedaukcyjna:
Do 30 listopada 2022 r.
FOKSAL 15/1B WARSZAWA
PONIEDZIAŁEK – PIĄTEK 11:00 – 19:00.
Rekomendacje:
08
Maria KLASS-KAZANOWSKA (1857 Kownatacha na Wołyniu - 1898 Żytomierz)
W ogrodzie [dynie i buraki], 1891
olej, płótno; 135,5 x 235,5 cm;
sygn. i dat. l. d.: Klass-Kazanowska 1891.
Cena wywoławcza: 200 000 zł
Estymacja: 300 000 - 400 000 zł
Muzealne dzieło wybitnej artystki, której obrazy niezwykle rzadko pojawiają się na rynku aukcyjnym. Niezwykła klasa artystyczna, w szczególności uwidaczniająca się w traktowaniu elementów flory oraz przestrzeni w obrazie.
Warto zwrócić uwagę, że autor „Pamiętników” TPSP w Krakowie, Emanuel Świeykowski wymienia nazwisko Klass-Kazanowskiej jako równie godne uwagi, co Władysława Podkowińskiego, równocześnie doceniając przymioty malarki „Szczery i prawy charakter Klassówny zjednał jej ogólną sympatyę wśród Polaków i Rosyan, (…) Zdolna ta, dzielna i bardzo inteligentna malarka, pozbawiona środków materialnych, walczyła z biedą, wesoło patrząc w przyszłość. Wyczerpana pracą u Francuza pseudo-malarza, otrzymującego obstalunki w najwyższych sferach petersburskich, zmarła, nie doprowadziwszy swych marzeń artystycznych do zamierzonego celu”.
W tym samym czasie triumfy w petersburskim i nie tylko środowisku artystycznym, święcił również inny malarz polskiego pochodzenia, rówieśnik Marii Klass-Kazanowskiej - Henryk Siemiradzki.
Monumentalne, wysokiej klasy artystycznej dzieło W ogrodzie Marii Klass-Kazanowskiej, to wyjątkowa rzadkość na rynku aukcyjnym, pochodzi z 1891 roku i prawdopodobnie wróciło do Polski po 1945 roku. Wiadomo natomiast, że syn artystki Odo Oktawian Klass do 1945 roku wraz z rodziną mieszkał na Wileńszczyźnie.
40
Stefan GIEROWSKI (1925 Częstochowa - 2022)
Obraz DCCLXXIV, 2001
olej, płótno; 140 x 100 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: SGierowski / Ob DCCLXXIV / 01.
Obraz ujęty w archiwum dzieł artysty opracowanym przez Fundację Stefana Gierowskiego.
Cena wywoławcza: 700 000 zł
Estymacja: 1 000 000 - 1 200 000 zł
Twórczości Stefana Gierowskiego nie trzeba przedstawiać, jest to jeden z najbardziej docenionych twórców awangardy. Prace olejne artysty pojawią się na aukcjach niezwykle rzadko. Ostatnie dzieło na aukcji w Londynie osiągnęło kwotę sprzedaży ponad 1,3 miliona złotych. To z pewnością początek budowania cen za dzieła mistrza. Prezentowany obraz jest z pewnością gratką kolekcjonerską.
Światło w obrazach malarza, w jego opinii jest najbardziej rozpoznawalną cechą jego dzieł o czym wspomina: „Dlatego rozpoznawalność moich obrazów nie wynika z jakiegoś spójnego dla nich rysunku, tylko raczej z tego, co się dzieje ze światłem, które rodzi się z kolorów. Bo kolor jest wtedy sensowny, kiedy daje światło. A co jeszcze jest najważniejsze, i o czym często się teraz zapomina, to jest to, że dobre obrazy – i stare obrazy, i współczesne obrazy, i abstrakcyjne obrazy, i nieabstrakcyjne obrazy – wszystkie się tym wyróżniają, że od nich idzie światło. Idzie od nich, a nie na nie pada i daje odblask. Odblask powstaje z samej farby”.
Mimo różnorodności formalnych jakie przybierają dzieła Stefana Gierowskiego jest w nich zawarty logiczny ciąg rozważań. Jego płótna stanowią monumentalne dzieło życia, podobnie jak obrazy liczone Romana Opałki, lecz nie są z tak matematyczną strategią zaplanowane. Stefan Gierowski ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Od 1949 roku mieszkał w Warszawie. W latach 1956 - 1961 współpracował z Galerią Krzywe Koło prowadzoną przez Mariana Bogusza. W latach 1992 - 1996 był pedagogiem warszawskiej uczelni, gdzie w drugiej połowie lat 70. XX wieku pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa. W 1986 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. W 1980 roku został wyróżniony nagrodą im. Jana Cybisa. W 1981 roku był członkiem Komitetu Organizacyjnego Kongresu Kultury Polskiej.
41
Ryszard WINIARSKI (1936 Lwów - 2006 Warszawa)
Przestrzeń z obszarami podwyższonymi, 1978
akryl, ołówek, płyta; 100 x 100 cm;
opisany na odwrocie: WINIARSKI 1978, na płycie papierowa nalepka z opisem: R. Winiarski / Przestrzeń z obszarami podwyższonymi oraz obszar / o różnym w wylosowanych strefach prawdopodobieństwie / pojawiania się koloru czarnego / Zmienna losowa: Kostka do gry / Akryl, płyta, 100 x 100 cm, 1978 r. (pisana na maszynie).
Cena wywoławcza: 490 000 zł
Estymacja: 620 000 - 720 000 zł
PROWIENIENCJA:
- kolekcja prywatna, Warszawa,
- kolekcja prywatna, Kraków,
- kolekcja prywatna, Lublin.
Tej klasy prace przestrzenne artysty pojawią się rzadko na rynku aukcyjnym, ustanawiając rekordy aukcyjne jego dzieł.
Warto zwrócić również uwagę na opinię Bożeny Kowalskiej, która wskazuje, że w postawie artystycznej Ryszarda Winiarskiego widać nie tylko zalążki sztuki konceptualnej, ale również rolę procesu. Obecnie twórczość Ryszarda Winiarskiego zestawia się z nutem op-artu, gdyż szczególnie przestrzenne kompozycje artysty tworzą pewien rodzaj iluzji i łudzą oko obserwatora, oraz z konsekwentną koncepcją artystyczną Romana Opałki i jego obrazami liczonymi z cyklu: 1 – ∞ realizowanymi od 1965 roku.
43
Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)
Fragment, 1980
olej, płótno; 62 x 50 cm;
sygn. i dat. p. d.: Jan Tarasin 80;
na odwrocie opis autorski: JAN TARASIN / 1980 / „FRAGMENT”.
Cena wywoławcza: 90 000 zł
Estymacja: 130 000 - 160 000 zł
PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna, Polska
- kolekcja Ewy Pełki
- bezpośrednio od artysty
44
Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)
Ciąg przedmiotów IV, 1991
olej, płótno; 80 x 100 cm
sygn. i dat. l. d.: Jan Tarasin 91;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: JAN TARASIN 1991 / CIĄG PRZEDMIOTÓW IV.
Cena wywoławcza: 190 000 zł
Estymacja: 220 000 - 260 000 zł
W ostatnim roku twórczość Tarasina bije rekordy popularności wśród kolekcjonerów. Każda aukcja przynosi nowe rekordy cenowe artysty. Mamy przyjemność zaprezentować dwa obrazy Tarasina z różnych okresów jego działalności.
47
Bartosz KOKOSIŃSKI (ur. 1984, Siewierz)
Episkopat, 2021
olej, żywica, płótno; 101 x 90,5 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Bartosz Kokosiński / olej, żywica na płótnie / „Episkopat” / 100 x 90 cm / 2021(ołówkiem).
Cena wywoławcza: 12 000 zł
Estymacja: 16 000 - 20 000 zł
Materia musi mnie zaskakiwać, a tworzenie jest sytuacją bardzo dynamiczną, eksperymentem. Kiedy nie czuję, że coś przy danej formule odkrywam, nie kontynuuję już tej metody tworzenia. Materia nie zawsze daje się przecież okiełznać tak, jakbym chciał i to jest właśnie źródłem zaskoczenia, a przez to i przygody, której zapewne nigdy nie doświadczyłbym, opracowując na przykład dzieło czysto cyfrowe – Bartosz Kokosiński.
63
Katarzyna SWINARSKA (ur. 1969, Gdańsk)
Lady with canaries, z cyklu: Fleeing the war, 2022
akryl, płótno; 150 x 110 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: KSwinarska / 2022 / „LADY WITH CANARIES” / FROM „FLEEING / THE WAR” SERIES.
Cena wywoławcza: 16 000 zł
Estymacja: 25 000 - 35 000 zł
Katarzyna Swinarska uprawia malarstwo, sztukę video i performance. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2014 roku obroniła pracę doktorską, której promotorem był Henryk Cześnik, również związany z gdańskim środowiskiem artystycznym. Artystka zadebiutowała cyklem obrazów prezentowanych podczas wystawy pokonkursowej 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” w 2009 roku. W 2017 roku zaprezentowała film My - Wspólny organizm mówiący o miłości i rywalizacji wśród par artystycznych oraz zrealizowała projekt malarski Biophilia na Międzynarodowy Festiwal inSPIRACJE 12. Breathtaking w Szczecinie. W roku 2018 pokazała projekt performatywny Czarna sukienka. W 2019 roku w Gdańskiej Galerii Miejskiej można było obejrzeć jej nowy projekt Niewinne Kolonie. Wydaje się, że Katarzyna Swinarska w swojej twórczości porusza temat płci w kulturze w kontekście uwarunkowań społecznych i historycznych oraz relacji czy też zależności między nimi.
65
NATALIA LL (Natalia Lach-Lachowicz) (1937 - 2022)
Sztuka postkonsumpcyjna, 1975
fotografia barwna (analogowa), papier fotograficzny; 48,5 x 59 cm (w świetle oprawy);
sygn. i dat. p. d.: NATALIA 75 (flamastrem);
na odwrocie numer: 16; nakład nieokreślony, vintage print;
do fotografii dołączony jest certyfikat Fundacji ZW.
71
Dorota NIEZNALSKA (ur. 1973)
Patronki, Małgorzata, 2021
brąz patynowany; 19 x 17 cm;
tiara umieszczona w autorskim pudełku wyściełanym czerwonym aksamitem, z autorską, drukowaną nalepką na spodzie: Dorota Nieznalska / Patronki, Małgorzata 2021 / brąz patynowany / egz.: 1/1 unikat / D. Nieznalska [odręczny podpis].
Cena wywoławcza: 20 000 zł
Estymacja: 25 000 - 30 000 zł
Seria rzeźb Patronki Doroty Nieznalskiej to obiekty w formie tiary, cierniowej opaski, które są tu odpowiednikiem męskiej korony cierniowej, dedykowane kobietom i zeszłorocznym wydarzeniom (Czarny Marsz), zdaniem autorki w sposób niedopuszczalny ograniczającym ich prawa o samostanowieniu oraz ingerującym w prawa człowieka. Jest to zdecydowanie przekaz symboliczny w polskim kontekście.
Motyw korony, wieńca czy opaski cierniowej jest eksplorowany przez artystkę od 2005 roku, kiedy to stworzyła projekt plakatu na konkurs Moje życie, moja decyzja, zorganizowany przez Federację na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny – afisz ukazuje kobiecy korpus opleciony w pasie kolczastym drutem. Kolejnymi realizacjami wykorzystującymi jeden z elementów „arma Christi” są Wieniec mistyczny, Król i Królowa Polski zrealizowane w 2008 roku, gdzie w przypadku rzeźby / instalacji Królowa Polski kolce zostały wykonane z polerowanego bursztynu. W 2009 roku artystka przygotowała obiekt Czerwona K. powtarzający motyw znany już z wcześniej wymienionej instalacji używając tym razem szlifowanego, naturalnego koralu. W 2010 roku Dorota Nieznalska zrealizowała rzeźby z cyklu Wianki, które pod sugerującym młodość, witalność, niewinność czy nadzieję młodych kobiet, tytułem przybrały formę cierniowych opasek pasujących na ludzką głowę.
79
Sebastian ADAMIEC (ur. 1992)
Siedzisko "Obok", 2022
lite drewno dębowe ręcznie rzeźbione; 100 x 60 x 208 cm.
Cena wywoławcza: 7 000 zł
Estymacja: 10 000 - 14 000 zł