Tej wiosny w stolicy Polski będzie można poczuć się jak nad Sekwaną. Odkryjemy piękno postaci i natury ukryte w malarskich gestach. Poznamy niesamowite barwy i wybitny kunszt malarzy tworzących na początku wieku XX w Paryżu. Na wystawie w DESA Unicum pojawiły się wybitne dzieła artystów skupionych wokół École de Paris. Jak nikt dostrzegali oni urok otaczającego nas świata, a ich twórczość budzi ogromne emocje na całym świecie. Wiosenna wystawa to twórczość m.in. Mojżesza Kislinga, Tadeusza Makowskiego i Meli Muter. Dzieła pójdą pod młotek 6 maja. ZOBACZ KATALOG AUKCYJNY
Intensywne relacje towarzyskie, wzajemne inspiracje, sieć marszandów, galerii i krytyków lewobrzeżnej części Paryża. To właśnie one budowały krąg tak zwanej Szkoły Paryskiej. Był to rodzaj niezwykłej kolonii artystycznej istniejącej na wzgórzach Montparnasse’u. Powstawała tam sztuka, która zachwyciła świat. Była rzeczywista, ale odległa od codzienności. Jednymi z najniezwyklej przedstawianych przez twórców École de Paris tematów była martwa natura oraz portrety.
Wśród najciekawszych portretów prezentowanych na wystawie jest ten autorstwa Mojżesza Kislinga. Artystę wyróżniała ogromna wrażliwość na piękno. Uwielbiał portretować kobiety. Dostrzegał w nich to, co inni twórcy pomijali. Paryż, w czasach, gdy mieszkał w nim Kisling pełen był artystów i modelek. Malarza otaczały liczne kobiety. Legendarna Kiki to muza wielu twórców tego okresu, w tym właśnie jego. Jej postać na trwałe wtopiła się w życie artystyczne lewego brzegu miasta, była bywalczynią modnych kawiarni tamtej epoki oraz inspiracją do wybitnych prac wielu malarzy kręgu Szkoły Paryskiej. W portretach Kiki wykonanych przez Kislinga można prześledzić ewolucję wizerunku słynnej modelki. Prezentowane na wystawie dzieło „Portret” („Kiki”) z 1933 roku, jest jednym z ostatnich jakie powstały. Kisling w zaskakujący sposób wyeksponował tutaj rude loki kobiety, kontrastując ich barwę z nasyconym błękitem tła. W całości kompozycji dominuje plama karminowej czerwieni bluzki. Kisling wydobył tutaj charakterystyczny dla Kiki delikatny zarys ust oraz drapieżne, umalowane oczy.
Z kolei Tadeusz Makowski na swoim obrazie w sposób szczególny ukazał naturę. W swoim dziele „Dziewczynka z kapeluszem i kwiatami” artysta wiosenne kwiaty połączył z dziecięcą niewinnością. Makowski, podobnie jak romantyczni poeci, dostrzegł poruszającą szczerość emocji dziecka. Przedstawiona na obrazie dziewczynka wpatrzona jest w widza, jednocześnie chowa do kapelusza pęk świeżo zebranych kwiatów w odcieniach żółci, czerwieni i błękitu. To niezwykłe dzieło możecie zobaczyć na wystawie „École de Paris”.
Bliska relacja natury i człowieka była też ważnym tematem w twórczości Meli Muter. Artystka wypracowała swój własny, niesamowicie oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Inspirowało ją malarstwo van Gogha. Od niego przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety. Prezentowany na wystawie obraz „Portret damy” przedstawia kobietę wpatrzoną w stojący na stole bukiet intensywnie czerwonych kwiatów. Z kolei obraz „Pejzaż - dwa stogi siana” to niezwykły dowód na to, jak bardzo ważna w twórczości Muter była przyroda. To dzieło w którym artystka ukazała chyba wszystkie istniejące odcienie zieleni.
Na wystawie i aukcji pojawiły się również prace innych, z kręgu École de Paris. Wśród nich m.in. Bolesław Biegas, Leopold Gottlieb, Henryk Epstein i Béla Kádár. W sumie będzie można obejrzeć 86 prac. 6 maja o godzinie 19 zostaną zlicytowane przy ul. Pięknej 1A.
Wystawa „École de Paris”: 26 kwietnia – 6 maja, 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), wstęp wolny
Aukcja „École de Paris”: 6 maja 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa - Zobacz KATALOG TUTAJ
zdj. główne:
Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)
"Pejzaż - dwa stogi siana", około 1905
olej/tektura, 54,5 x 79,5 cm
droit de suite
Estymacja:
350 000 - 450 000 zł
Leopold GOTTLIEB (1879-1934)
"Wieczerza rybaków", 1921
olej/płótno, 49 x 70,7 cm
Estymacja:
220 000 - 300 000 zł
Mojżesz KISLING (1891-1953)
"Portret" ("Kiki"), 1933
olej/płótno, 73 x 54,5 cm
Cena wywoławcza:
droit de suite
Estymacja:
600 000 - 800 000 zł
Béla KÁDÁR (1877 Budapeszt - 1956 tamże)
Żeński akt siedzący
gwasz/tektura, 91 x 59,5 cm
droit de suite
Estymacja:
60 000 - 80 000 zł
Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)
"Dziewczynka z kapeluszem i kwiatami" ("Jeune fille au chapeau et fleurs"), około 1925
olej/płótno, 80 x 54 cm
Estymacja:
1 200 000 - 1 800 000 zł
\
Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)
"Portret damy", około 1922
olej/płótno, 97 x 76 cm
droit de suite
Estymacja:
500 000 - 700 000 zł
Mojżesz KISLING (1891-1953)
St. Tropez, 1918
olej/płótno, 49,5 x 63,5 cm
Estymacja:
350 000 - 450 000 zł
Bolesław BIEGAS (Koziczyn 1877 - Paryż 1954)
Generał Michel Joseph Maunoury, z cyklu "Wielcy ludzie", 1945-1946
olej/sklejka, 72 x 56 cm
droit de suite
Estymacja:
280 000 - 380 000 zł
Henryk (Chaim) EPSTEIN (1890 - 1944)
Pejzaż prowansalski, około 1920
olej/płótno, 53 x 72 cm
Estymacja:
70 000 - 90 000 zł