Jeszcze nie opadł kurz po wyniku aukcji charytatywnej Christie's z 10 maja, kiedy to obraz Ewy Juszkiewicz “Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” z 2019 roku został sprzedany za niemal 7 mln złotych (1 560 000 $) i stał się najdrożej sprzedaną pracą artystki, a już pojawił się nowy spektakularny wynik, który utwierdza pozycję artystki na międzynarodowym rynku sztuki.
Na wieczornej aukcji 26 maja w tym samym domu aukcyjnym praca "Słomkowy Kapelusz (wg Louise Elisabeth Vigee-Le Brun)" została wylicytowana za nieco ponad 4,38 mln złotych (HKD 8 064 000). Dzieło o wymiarach 170x125 cm namalowane w 2012 roku zostało zakupione w warszawskiej galerii Lokal30 i aż do teraz pozostawało w rękach jednego kolekcjonera.
"Słomkowy Kapelusz" jest przykładem portretów kobiecych, które zapoczątkowały karierę malarki na światowej scenie artystycznej. Rzucając wyzwanie konwencjonalnym przedstawieniom płci pięknej, Juszkiewicz od lat bierze na warsztat klasyczne wizerunki, podważa historyczne kanony i podkreśla historię zacierania i wymazywania kobiet, która przewija się przez całą zachodnią sztukę.
W "Słomianym Kapeluszu" Juszkiewicz prezentuje niemal dokładne odwzorowanie przełomowego obrazu Elizabeth Louise Vigée Le Brun "Autoportret w Słomianym Kapeluszu". Malując go, Le Brun wzorowała się na swoim autoportrecie na podstawie "Portretu Susanny Lunden" Rubensa, który został namalowany w jako wyraz identyfikacji z wielkim artystą i jego kobiecą bohaterką.
Fot. Ewa Juszkiewicz, "Słomkowy Kapelusz (wg Louise Elisabeth Vigee-Lebrun)", źródło: Christie's.