"Kolory przemian" w Sopocie.

Malarstwo polskie z kolekcji Krzysztofa Musiała.


Kolekcja Krzysztofa Musiała jest jednym z najbardziej znaczących prywatnych zbiorów w Polsce. Elementem łączącym każdy obiekt z kolekcji jest najwyższa jakość artystyczna, połączona z indywidualnym spojrzeniem twórców. Na wystawie w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie zaprezentowano 170 dzieł powstałych na przestrzeni blisko 170 lat - od połowy XIX wieku aż po prace aktualne. Ekspozycja została podzielona na dwie części: dolną poświęconą sztuce dawnej i nowoczesnej oraz górną - dedykowaną sztuce współczesnej, przekrojowo pokazującą najważniejsze zjawiska powojennej sztuki polskiej.

Na wystawie znajdziemy prawdziwe arcydzieła malarstwa polskiego, ukazujące niezwykły talent artystów. Do takich prac z pewnością należy wybitny Akt Tymona Niesiołowskiego, pochodzący z 1931 roku. Obrazy malarza z tego okresu są wielką rzadkością i należą do najlepszych w jego dorobku. Są świetnym przykładem osiągnięć Formizmu. W dolnej części ekspozycji widzów witają dwie prace Wacława Borowskiego - Idylla i Szczęście rodzinne, reprezentacyjne pastele z 1925 roku. Stylistyką art-deco zachwyca Portret Jadwigi Witkiewiczowej pędzla Rafała Malczewskiego z 1923 roku. Gigant sztuki polskiej okresu międzywojnia namalował  żonę swojego przyjaciela Witkacego (Stanisława Witkiewicza). Kolejną wartą wyróżnienia pracą jest Pejzaż idylliczny z 1921 roku, autorstwa Eugeniusza Zaka. Bezpostaciowy, niesamowicie nastrojowy, jest doskonałą ilustracją twórczości Zaka. Na szczególną uwagę zasługują również reklamujące ekspozycję Autoportret Olgi Boznańskiej, Odpoczynek tancerzy Ireny Jasińskiej Dybowskiej z 1929 r. oraz Sprzedawca instrumentów z lat 1936 - 37 Andrzeja Pronaszki.
Na wystawie pojawia się też wiele znakomitych przykładów twórczości artystów polskich działających we Francji. Widzowie mogą podziwiać liczne prace Meli Muter, Joachima Weingarta, Władysława Ślewińskiego, Alicji Halickiej, Henryka Epsteina, Tadeusza Makowskiego, Gustawa Gwozdeckiego czy Józefa Czapskiego.

Na drugim piętrze czeka na widzów znakomity wybór sztuki współczesnej. Zaraz przy wejściu pokazane zostały dwa portrety Kolekcjonera autorstwa Wojciecha Fangora i Stanisława Baja. Wybitną twórczość tych artystów możemy jeszcze podziwiać w innych pracach autorów - m.in w charakterystycznej op-art'owskiej kompozycji Fangora z 1969 r. Rzeka Bug - główny temat malarstwa profesora Stanisława Baja zachwyca doskonałym studium światła i koloru: czerni, szarości i bieli, dopełnionym niepowtarzalną mięsistością faktury. To arcydzieło jest swoistym pomostem ukazującym zmiany w twórczości malarza. Widzimy sztandarowy temat - portret rzeki Bug - uproszczony niemalże do maksimum. Obraz został zestawiony z doskonałymi siedmioma piłami Tomasza Tatarczyka. "Sala współczesna" to przede wszystkim przekrojowy obraz sztuki polskiej II poł. XX w. Istotną rolę w kolekcji odgrywają artyści związani z I i II Grupą Krakowską: Maria Jarema, Tadeusz Brzozowski, Jonasz Stern, Jerzy Nowosielski. Gimnastyczka Nowosielskiego to obraz doskonale oddający filozofię twórcy. Syntetyczna forma charakterystycznego przedstawienia urozmaicona jest lustrzanym odbiciem, wzbogacającym kompozycję. Ogromne wrażenie sprawiają prace Tadeusza Brzozowskiego. Dwa reprezentacyjne obrazy, pokazujące unikalną wyobraźnię kolorystyczną, połączoną z bogactwem faktury malarskiej, zestawione są z kameralnym obrazem z lat 40-tych.

 W tej kompletnej prezentacji polskiej sztuki współczesnej nie zabrakło prac artystów związanych ze środowiskiem warszawskim: Ryszarda Winiarskiego, Henryka Stażewskiego, Kajetana Sosnowskiego, Edwarda Krasińskiego, Teresy Pągowskiej, Łukasza Korolkiewicza czy Jana Dobkowskiego. Szczególne wrażenie wywołuje Kontemplacja Korolkiewicza, znakomity obraz z 1979 roku, pokazujący doskonały warsztat autora, oraz niebywałą umiejętność wytworzenia niepowtarzalnego klimatu obrazu.

Gorąco polecamy wystawę kolekcji Krzysztofa Musiała. To niepowtarzalna okazja do zobaczenia niezwykle różnorodnego zbioru, najwyższej jakości prac, prezentującego najważniejsze trendy i kierunki w malarstwie polskim XIX , XX i XXI w. Wystawa potrwa do 22 listopada 2020 r. 

 

Piotr Posiadała

 


Mela Muter


Portret Jadwigi Witkiewiczowej autorstwa Rafała Malczewskiego


Mela Muter


Irena Teofila Jasińska-Dybowska - Odpoczywający tancerze


Wacław Borkowski - Szczęście rodzinne


Tymon Niesiołowski - Akt


Wacław Borowski - Idylla


Władysław Ślewiński


Maria Jarema


Andrzej Pronaszko


Wojciech Fangor i Stanisław Baj


Tomasz Tatarczyk i Stanisław Baj


 


Wojciech Fangor


Paweł Kałużyński, Jarosław Modzelewski, Ryszard Grzyb


Tadeusz Brzozowski


Jerzy Nowosielski


Edward Krasiński, Henryk Stażewski


Jan Dobkowski


Teresa Pągowska