Wojciech Fibak jest doskonale znany w Polsce i za granicą przede wszystkim jako wybitny sportowiec, tenisista, który osiągnął spektakularne sukcesy na największych światowych kortach. Był prekursorem dzisiejszego tenisa i jednym z pierwszych polskich zawodowych sportowców o międzynarodowej renomie. Poza sportową karierą od wczesnych lat młodzieńczych z wielkim entuzjazmem budował równie imponujące dziedzictwo w zupełnie innej dziedzinie: kolekcjonowaniu sztuki. Pasja ta zaczęła się od rodziców. Mama była miłośniczką mebli biedermeierowskich i porcelany z Miśni. Z kolei podczas wspólnych wizyt w muzeach z ojcem, znanym poznańskim chirurgiem, Wojciech Fibak odkrył miłość do sztuki, głównie malarstwa.
Moją dewizą było zdobywanie wybitnych prac, wybitnych artystów i do dzisiaj jej hołduję. Wojciech Fibak
Kolekcja Wojciecha Fibaka stanowi jeden z najcenniejszych i najstarszych prywatnych zbiorów sztuki współczesnej w Polsce. Do gromadzonych od połowy lat 70. XX wieku dzieł przedstawicieli szkoły paryskiej oraz polskiej awangardy powojennej w ostatnich latach dołączyły prace artystek i artystów młodej generacji. Wystawa Kolekcja Wojciecha Fibaka. Nowe pokolenie w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu jest okazją do przyjrzenia się tej ważnej części zbioru kolekcjonera.
Na ekspozycję prezentowaną w radomskiej Elektrowni, składa się blisko 80 prac 31 artystek i artystów – tych, którzy zakończyli swój proces edukacyjny w szkołach artystycznych po 1989 roku, czyli już w wolnej Polsce. Wśród nich znajdują się zarówno osoby uznane w Polsce i na świecie, jak i młode, wybijające się, będące nadzieją polskiej sztuki. Prezentowane prace prowadzą widza przez różnorodne postawy twórcze i bogactwo tematów poruszanych przez młode pokolenie – od eksploracji tożsamości, płci, przez refleksję nad kondycją społeczeństwa, rolą technologii, po pytania o przyszłość. Są komentarzem do problemów społecznych, takich jak globalizacja, zmiany klimatyczne czy relacje. Prowokują do pytań o granice sztuki, znaczenie obrazu w epoce powszechnej cyfryzacji i roli artysty jako komentatora współczesnych zjawisk społecznych.
Radomskiej wystawie towarzyszy katalog, który zawiera eseje Pawła Witkowskiego i Katarzyny Wąs oraz reprodukcje wszystkich prezentowanych na wystawie prac.
Artystki i artyści: Jędrzej Bieńko, Agata Bogacka, Martyna Czech, Monika Falkus, Bartłomiej Flis, Jakub Gliński, Krzysztof Grzybacz, Karolina Jabłońska, Marcin Jasik, Ewa Juszkiewicz, Emilia Kina, Julia Kowalska, Dominika Kowynia, Tomasz Kręcicki, Agata Kus, Marcin Maciejowski, Marta Nadolle, Monika Misztal, Paulina Ołowska, Alicja Pakosz, Cyryl Polaczek, Karol Radziszewski, Wilhelm Sasnal, Agata Słowak, Mikołaj Sobczak, Radek Szlaga, Piotr Uklański, Alex Urban, Aleksandra Waliszewska, Jakub Julian Ziółkowski, Konrad Żukowski.
Relacja z otwarcia wystawy Kolekcja Wojciecha Fibaka. Nowe pokolenie:
Weekend otwarcia wystawy w MCSW Elektrownia w Radomiu >>
Ekspozycja czynna do 31 sierpnia.
Kurator wystawy: Paweł Witkowski.
Ekspozycję można oglądać od wtorku do piątku od 10.00 do 18.00, sobota – niedziela od 12.00 – 18.00
W soboty wstęp na wystawy bezpłatny!
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, ul. Mikołaja Kopernika 1.
Wystawa została objęta honorowym patronatem przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika.
Zdjęcie powyżej: Sasnal Wilhelm, Crossroads, 2000 r., olej/ płótno, 191 x 189 cm
Ewa Juszkiewicz, Portret zbiorowy, 2009, akryl, olej/ płótno, 260 cm x 200 cm (fot. Wojciech Szabelski)
Karolina Jabłońska, Hyperbole, 2019, olej/ płótno, 210 x 190 cm (fot. Wojciech Szabelski)
Agata Bogacka, Kobieta na rowerze, akryl/ płótno, 145 x 114 cm
Agata Kus, Suicide Blonde, 2024
Agata Słowak, My beautiful Bro Kacper with a Crow, 2023 r., olej/ płótno, 50 x 40 cm
Aleksandra Waliszewska, Blondie, olej/ płótno, 40 x 30 cm
Ewa Juszkiewicz, Portret podwójny, 2009, akryl, olej/ płótno, 160 x 130 cm (fot. Wojciech Szabelski)
Karol Radziszewski, Józef Rajnfeld, 2022 r., akryl/ płótno, 100 x 70 cm (fot. Ernest Wińczyk)