Inne Geografie, Inne Historie to tytuł pawilonu tematycznego, który na maltabiennale.art 2024 zaprezentuje OmenaArt Foundation. Pomiędzy 13 marca a 31 maja na biennale zobaczyć będzie można prace 80 artystów z 23 krajów oraz ponad 20 pawilonów narodowych i tematycznych zlokalizowanych w 21 obiektach historycznych na Malcie i Gozo. Wydarzenie przeobrazi Maltę w centrum artystycznej kreatywności przyciągając zarówno miejscowych, jak i międzynarodowych miłośników sztuki.
Barbara Falender, SHE
Lia Dostlieva, z serii Book of Long Objects
Ida Karkoszka przy pracy podczas rezydencji artystycznej na Malcie, zdj. Wojtek Ciszkiewicz
OmenaArt Foundation swój pawilon tematyczny zatytułowany Inne Geografie, Inne Historie według koncepcji Hanny Wróblewskiej, pod opieką kuratorską Natalii Bradbury zaprezentuje w Forcie St Elmo.
Zaproszone artystki: Lia Dostlieva, Barbara Falender, Iza Jagiełło, Ida Karkoszka, Aleksandra Karpowicz.
Zespół kuratorski: inicjatorka projektu: Hanna Wróblewska (PL), kuratorka: Natalia Bradbury (PL), koordynator projektu wystawy: Boris Kudlička (SK), projekt wystawy: Małgorzata Góra (PL), Nicolò Bianchino (IT).
W wyjątkowej przestrzeni Fortu St Elmo artystki wykorzystają rzeźbę, fotografię, wideo i instalację, przeplatając swoje prace wspólnym wątkiem aktywizmu. Pochodzące z Polski i Ukrainy, artystki rezydują i tworzą w różnych miejscach w Europie, w tym w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii oraz angażują się w międzynarodowe rezydentury. Ich artystyczne poszukiwania zagłębiają się w tematy migracji, transformacji i skutków burzliwych zmian. Mimo różnorodnych pokoleń i artystycznych środowisk, artystki znajdują wspólny punkt doświadczeń w dzielonej narracji.
W epoce zmian klimatycznych, społecznych i politycznych, artystki stawiają fundamentalne pytanie: Czy możemy stworzyć nowy świat z innym porządkiem? Ich punktem odniesienia są starożytne cywilizacje śródziemnomorskie. Czy dzisiejsze konflikty wynikają z tych samych zasad, które rządziły tymi cywilizacjami – zasad walki, wyzysku, zemsty i trybalizmu? Wybrane prace artystek zapewniają unikalną perspektywę na inne geografie, dynamikę społeczną, prywatne mitologie i alternatywne historie, kwestionując ustalone narracje i zapraszając do „herstorycznego” punktu widzenia.
Artystki podkreślają wartości takie jak empatia, refleksja, współczucie, przyjemność zmysłowa, troska i solidarność, prezentując potencjał zmiany nie tylko w czasach pokoju, ale także w czasach wojny. Ich wspólny przekaz rezonuje ponad granicami – od Polski, Ukrainy, Malty, Europy, po szerszy kontekst globalny. Polska artystka Ida Karkoszka przebywa obecnie na trzymiesięcznej rezydencji na Malcie. Pobyt pozwala jej poczuć atmosferę i otoczyć się naturą tworzącą wyspę, a także inspiruje ją do tworzenia rzeźby z lokalnego maltańskiego kamienia, która będzie stanowić część wystawy w pawilonie tematycznym.
– Udział OmenaArt Foundation w maltabiennale.art 2024 to dla nas wielki zaszczyt. Jestem dumna, ponieważ będziemy mogli zaprezentować szerokiej rzeszy odbiorców unikalną kolekcję dzieł sztuki i otworzyć się na nowe formy dialogu artystycznego. Dla mnie to wydarzenie ma też wymiar osobisty, bo uda mi się spełnić jedno z moich artystycznych marzeń. W naszym pawilonie odwiedzający zobaczą m.in. prace cenionych artystek młodego pokolenia, które poruszają uniwersalne tematy, takie jak tożsamość i wspólnota. Wierzymy, że nasze działania podczas maltabiennale.art 2024 wpłyną nie tylko na widzów, lecz także na cały dyskurs artystyczny, tworząc inspirujące doświadczenie dla międzynarodowej publiczności – mówi Omenaa Mensah. – Nasz udział w maltabiennale.art 2024 zbiega się z uruchomieniem ważnego dla mnie projektu artystyczno-biznesowego na Malcie, nad którym pracowaliśmy z moim zespołem od wielu miesięcy. Po raz pierwszy bowiem zaprosimy naszych gości do LuginsLand of Art w Rabacie, nowej przestrzeni artystycznej, gdzie będą się odbywać wystawy i wydarzenia kulturalne – dodaje prezeska OmenaArt Foundation.
– Artystki z wystawy Inne Geografie, Inne Historie reprezentują różne środowiska, pokolenia i kraje, łączy je jednak wspólny polski mianownik. Przemiany, migracje i brak zdefiniowanego „domu” inspirują je do poszukiwania swojej tożsamości, narodowości i cielesności, eksplorując granice związane z byciem kobietą i artystką. Prace Jagiełło, Dostlievy, Karpowicz, Karkoszki i Falender ukazują abstrakcyjne limity nakreślone przez patriarchat, historyczną traumę, rewoltę społeczną i własne ciało. Narracja wystawy idealnie wpisuje się w charakter wyspy – miejsca, które przez tysiące lat było splotem różnych geografii i historii – mówi kuratorka Natalia Bradbury.
Zdjęcie u góry: Iza Jagiełło, z serii Affective Territories