Blue Dress – to kuratorski projekt stworzony przez kobiety i opowiadający o kobietach. O dwóch mocnych i wyrazistych artystkach. Szkice Tamary Łempickiej zostały skonfrontowane z najnowszymi obrazami Heleny Stiasny, która z rysunków ikony art déco uczyniła punkt wyjścia dla swoich obrazów oraz dla samej ekspozycji.
Rysunki Łempickiej prezentowane na wystawie Blue Dress pochodzą bezpośrednio od Chachy Foxhall, wnuczki artystki. Wszystkie powstały około 1928 roku. Na wystawie pokazanych będzie osiem prac. Cztery rysunki Łempickiej, sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych oraz cztery obrazy Heleny Stiasny, artystki która z kobiecości uczuliła centralny punkt swojej działalności artystycznej, jak podkreśla kuratorka Katarzyna Rij, opowiadając o wystawie.
Helena Stiasny w swoim malarstwie porusza temat kobiety i jej wizerunku w sztuce. Problem ciała i jego kulturowych zależności jest jej szczególnie bliski. Bardzo często to ona sama jest bohaterką płócien. Odwołuje się w nich do klasycznych motywów malarskich, archetypów kulturowych, mitów i wierzeń antycznych cywilizacji. Jej malarstwo ciągle się rozwija.
Jak pisze Aleksandra Kamińska: „Stiasny maluje kobiety, które są jej bliskie: przyjaciółkę niedługo po porodzie, znajomą prawniczkę, drag queen. W jej malarstwie wybrzmiewa potrzeba zerwania ze zinternalizowanym męskim spojrzeniem – łatwym do odnalezienia u Łempickiej, z którą Stiasny wchodzi w dialog – i przedstawienia modelek z feministycznej perspektywy, z czułością, ale w sposób wolny od infantylizacji kobiecości.”
Julita Deluga także podkreśla istotę kobiecości w tym malarstwie: „Stiasny dąży do przeniesienia punktu ciężkości, chce pokazać kobietę jako główną bohaterkę opowieści, a nie przedmiot – obiekt pożądania. Modelki są „mocne”, mają charakter, odważnie patrzą przed siebie. Na naszych oczach akt staje się manifestem artystycznym.”
Katarzyna Rij podnosi wagę koloru i nastroju w obrazach Heleny: „Współczesny feminizm dąży do przedefiniowania roli kobiet w społeczeństwie od wieków zdominowanym przez patriarchat. Dążenie do równowagi i uznania dla osiągnięć kobiet we wszystkich aspektach życia jest kluczowe dla zmiany kulturowych i społecznych norm. Jednak każda walka o zmiany ma swoją cenę. Czy ta cena ma kolor blue?”
Helena Stiasny, Tamara de Lempicka. Blue Dress
Kuratorki wystawy: Julita Deluga, Katarzyna Rij
Organizatorami wystawy są Van Rij Gallery oraz Art and Design LT Foundation.
Metropolitan Warszawa, plac Piłsudskiego 1, Warszawa
8 lipca – 31 lipca 2024
otwarcie: 8 lipca (poniedziałek) 2024 roku, godzina 19:00
VIP preview (z zaproszeniem) godzina 17:00
Tamara de Lempicka, Reclining Nude, 1928