Wśród 52 obiektów czerwcowej aukcji Domu Aukcyjnego LIBRA znalazły się dzieła czołowych artystów XX wieku, takich jak Jerzy Nowosielski, Jan Tarasin, Jan Lebenstein, Erna Rosenstein, Jan Dobkowski, Eugeniusz Markowski, Teresa Pągowska, Włodzimierz Pawlak, Ryszard Grzyb, Natalia LL, Jerzy Grabowski, Dorota Grynczel, Janina Kraupe- Świderska, Edward Hartwig, Apoloniusz Węgłowski, a także nowych twórców, którzy ambitnie wkraczają na polski rynek sztuki, takich jak Norman LETO, Marta Pokojowczyk, Marcink Kowalik czy Jan Kośmieja.
Na szczególną uwagę kolekcjonerów zasługuje z pewnością praca “Za kulisami” ( nr kat. 1) autorstwa jednego z najważniejszych polskich malarzy drugiej połowy XX wieku. Praca stanowi świetny przykład dojrzałej już twórczości artysty, który bazując na wypracowanym przez siebie kanonie, przekazuje widzom własne postrzeganie sztuki. Malarz zaprasza widza do wspólnego odkrywania tajemnicy. Akt i kobieta to główne motyw twórczości Jerzego Nowosielskiego. Kobiety pojawiają się u malarza w przeróżnych pozach i układach, często wielokrotnie powtarzanych, ale za każdym razem odkrywających inny aspekt kobiecości. Ich wydłużone, smukłe ciała ą mocno zarysowane, a ciepły odcień skóry i ciemne oczy o kształcie migdałów wraz z sylwetką przywodzą na myśl ikonopisarstwo – dowód na fascynację Nowosielskiego liturgią wschodu.
Na aukcji nie mogło zabraknąć również prac takich klasyków awangardy jak Jan Lebenstein, Stanisław Fijałkowski czy Jan Dobkowski. Prezentujemy „Kompozycję” pierwszego z nich inspirowaną poezją Mirona Białoszewskiego (nr kat.3). W wypadku Lebensteina zainteresowanie literaturą, rozumianą jako pożywka dla obrazu oraz wyzwanie dla wyobraźni artystycznej malarza, rozpoczyna się właśnie od tekstów Mirona Białoszewskiego i Tadeusza Różewicza.
W katalogu znajdziemy również kilka prac należących do nurtu abstrakcji geometrycznej. Jedną z nich jest praca Tadeusza Gustawa Wiktora (nr kat. 24). Artysta tworzy geometryczne abstrakcje oparte na grze przeciwieństw. Jego abstrakcyjne dzieła mają symboliczny wymiar: przekazuje w nich myśli zaczerpnięte z dzieł filozofów oraz pism psychologów takich jak Carl Gustav Jung. Tadeusz Wiktor ma na swoim koncie 50 wystaw indywidualnych i ponad 400 wystaw zbiorowych. Jego prace znajdują się w zbirach m.in.: Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Krakowie, Norrköpings Konstmuseum, Centre de la Gravure et de l’Image imprimée A.S.B.L., La Louviere w Belgii, International Art Center of Kyoto, Museum für Zeitgenössische Kunst we Frankfurcie nad Menem, Portland Oregon Art Museum, National Gallery of Art w Waszyngtonie czy Museo Civico „Ala Ponzone” w Cremonie.
Nie zabrakło również wyjątkowych prac dwóch uznanych artystek związynych z warszawskim (Dorota Grynczel) oraz krakowskim (Janina Kraupe- Świederska) środkowiskiem akademickim. Sztuka tworzona przez Janinę Kraupe- Świderską przybrała oryginalny wymiar dzięki głębokiej fascynacji buddyzmem tybetańskim, filozofią zen oraz wewnętrznym życiem człowieka. Artystka budowała wielowarstwowe, metaforyczne kompozycje złożone z przenikających się form o charakterystycznej kolorystycznej swobodzie balansujące na granicy abstrakcji i figuracji. Mieczysław Porębski stwierdził, że prace Kraupe to „liryczno-obrazowe” traktaty o rozedrganych liniach i barwie. Malarka często poruszała tematy związane z muzyką, astrologią, kulturą i filozofią wschodu. Jej prace sprawiają wrażenie palimpsestów złożonych z form i kolorów, przez które od czasu do czasu przebija postać ludzka. Podobnie jak Erna Rosenstein Kraupe lubiła zagłębiać się w rzeczywistość oniryczną, balansować na granicy jawy i snu. Artystka kilkakrotnie reprezentowała Polskę na wystawach międzynarodowych m.in. na Biennale Sztuki w São Paulo, na Biennale Sztuki w Wenecji czy na EXPO w Sewilli.
Twórczość Doroty Grynczel natomiast opierała się na obserwacji bogactwa formalnego przyrody – światła i przestrzeni, inspirującej decyzje twórcze. Prace artystki oscylują między czystym malarstwem a trójwymiarowymi obiektami. W malarstwie pojawia się temat koloru niebieskiego w oparciu o doświadczenia wizualne i psychologiczne. W katalogu aukcyjnym pojawiają się dwie prace artystki (nr kat. 22 oraz 23). Artystka specjalizowała się w malarstwie i tkaninie unikatowej. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 1977 roku w Pracowni prof. Jana Tarasina oraz Pracowni prof. Wojciecha Sadleya. Warto również podkreślić, iż Grynczel jako pierwsza osoba w historii Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP ukończyła studia ze specjalizacją w dyscyplinie tkanina, a także była pierwszą kobietą-dziekanem Wydziału Malarstwa na tej uczelni.
Na szczególną uwagę zasługuje również ciesząca się rosnącym zainteresowaniem kolekcjonerów twórczość Apoloniusza Węgłowskiego (nr kat. 20). „Kompozycja” z 1996 roku w sposób absolutnie unikalny traktuje światło. Profesor Stefan Gierowski, którego uczniem był artysta, tak pisze o twórczości swojego wychowanka "Gdy mówimy "światło inicjuje procesy życiowe" albo "życie związane jest z energią promienistą obszaru widzialnego" to natychmiast w tej olbrzymiej skali wydarzeń - znajdujemy obecność i miejsce dla myśli malarskiej, podatnej na oddziaływanie takich pojęć, gdyż w ostatecznym rozrachunku światło jest tajemnicą działania obrazów i ich życia. (...) To co maluje Apoloniusz jest dla mnie ważne, bo znajduje się w kręgu podstawowych problemów sztuki abstrakcyjnej zawierającej tyle możliwości co i niebezpieczeństw. Apoloniusz nie boi się ponosić wszelkich konsekwencji tak wybranej drogi, dając świadectwo swojej osobowości. Gdy oglądam obrazy Apoloniusza znajduję w nich coraz to nowe wątki do dalszej rozmowy, która jest przecież tylko refleksją obok właściwego wydarzenia, jakim jest malowanie.”
Zapraszamy do licytowania i przeglądania katalogu aukcyjnego: https://artinfo.pl/katalogi-aukcyjne/22-aukcja-sztuki-xx-i-xxi-wieku. Aukcja już 29 czerwca o godzinie 19.00!