Pablo Picasso w Sotto 63 w weekend

Prezentacja portretu, który wyszedł spod ręki Mistrza, jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie "On the edge. Witold-K (Kaczanowski)".


Zapraszamy na pokaz portretu Witolda-K namalowanego przez Pabla Picassa. Ten niezwykły obraz powstał w 1967 roku, podczas spotkania mistrzów w Antibes na południu Francji. Historia tego dzieła zaczęła się już w 1964 roku, kiedy Witold-K, zaledwie dwa miesiące po przyjeździe do Paryża, poznał Genie Richez, dyrektor teatru Fontaine des Quatre-Saisons. Dzięki jej fascynacji twórczością Witolda-K, artysta wszedł do kręgów artystycznych stolicy, gdzie zaprzyjaźnił się m.in. ze znanym literatem Jacques'em Prévertem. To właśnie Prévert zaprosił Witolda-K do swojej posiadłości w Antibes, gdzie niedaleko mieszkał również Picasso. Pewnego dnia wybrali się w odwiedziny do posiadłości wielkiego mistrza, gdzie Kaczanowski poznał Picassa. Picasso, współtwórca kubizmu, geniusz XX wieku, uchwycił unikalny portret Witolda-K, dokumentując ich spotkanie i artystyczną wymianę. To wyjątkowe dzieło symbolicznie lokuje Polskę w artystycznej świadomości Picassa. Jako jedno z nielicznych dzieł tego wybitnego artysty, które można bezpośrednio kojarzyć z naszym krajem, portret Witolda-K dodaje temu wyjątkowości i specjalnego znaczenia.

 

O wystawie "On the edge. Witold-K (Kaczanowski)":

Fundamentalnym pytaniem, które towarzyszy Witoldowi-K przez całe życie jest: Co jest po drugiej stronie wszystkiego? W swoich obrazach artysta nie tylko poszukuje odpowiedzi, ale stara się odzwierciedlić stan wewnętrznej refleksji nad nieskończonością i skrywaną przed ludzkością wielką tajemnicą.

Kaczanowski zaczął malować czarne dziury, zafascynowany granicami ludzkiego pojmowania: „Umysł nie może ogarnąć przestrzeni, która jest nieskończonością.” Czarna dziura stała się dla niego symbolem zarówno naukowej zagadki, jak i metafizycznego pytania o miejsce człowieka we wszechświecie.

W jego obrazach odbija się również temat samotności, co w dużej mierze wynika z osobistych doświadczeń z dzieciństwa. Jego ojciec był psychiatrą w Tworkach, przez co był otoczony ludźmi chorymi psychicznie. W jego dziełach widać wpływ tych przeżyć – często dotykają one tematów alienacji, wyobcowania i ludzkiego lęku.

Kaczanowski w młodości eksperymentował z realizmem, jednak kluczowy moment jego rozwoju artystycznego nastąpił w trakcie spotkania z poetą Gałczyńskim: „Pokazywałem po kolei rysunki (…) i poeta patrzył na nie i w końcu powiedział: ‘dlaczego Pan to rysuje, skoro to już jest?’” Te słowa otworzyły przed artystą nową ścieżkę – abstrakcję, która stała się jego naturalnym językiem artystycznym.

Przeprowadzka do Kalifornii także miała duży wpływ na jego twórczość, przynosząc więcej koloru i radości. Jego abstrakcyjne prace stawały się coraz bardziej dynamiczne i pełne życia, jednak nigdy nie porzucił fundamentalnego pytania o nieskończoność.

Wystawa „Na krawędzi” jest próbą odsłonięcia nieustannego dążenia do uchwycenia nieskończoności – zarówno w formie abstrakcyjnych kompozycji, jak i w zagadkowych dziurach. Każdy obraz to próba zbliżenia się do tego, co nieosiągalne, a zarazem najgłębsze pytanie o istotę życia i wszechświata.

 

Z cyklu: Green Holes, 198, akryl na płótnie, 122 x 122 cm

 

Z serii: czarne dziury, akryl na płótnie, 100×70 cm, 1981

 

Z cyklu: Green holes, 2023, akryl na płótnie , śr. 110 cm

 

Z cyklu: Black holes, 1978, olej na płótnie, 128 x 77 cm

 

 

Czas trwania wystawy: 20.09 - 13.10.2024

Prezentacja portretu autorstwa Pabla Picassa tylko w weekend 28-29 września.

 

Galeria Sotto 63

Adres: ul. Piękna 15/63
klatka IV (wejście za szlabanem)
00-549 Warszawa