Jedno z pięter Hotelu Warszawa – architektonicznej ikony przedwojennej Warszawy i do dziś jednego z symboli stolicy – gościć będzie w drugi wrześniowy weekend dwadzieścia znanych polskich galerii. Galerie będą miały do dyspozycji pokoje hotelowe, w których przygotują pokazy artystów – solo, duety i tria.
Tę wyjątkową i atrakcyjną formułę świat sztuki poznał w Nowym Jorku w Gramercy Hotel. Dziś jednym z najciekawszych ho-telowych targów sztuki jest Felix Art Fair w The Hollywood Roosevelt Hotel w Los Angeles.
Hotel Warszawa Art Fair
W tym roku w przestrzeniach jednego z najnowocześniejszych warszawskich hoteli zainaugurujemy pierwszą edycję Hotel Warszawa Art Fair, podczas której będzie można zobaczyć kilkadziesiąt prac najciekawszych polskich i zagranicznych artystów, pracujących na co dzień z rodzimymi galeriami.
Organizatorkami wydarzenia są galerzystki Gunia Nowik z Gunia Nowik Gallery, Marta Kołakowska z LETO, Justyna Wesołowska i Marika Zamojska z Polana Institute oraz Grupa Likus Hotele i Restauracje.
Odbiorcami wydarzenia są przede wszystkim kolekcjonerzy, którzy aktywnie uczestniczą w budowaniu rynku sztuki w Polsce. Hotel Warszawa Art Fair to także platforma spotkań dla kuratorów, krytyków oraz miłośników sztuki oraz okazja do spotkań i roz-mów z artystami i galerzystami.
Hotel Warszawa Art Fair otwiera się w piątkowy wieczór programem VIP Preview; w sobotę i w niedzielę wstęp jest otwarty i bezpłatny dla wszystkich.
Wydarzenie ma być cykliczne. W przyszłości planujemy zaprosić do współpracy również zagraniczne galerie.
Galerie uczestniczące w wydarzeniu:
Biuro Wystaw
Dawid Radziszewski Gallery
Fundacja Galerii Foksal
Le Guern
Gunia Nowik Gallery
IMPORT EXPORT
Instytut Fotografii Fort
Jednostka
LETO
lokal_30
Galeria Monopol
Olszewski Gallery
Piktogram
Polana Institute
Fundacja Profile
Raster
STEREO
Galeria Szydłowski
Śmierć Człowieka
Wschód
Hotel Warszawa Art Fair
9 – 11 września 2022
Hotel Warszawa,
Plac Powstańców Warszawy 9
Piątek, 9 września: Press i VIP Preview, bankiet w restauracji Warszawska
– wstęp za zaproszeniami
Sobota i niedziela: 12:00 – 19:00 – wstęp wolny
Dla gości targów Hotel Warszawa przygotował specjalną ofertę rezerwacji noclegu.
O MIEJSCU
Budynek Prudential został zaprojektowany przez Marcina Weinfelda, którego wizję zrealizowała para wybitnych inżynierów: Stefan Bryła i Wieczesław Poniż. Oddany do użytku w 1934 roku, w momencie powstania był najwyższym budynkiem w Polsce i drugim najwyższym w Europie. W trakcie II Wojny Światowej Prudential mocno ucierpiał, stał się jednym z pierwszych celów niemieckiego ostrzału artyleryjskiego. Pierwszy poważny remont przeprowadzono dopiero w latach 1950-54 – drapacz chmur dostosowano do założeń realizmu socjalistycznego. Dziś w murach Prudentialu mieści się Hotel Warszawa – odremontowany i odrestaurowany pięciogwiazdkowy hotel należący do Grupy Likus Hotele i Restauracje.
ROZMOWA
1/ W Warszawie mamy już tradycję kolekcji sztuki obecnych w hotelach (PURO, Nobu, Raffles), ale HWAF to pierwsze targi w tego rodzaju przestrzeni. Skąd pomysł na taką formułę i co Was zainspirowało?
Justyna Wesołowska: Lokalny rynek sztuki bardzo się rozwinął w ostatnich latach. Polskie kolekcjonerki i kolekcjonerzy kupują sztukę, przyjaźnią się z artystami, aktywnie uczestniczą w budowaniu polskiej sceny artystycznej. Jest mnóstwo młodych kolekcjonerek i kolekcjonerów, którzy zaczynają od zakupu jednej pracy. Oni wszyscy są częstymi gośćmi naszych galerii i instytucji. Już czas, by sprawdzić z nimi nową w Polsce formułę pokazywania sztuki współczesnej. Kolejny wspaniały pretekst, by spotkać się w jednym miejscu.
Gunia Nowik: Kilka lat temu byłam w Hotelu Roosevelt w Los Angeles na targach Felix. Ta nieoczywista formuła prezentacji sztuki zrobiła na mnie wrażenie i cały czas miałam w głowie, że z powodzeniem sprawdziłaby się w Warszawie. Spotkałyśmy się więc na początku roku z Justyną Wesołowską i Mariką Zamojską z Polany oraz z Martą Kołakowską z LETO, a następnie z Amandą Likus z Likus Hotels & Restaurants Group i postanowiłyśmy wspólnie wprowadzić ten model targów w Warszawie.
2/ Czym HWAF będą się wyróżniać na tle innych wydarzeń targowych związanych ze sztuką?
Justyna: 20 pokoi na jednym piętrze i 20 galerii. Pokoje hotelowe są umeblowane, gotowe na przyjęcie gości. Galerzyści i artyści muszą wpisać sztukę w ten hotelowy kontekst. Niektórzy artyści stworzą prace specjalnie na tę okazję.
Gunia: To formuła daleka od typowych przestrzeni targowych - jest trochę wizualizacją domowych przestrzeni, a wejście do każdego z pokoi kreuje specyficzną, intymną sytuację spotkania. Jesteśmy jakby w podróży, nawigując korytarzem pierwszego piętra wokół patia, gdzie każdy pokój, do którego wchodzimy, jest zupełnie innym światem: inna galeria, artyści, aranżacja pokoju, meble, kolory, układ pomieszczeń.
3/ Dlaczego wybór padł na Hotel Warszawa?
Justyna: Historia budynku Prudential, obecnie Hotelu Warszawa, nie jest neutralna, lecz na trwale wpisana w historię Warszawy. Organizując targi sztuki współczesnej w Hotelu Warszawa, zapraszając na nie gości z Polski i zza granicy, mówimy o istocie tego wydarzenia i ambicjach na przyszłość. Międzynarodowe targi sztuki współczesnej umiejscowione głęboko w lokalnym kontekście.
Gunia: Hotel Warszawa jest symbolem architektury miasta z bardzo ciekawą historią, jest prowadzony z dużą dbałością o detal. Nie miał też jeszcze, jak inne wspomniane tu hotele, uformowanej działalności związanej ze sztuką. Wydawało nam się, że będzie to idealne miejsce. Spotkałyśmy się z Amandą i od razu między nami zaiskrzyło - udało nam się zbudować silny kobiecy team.
4/ Czy formuła jest otwarta? Jakie galerie będą uczestniczyły w wydarzeniu i kto je selekcjonuje? Jakie są tego koszty?
Justyna: W tym roku, przy pierwszej edycji, galerzystki organizatorki zapraszały lokalne galerie.
5/ Do kogo adresujecie targi i na jakich zasadach można w nich uczestniczyć?
Justyna: W sobotę i w niedzielę Hotel Warszawa jest otwarty dla wszystkich gości targów. Wstęp jest wolny.
Gunia: Targi adresujemy przede wszystkim do lokalnej publiczności. Mamy bardzo aktywne środowisko artystyczne, a rynek sztuki w Polsce jest w ostatnich latach w stałym procesie profesjonalizacji, publiczność jest na to gotowa. Jest to swego rodzaju podziękowanie za wsparcie lokalnych kolekcjonerów okazane artystom w dobie pandemii. Formuła hotelu jest też oczywiście atrakcyjna dla osób z innych miast czy wreszcie z zagranicy. Pracujemy nad programem VIP w j. polskim i angielkim, cieszymy się z każdego gościa który przyjedzie do Warszawy, czasem po raz pierwszy. Zależy nam aby z każdą edycją te targi były coraz bardziej międzynarodowe. Z drugiej strony niewielu warszawiaków kiedykolwiek odwiedziło Hotel Warszawa - jak to powiedziała raz Marta Kołakowska - na chwilę poczuć się turystą we własnym mieście.
6/ Czego mogą spodziewać się Goście HWAF? Jacy artyści będą prezentowani w ramach HWAF? Czy w jakikolwiek sposób dywersyfikujecie program (VIP, nie VIP; polska-zagranica)?
Gunia: Lista artystów prezentowanych przez galerie jest dostępna na stronie internetowej targów. Założyłyśmy, że galerie mogą zaprezentować w swoim pokoju do trzech artystów, ale już widzimy, że niektórzy zdecydowali się na solo, inni na duety, co tym bardziej sprawi, że prezentacje w poszczególnych pokojach będą bardzo spójne.
Pracujemy nad programem VIP, zadbamy o gości w j. polskim i angielskim. Targi otwieramy w piątek spotkaniem z prasą, potem Preview za zaproszeniami, w sobotę i niedzielę zapraszamy wszystkich zainteresowanych. W programie wydarzeń towarzyszących jest prezentacja Kolekcji Rodziny Staraków, pokaz filmów z Filmoteki MSN przygotowany przez Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a w sobotę oprowadzania autorskie w j. polskim historyka architektury Jarosława Trybusia, w j. angielskim kuratorki Katie Zazenski.
7/ Jak widzicie przyszłość HWAF? Czy impreza ma stać się regularnymi targami sztuki?
Gunia: Tak, myślimy o tych targach jako o wydarzeniu cyklicznym, chcemy je rozwijać. Dążymy do tego, aby stały się bardziej międzynarodowe, liczymy na coraz większą publiczność z zagranicy.
8/ Jak widzicie przyszłość i kondycję samego rynku? Czy targi HWAF są "skazane" na powodzenie?
Gunia: Jestem pewna, że ta formuła się sprawdzi! Rynek się rozwija, my też.
Hotel Warszawa Art Fair
9 – 11 września 2022
Hotel Warszawa,
Plac Powstańców Warszawy 9
Piątek, 9 września: Press i VIP Preview, bankiet w restauracji Warszawska
– wstęp za zaproszeniami
Sobota i niedziela: 12:00 – 19:00 – wstęp wolny
Fundacja Profile: Irena Kalicka, z serii “Pokonać smoka trudno, ale starać się trzeba”, 2016, fotografia, 50 x 50 cm
Szydlowski Gallery, Maja Kitajewska, Poza zasadą przyjemności, 2021, haft z szklanymi koralikami, wymiary zmienne.
Galeria Le Guern, Irmina Staś, Ornamenty. Miękki Obiekt 5, 2020, bawełna, nici, wypełniacz odzieżowy, 140 × 200 × 10 cm
Fundacja Galerii Foksal, Agata Słowak, Otwory, Rozrywka (Openings _ Amusement), 2022, olej na płótnie, 80 x 60 cm
Galeria Monopol, Martyna Pinkowska, Jestem tu tylko na deser, 2021, technika własna, 67,5 × 34,5 × 34,5 cm