Do 13 stycznia 2024 w mieszczącej się w starej fabryce porcelany w Ćmielowie Van Rij Gallery, potrwa pierwsza solowa ekspozycja prac Natalii Rybki, jednej z przedstawicielek młodego pokolenia Artystek. Surowość hal postindustrialnej przestrzeni została rozbita przez florę i jej dziką przyrodę. Ekspozycja “Dzieło to człowiek” prezentuje kilkanaście prac powstałych w ciągu ostatnich dwóch lat. Wystawa odbędzie się pod kuratorskim okiem Katarzyny Rij.
Prace Natalii Rybki są pełne znaczeń i symboli. Odniesienia do ikonografii mieszają się z koncepcjami filozoficznymi. Artystka dotyka w nich tematu wykluczenia społecznego oraz zastanawia się, kto lub co nadaje sens życiu człowieka. Trudne, jednak niezwykle istotne tematy “ubiera” w przyrodę i florystykę. Symbolika roślin staje się formalnym środkiem do złagodzenia goryczy przekazu. Wśród obrazów znalazła się reinterpretacja klasycznego portretu Caravaggia – “Chory Bachus”, namalowanego w latach 1593 – 1594. Artystka poszukuje emocji u osób portretowanych przez Caravaggia i w symboliczny sposób wyraża je na swoich pracach. Obraz ten jest dziełem przewodnim, do którego odwołuje się tytuł ekspozycji. Na wystawie zaprezentowane będzie również kilka innych reinterpretacji dzieł klasyków dawnego malarstwa, w tym Henryka Siemiradzkiego. Inspirowany twórczością malarza obraz “Kobieta czy wazon” przedstawia scenę zakupu młodej niewolnicy przez rzymskiego patrycjusza. Dzieło porusza problem przedmiotowego traktowania kobiet i ich pozycji w społeczeństwie. Kuratorka Katarzyna Rij wspólnie z artystką opowiada o problemach związanych z pochodzeniem, kulturą czy tradycją miejsca, w którym się urodziliśmy. Podkreśla przy tym fakt, że poglądy i przekonania, które nas ukształtowały w znacznej mierze wynikają właśnie z powyższych kontekstów. Co więcej, wystawa sugeruje, że kontekst w którym wyrośliśmy, determinuje nasze zachowania, decyzje, a nawet wartości. Natalia Rybka w swoich pracach dociera do odbiorcy w trzech warstwach komunikacji: pierwsza to pieczołowicie i z ważnością, melancholijnie oddana przyroda, która łapie oko odbiorcy i wciąga go, zapraszając do interpretacji warstwy drugiej – narracyjnej opowieści o przesłaniu płynącym z malarstwa. Opowiada o problemie cierpienia, izolacji, czy smutku wynikającego z przyczyn społeczno-kulturowych. Trzecia zaś, to warstwa emocjonalno- duchowa, w której Artystka z upodobaniem sięga do idei filozoficzno-psychologicznych, wiążąc przekaz dzieła z duchowością jednostki.
Natalia Rybka, urodzona w 1988 roku, to utalentowana absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie zdobyła dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Andrzeja Tobisa oraz prof. Antoniego Kowalskiego na kierunku Malarstwo. Ponadto, ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną, doskonaląc swój talent w grze na skrzypcach.
Obecnie mieszkająca i tworząca na Śląsku, Natalia jest wszechstronną artystką zajmującą się malarstwem, rysunkiem, instalacją oraz scenografią teatralną. W latach 2012-2014 stworzyła realizowała scenografie do sztuk teatralnych. Po latach poszukiwań, skoncentrowała się na sztukach plastycznych, rozwijając swoje umiejętności w malarstwie olejnym.
Jest laureatką prestiżowych konkursów i zdobywczynią nagród "Artystyczna podróż Hestii" oraz "Obraz roku 2015", Grand Prix na 25. Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie oraz nagrody Marszałka Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie czy nagrody Magazynu Arteon za rok 2016 co stanowi potwierdzenie jej wyjątkowego talentu i umiejętności artystycznych.
Prace Natalii Rybki były prezentowane w renomowanych galeriach, takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Rondo Sztuki w Katowicach, Galeria Wozownia w Toruniu, Brick City Gallery w Missouri, Galeria Nielaba w Szwajcarii, Pawilon Sztuki Ergo Hestia w Warszawie, Galeria Arsenał w Poznaniu, Spectra Art Space w Warszawie oraz Van Rij Gallery w Krakowie w ramach Krakow Art Week.
Aktywnie uczestnicząc w środowisku artystycznym, Natalia brała udział w wielu wystawach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Jej prace były prezentowane na wydarzeniach takich jak Festiwal Ssafka podczas wystawy "Hybrydy" w Katowicach, "Granice rysunku" w Poznaniu, "Nowy obraz/nowe spojrzenie" w Warszawie, Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego "Rysować-Naturalnie" w Poznaniu i Gorzowie Wielkopolskim, oraz projekcie "Imago Mundi" zorganizowanym przez Fondazione Benetton Ricerche.
Natalia Rybka jest artystką o wszechstronnym talencie, posługującą się wieloznaczeniowością i symboliką. Jej prace emanują głębokim zrozumieniem sztuki, jednocześnie wyrażając unikalny głos artystyczny. Jej twórczość dotyka głębokich tematów związanych z ontologicznym wymiarem człowieka, skłaniając do refleksji nad jego podmiotowością. Przez zaangażowanie w różnorodne projekty artystyczne, Natalia staje się ważnym głosem w współczesnym środowisku artystycznym, inspirującym do refleksji nad istotą ludzkiej egzystencji. Sięgając do klasyków historii sztuki, korzysta z dorobku pokoleń wielkich mistrzów, co nadaje jej pracom wielowymiarowość w warstwie znaczeniowej.
Natalia Rybka o tytułowym obrazie "Dzieło to człowiek":
Obraz porusza temat wykluczenia społecznego ze względu na stan urodzenia i pochodzenia. Powstał na kanwie obrazu Caravaggia ‘’Chory Bachus’’, który portretuje chłopca o pozornie zalotnym spojrzeniu, jednak wyrażającym ból związany z chorobą i biedą. Modelem na obrazie jest najprawdopodobniej sam autor, natomiast wizerunek chłopca obrazuje współczesny świat Caravaggia, od którego ten nie odwraca wzroku. Jest to świat pełen ludzkiego cierpienia, biedy i braku perspektyw, którego nie chce się widzieć.Tutaj autor zadaje konfrontujące pytanie odbiorcy: kto jest godzien zaistnieć na obrazie?Mnie porusza to do zadania sobie pytania o wartość drugiego człowieka. Kto nadaje ją drugiemu człowiekowi? Lub kto nadaje sens życiu człowieka?
Podczas pracy nad tym obrazem towarzyszyła mi książka napisana przez Viktora E. Frankla austriackiego psychoterapeute, więźnia obozów koncentracyjnych, filozofa, profesoraneurologii oraz twórcy terapii określanej trzecią szkołą wiedeńską - logoterapią.W swojej pracy i życiu doktor Frankl dochodzi do wniosku, że człowieka nie da się sprowadzić do szeregu kategorii fizjologicznych, biologicznych, czy psychologicznych, wedle których jest on "niczym innym, jak tylko...". Takie podejścia redukują w człowieku wymiar specyficznie ludzki, jakim jest jego duchowość. Człowiek jako osoba duchowa to ta, która doświadcza wartości i uczuć wyłącznie ludzkich, takich jak: wolność, odpowiedzialność, miłość, cierpienie, lęk, poczucie nieuchronności śmierci, poczucie sensu.Jest mi bliskie twierdzenie, że to co w człowieku duchowe, stanowi o istocie jego człowieczeństwa. Wolność wyboru we mnie pozwala mi zdecydować czy zachowam się w sposób ludzki czy nieludzki.
Wystawa jest przejmująca, skłaniająca do refleksji, z pewnością nie pozwala pozostać obojętnym po jej obejrzeniu.
Fotografia u góry: Natalia Rybka, Jej portret, 2023
Natalia Rybka, Ja, jarzebina, 2023
Natalia Rybka, EL OLAM, 2023