Nieubłaganie nadchodzi koniec lata. Jednakże, w świecie sztuki nie jest to powód do zmartwień. Już od września czekają nas niezwykle interesujące wydarzenia. Poniżej prezentujemy wystawy, które koniecznie trzeba zobaczyć tej jesieni.
Trwająca: „Nowy Początek. Modernizm II RP. ” z cyklu „4 × nowoczesność”
29.07.2022 r. - 12.02.2023 r., Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie
Wystawa skupia się wokół pierwszej fali Modernizmu w Polsce w okresie międzywojennym. Ekspozycja obejmuje blisko 500 dzieł - są to nie tylko obrazy czy rzeźby, ale również książki, makiety oraz przedmioty codziennego użytku. Modernizm przyniósł rozwój techniczny, który bez wątpienia ułatwił życie codzienne, zmiany kulturowe i - niestety - rozpoczął proces degradacji środowiska na masową skalę.
https://mnk.pl/wystawy/nowy-poczatek-modernizm-w-ii-rp
Trwająca: "Awangardzistka. Maria Nicz-Borowiakowa (1896-1944)"
07.08.2022 r. - 27.11.2022 r., Muzeum Narodowe w Poznaniu
Jest to pierwsza monograficzna wystawa artystki. Maria Nicz-Borowiakowa była jedną z ważniejszych przedstawicielek polskiego konstruktywizmu. Na wystawie zaprezentowane są prace z lat 30 XX w. Podziwiać można dotychczas nie pokazywane dokumenty i fotografie pochodzące z rodzinnych zbiorów artystki. https://mnp.art.pl/wydarzenia_i_wystawy/awangardzistka-maria-nicz-borowiakowa-1896-1944/
Trwająca: "Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia"
08.07.2022 - 09.10.2022, Muzeum Narodowe w Warszawie
Wystawa poświęcona jest twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, jednego z najwybitniejszych twórców XX wieku. Można na niej obejrzeć prace ze zbiorów MNW oraz z licznych muzeów i instytucji w Polsce, a także rzadko prezentowane dzieła z kolekcji prywatnych. To blisko 500 prac – obrazów, rysunków, pasteli i fotografii. Ekspozycję uzupełnią materiały wideo i archiwalia oraz ikoniczne dzieła twórców międzynarodowej awangardy.
Bezkompromisowość i konsekwencja Witkacego w podążaniu własną drogą fascynują do dziś. Artysta czerpał inspirację z różnych dokonań artystycznych i naukowych, reagował na otaczającą go nowoczesność. Był świadkiem historii, I wojny światowej i rewolucji październikowej, rejestratorem przejawów przyspieszenia cywilizacyjnego, przyczyniającego się do mechanizacji życia jednostki.
Wystawa koncentruje się na postawie twórczej Witkacego, która rozbija konwencjonalne myślenie o sztuce. W miejsce chronologicznej narracji – od pejzażu, poprzez Czystą Formę, do Firmy Portretowej – proponuje przegląd tematów ważnych dla samego artysty i w sztuce nowoczesnej. To m.in.: kosmos, ciało, historia, ruch, pierwotna wizja artystyczna, psychologiczna intensywność przeżycia metafizycznego, refleksja socjologiczna. Ważnym aspektem proponowanej interpretacji twórczości Witkacego jest również pokazanie jego działań performatywnych i paraartystycznych jako przynależnych polu sztuki.
Ekspozycja zestawia dzieła z różnych okresów twórczości artysty z innymi wizjami awangardy – Wasilija Kandinsky’ego, Maxa Ernsta, Rudolfa Schlichtera, Umberto Boccioniego i Marcela Duchampa. Dokonania Witkacego na tym tle udowodniają głębokie pokrewieństwo ze zjawiskami artystycznymi o kluczowym znaczeniu dla kultury europejskiej dwudziestolecia międzywojennego.
https://www.mnw.art.pl/wystawy/witkacy-sejsmograf-epoki-przyspieszenia,247.html
"Arcydzieła dla króla? Rubens, Van Dyck, Teniers II ze zbiorów Dulwich Picture Gallery"
9.09.2022 r. - 01.12.2022 r., Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Podchorążówka
Cofamy się teraz o kilka stuleci. Muzeum Łazienki Królewskie tej jesieni zaprezentuje wybitne dzieła mistrzów holenderskich, flamandzkich oraz włoskich ze zbiorów londyńskiej Dulwich Picture Gallery. Podczas pobytu w Londynie w 1790 r. brat króla Stanisława Augusta, prymas Michał Poniatowski, zlecił marszandowi Noelowi Desenfansowi zakup dzieł sztuki do królewskiej kolekcji w Warszawie. Niestety, Stanisław August nigdy nie zdążył wykupić dzieł i obrazy pozostały w zbiorach Desenfansa. W 1795 r. Polska zniknęła z mapy Europy, a król został zmuszony do abdykacji.
Na wystawie pokazane zostaną m. in.: "Portret damy" Petera Paula Rubensa, "Madonna z Dzieciątkiem" Anthony'ego van Dycka, "Sąd Parysa" Adriaena van der Werffa, "Żołnierze grający w kości" Salvatora Rosy.
https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/wydarzenia/rubens-van-dyck-teniers-ze-zbiorow-dulwich-picture-gallery
„Tamara Łempicka a art déco”
17.09.2022 r. - 17.12.2022 r., Muzeum Villa la Fleur w Konstancinie-Jeziornie
Dla miłośników sztuki Tamary Łempickiej nadarza się kolejna szansa na obejrzenie prac artystki. Po świetnej wystawie w Muzeum Narodowym w Lublinie, jej dzieła będzie można zobaczyć w Muzeum Villa la Fleur w Konstancinie. Twórczość Łempickiej jest znana na całym świecie, malować nauczyła się w Paryżu, a karierę kontynuowała w Nowym Jorku. Za życia uchodziła za ikonę art déco. Jej malarstwo oraz styl życia były czystym postulatem nowoczesności i niezależności. Obecnie jest nie tylko najsłynniejszą polską malarką, ale też najdroższą. W zeszłym roku Dom Aukcyjny Christie’s w Londynie sprzedał pracę artystki za równowartość 82 mln zł (16,4 mln funtów). W Villi la Fleur zaprezentowanych zostanie ponad 70 dzieł. Obiekty pochodzą z polskich i francuskich muzeów oraz prywatnych kolekcji z Polski i Stanów Zjednoczonych.
http://nowa.villalafleur.pl/index.php/tamara-lempicka-a-art-deco-tamara-de-lempicka-and-art-deco/
Nie, na tym nie kończy się nasze spotkanie z Łempicką. W czasie, gdy pod Warszawą będzie można zobaczyć 70 dzieł artystki, w Muzeum Narodowym w Krakowie będzie trwać wystawa prac tej samej autorki.
"Łempicka"
09.09.2022-12.03.2023, Muzeum Narodowe w Krakowie
Na wystawie zobaczymy ponad trzydzieści obrazów pochodzących z muzeów i zbiorów prywatnych znajdujących się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Na podstawie prezentowanych dzieł będzie można prześledzić okresy twórczości Łempickiej od lat dwudziestych do pięćdziesiątych XX w. Ciekawostką będą mało znane dla szerszej publiczności obrazy abstrakcyjne powstałe w latach pięćdziesiątych. Prace do dziś wzbudzające największe zainteresowanie widzów to portrety, poprzez które Łempicka potrafiła opowiedzieć o otaczającym ją dekadenckim świecie – „szalonych” latach dwudziestych i trzydziestych oraz świecie hollywoodzkich gwiazd w latach czterdziestych i pięćdziesiątych. Wystawa powstaje w ścisłej współpracy w prawnuczką artystki, Marisą de Łempicką, bardzo zaangażowaną w popularyzację twórczości swojej prababci.
https://mnk.pl/wystawy/lempicka
"Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza"
23.09.2022–10.01.2023, Zamek Królewski w Warszawie
Dla uczczenia 300. rocznicy urodzin Bernarda Bellotta, zwanego Canalettem, Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie oraz Zamek Królewski w Warszawie, posiadające w swoich zbiorach najwięcej dzieł artysty, postanowiły wspólnie zorganizować wystawę prac jednego z najważniejszych weducistów XVIII w.
Ekspozycję już można obejrzeć w Dreźnie, skąd we wrześniu zostanie przeniesiona do Warszawy. Będziemy mogli na niej zobaczyć obrazy, grafiki i rysunki najbardziej charakterystyczne dla trzech okresów twórczości Canaletta: czas młodości spędzony w Wenecji i podróże do Florencji, Mediolanu, Rzymu, Werony, następnie ponad dwudziestoletni pobyt w Dreźnie, gdzie malarz pracował dla dworu Wettinów (z przerwą na pobyt w Wiedniu i Monachium) oraz ostatnie lata życia spędzone w Warszawie, gdzie pracował na zlecenie króla Stanisława Augusta oraz arystokracji. W Zamku Królewskim w Warszawie do dzisiaj można zobaczyć cykl 22 wedut przedstawiających Warszawę i okolice, stanowiący największą istniejącą serię obrazów włoskiego mistrza.
Na wystawie będziemy mogli podziwiać dzieła z kolekcji znakomitych instytucji z Europy oraz Stanów Zjednoczonych, m.in.: National Gallery i British Museum w Londynie, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, National Gallery of Art w Waszyngtonie, J.P. Getty Museum w Los Angeles, Fitzwilliam Museum w Cambridge, Manchester Gallery of Art, Museo Capodimonte w Neapolu, Pinacoteca del Castello Sforzesco w Mediolanie, Musei Reali w Turynie oraz Gemäldegalerie Alte Meister w Dreźnie.
https://zamek-krolewski.pl/bernardo-bellotto
"Magia starożytnego Egiptu"
30 września 2022 – 5 marca 2023, Muzeum Narodowe w Lublinie
Po niezwykle udanej wystawie „Tamara Łempicka – kobieta w podróży”, Muzeum Narodowe w Lublinie przenosi nas do czasów starożytnego Egiptu. W dwusetną rocznicę odczytania hieroglifów oraz setną rocznicę odkrycia grobowca Tutenchamona muzeum otworzy wystawę poświęconą historii, religii, kulturze i życiu codziennym starożytnych Egipcjan. Ekspozycja obejmować będzie blisko 200 artefaktów. Część z nich zaprezentowana zostanie po raz pierwszy. Obiekty wypożyczono z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Muzeum Archeologicznego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego.
https://zamek-lublin.pl/wystawy-czasowe/magia-starozytnego-egiptu/
"Anish Kapoor"
01.10.2022 r. - 12.02.2023 r., Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Rzeźby Współczesnej, Galeria Oranżeria
Jest to pierwsza wystawa w Polsce jednego z najsłynniejszych i najbardziej cenionych rzeźbiarzy na świecie. Anish Kapoor tworzy niezwykłe, abstrakcyjne formy, cechujące się rozmachem realizacji, nowatorstwem technologicznym oraz iluzją optyczną. Swoje rzeźby wykonuje z najrozmaitszych materiałów, m.in. z drewna, cementu, plastiku, tkanin, kamienia czy stali nierdzewnej. Jego najsłynniejszą pracą jest ponad stutonowa „Cloud Gate” z 2006 roku w Millenium Park w Chicago. W Orońsku zaprezentowane zostanie 12 prac artysty: dziewięć kamiennych rzeźb w przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej i 3 obiekty w Oranżerii. Jest to niezwykła szansa dla polskiej publiczności, aby zapoznać się z tak cenionym na świecie twórcą.
https://rzezba-oronsko.pl/anish-kapoor-w-centrum-rzezby-polskiej-w-oronsku
“Fangor. Poza obraz“
07 paź 2022 r. - 05 lut 2023 r., Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, Pałac Opatów w Oliwie, Gdańsk ul. Cystersów 18
Wernisaż: 7.10.2022 g. 18:00
W Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, w pięknym Pałacu Opatów w Oliwie już 7 października odbędzie się ogromna retrospektywa twórczości Wojciecha Fangora. Muzeum Narodowe w Gdańsku proponuje odczytanie dobrze znanego dorobku Fangora na nowo, za kontekst obierając analizę najwcześniejszych lat jego twórczości – od późnych lat 30. i okresu wojny, kiedy jako młody chłopak zaczynał naukę rysunku i malarstwa, przez lata powojenne i okres socrealistyczny, aż po radykalne zerwanie z figuratywnością i Studium przestrzeni z 1958 roku - oraz zainteresowania i doświadczenia artysty z najmłodszych lat: zamiłowanie do astronomii, doświadczenia II wojny światowej, uratowanie cudem od rozstrzelania, stalinowski reżim, który osadził ojca malarza w więzieniu z wyrokiem śmierci i emigracja na kilka dekad w 1961 roku. Ważną częścią wystawy będą materiały archiwalne: kroniki filmowe, zdjęcia prywatne czy wywiady z artystą, które zanurzą dzieła w kontekście historycznym i biograficznym. Najlepiej znany publiczności tzw. okres abstrakcyjny w rozwoju twórczym artysty, może okazać się w tym świetle czymś o wiele więcej niż niezwykle udanym intelektualno-malarskim eksperymentem, który przyniósł mu światową sławę - głęboka retrospekcja obdziera najbardziej znane abstrakcje Fangora z lat 60. z ich niewinnej, czysto formalistycznej odsłony. Na wystawie, dzięki współpracy z Fundacją Wojciecha Fangora, obejrzymy mało znane lub wręcz nigdy nie pokazywane dzieła artysty, mające kluczowe znaczenie dla pełniejszego zrozumienia jego twórczości. Muzeum Narodowe w Gdańsku zaprezentuje łącznie ponad 100 obrazów i 90 rysunków, plakaty oraz rzeźby ze wszystkich okresów twórczości Wojciecha Fangora. Fangor. Poza obraz. Muzeum Narodowe w Gdańsku
"Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910"
18.11. 2022 r. – 05.03. 2023 r., Muzeum Narodowe w Warszawie
Twórczość artystów skandynawskich coraz częściej zaczyna gościć na wystawach w Polsce (co nas ogromnie cieszy)*. Tej jesieni Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Göteborgs konstmuseum szykuje dla nas kolejną dawkę sztuki z północnej części Europy. Ekspozycja będzie skoncentrowana wokół takich wątków jak: natura - tak silnie związana z ludzkim życiem i pracą, mity i legendy narodowe, pejzaż symboliczny czy też zakamarki ludzkiej duszy. Bardzo ciekawym elementem wystawy będzie przedstawienie kultury artystycznej na przełomie XIX i XX w., ze szczególnym uwzględnieniem działalności kobiet malarek i grupy artystycznej ze Skagen. Wystawa ma na celu przybliżenie historii i kultury tych krajów oraz wskazanie na podobieństwo między malarstwem polskim i nordyckim.
https://www.mnw.art.pl/wystawy/przesilenie-malarstwo-polnocy-18801910,249.html
* wystawa „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, 21 listopada 2021 r. - 6 lutego 2022 r.
Zachęcamy również zajrzeć do Zamku Królewskiego na Wawelu. Kto nie zdążył zobaczyć "Jeźdźca polskiego" Rembrandta ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku w Muzeum Łazienki Królewskie może to teraz nadrobić - do 16 października.
https://wawel.krakow.pl/wystawa-czasowa/krolewski-rembrandt-na-wawelu-jezdziec-polski-ze-zbiorow-the-frick-collection-w-nowym-jorku
Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606–1669)
Jeździec polski
około 1655
olej na płótnie, 117,1 × 134,8 cm