Paszport w kategorii "Sztuki wizualne" otrzymała nominowana przez Artinfo.pl Weronika Gęsicka!
Weronika Gęsicka (ur. 1984) jest fotografką, artystką wizualną, absolwentką Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych oraz Akademii Fotografii w Warszawie. W swojej twórczości korzysta ze starej fotografii prasowej, archiwów internetowych i policyjnych oraz z banków zdjęć. Zebrane materiały poddaje precyzyjnej i pracochłonnej obróbce. Głównym motywem jej dzieł jest istota pamięci, ludzkie wspomnienia, a konkretnie ich zaburzenia i nieświadome zafałszowania. Pokazuje świat, który wydawał się trwale uporządkowany, a który nagle ukazuje pęknięcia, rysy czy odwójne dno. Jej najbardziej znane cykle prac to "Ślady", "Klincz" oraz "Kolekcja". W minionym roku jej prace pojawiły się na indywidualnych i zbiorowych wystawach w prestiżowych galeriach w Niemczech, Austrii, Japonii czy Luksemburgu. W 2018 roku artystka miała wystawę w ramach programu Project Room Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski pt. "Pamiętam swoje narodziny".
Laureaci w pozostałych kategoriach to Bartosz Bielenia (film), Weronika Szczawińska (teatr), Dominika Słowik (literatura), Jakub Józef Orliński (muzyka poważna), Błażej Król (Muzyka popularna) oraz Dawid Ciślak (Kultura cyfrowa). Nagrodę specjalną Kreatora Kultury otrzymała pisarka, laureatka literackiej Nagrody Nobla Olga Tokarczuk. Nazwiska zwycięzców ogłoszono we wtorek 14 stycznia br. w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.
"Paszporty Polityki" to jedna z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce. W tym roku odbywa się już jej 27. edycja. Za rok 2019 Tygodnik Polityka nominował 21 osób mających wpływ na polską kulturę. Na wybór nominowanych wpływ miały głosy nadesłane przez krytyków i akademików. Paszporty przyznawane są w siedmiu dziedzinach: Film, Teatr, Literatura, Sztuki wizualne, Muzyka popularna, Muzyka poważna oraz Kultura cyfrowa.
W kategorii "Sztuki wizualne" nominowano trzech artystów:
Roman Stańczak – za "Lot", uniwersalne i krytyczne spojrzenie na rzeczywistość. Praca została pokazana w Pawilonie Polskim na tegorocznym Biennale w Wenecji i wymieniana była jako jedna z najlepszych prac.
Weronika Gęsicka – za prace, w których pozornie uporządkowany świat nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno;
Alex Baczyński-Jenkins – za choreografie na pograniczu tańca i performansu, skupienie na mikrogestach, wspólnotowości i dotyku.