Emocje po poznańskiej konferencji impact’23 powoli opadają, wszak udało nam się przecież zobaczyć samą Natalie Portman! Na tym samym evencie, dzień wcześniej na scenie Art & Culture pojawił się Prezes Artinfo Rafał Kamecki, który wraz z wiceprezesem Pekao S.A przybliżył słuchaczom projekt Unique. Na scenie Art & Culture pojawiła się też PR Managerka Artinfo Aleksandra Krasny, która rozmawiała z ekspertem Audi o designie w branży motoryzacyjnej.
Innowacyjna na skalę światową inicjatywa, stworzona we współpracy z artystą Rafałem Bujnowskim, polegała na wypuszczeniu serii kart i odpowiadających im tokenów NFT, na których znalazły się fragmenty dzieła artysty, powstałego na ścianie jego pracowni. Karty wraz z tokenami trafiły wprost do najlepszych klientów banku.
“Wygląda na to, że projekt będzie kontynuowany. Bank myśli o artystach sztuki współczesnej, tworzących po 1989 roku, czyli zgoła innej sztuce niż Bank Pekao S.A. posiada w swojej kolekcji.“ - mówi Rafał Kamecki, zapytany o projekt Unique Banku Pekao S.A przez dziennikarkę i ekspertkę od sprzedaży w Artinfo, Annę Jankowską.
Anna Jankowska: A gdybyśmy mieli mówić o przyszłości, ten mariaż rynku sztuki i instytucji zajmujących się bankowością, będzie szedł bardziej w stronę kolekcjonowania sztuki nowoczesnej, stechnologizowanej, czy raczej jeszcze tej tradycyjnej? Bo tak naprawdę jeszcze na dobre nie zaczęła się tak na dobre tradycja kolekcjonowania przez banki sztuki tradycyjnej.
Rafał Kamecki: Patrząc na ogromny odzew z jakim spotkał się projekt Unique, zarówno jeśli chodzi o karty jak i o tokeny NFT, to może być nowy kierunek kolekcjonowania, może również rozwoju kolekcji. Na pewno wpisuje się to w szeroko rozumiane pojęcie art brandingu. Banki zaczynają korzystać z tych narzędzi. W ostatnich latach obserwujemy rozkwit tego typu działań, mamy rozrastające się kolekcje należące do instytucji bankowości: kolekcja Deutsche Banku, kolekcja mBanku, banku ING, widzimy obecność banków na targach sztuki, na przykład na najbardziej prestiżowych targach Art Basel. Strategie art brandingu są bardzo pomocne naszemu rynkowi sztuki, to są często działania promujące i dające wachlarz możliwości młodym twórcom: konkursy, stypendia, nagrody, zakupy prac do kolekcji. Świat biznesu i rynek sztuki bardzo się przenikają - teraz grupa najbogatszych klientów będzie pokazywać światu, w różnych miejscach dzieło polskiego artysty, w jakiś sposób “puszczą” go w świat. Patrząc ze światowej perspektywy, projekt Banku Pekao S.A. to pierwsza taka inicjatywa, innowacyjna i nowatorska. Będziemy obserwować art branding i jego rozwój, bo następne parę lat zapowiada się w tym aspekcie bardzo ciekawie - będzie się działo jak to mówią!