Feminizm. Sztuka Kobiet

Wystawa „Feminizm. Sztuka Kobiet” potrwa od 3 do 16 września w Desie Unicum.


W latach 90. stała się ikoną, której twórczość głośno komentowały media. Katarzyna Kozyra to czołowa reprezentantka sztuki krytycznej, dla której nie istnieją tematy tabu. Jej głośne, kontrowersyjne dzieło „Olimpia” obnażyło wszystko to, co społeczeństwo spycha na margines – chorobę, nagość i śmierć.
Pojawienie się na aukcji takiej pracy jest ogromnym wydarzeniem. We wrześniu legendarną fotografię zobaczyć można będzie na wystawie „Feminizm. Sztuka Kobiet” w DESA Unicum. Obok niej znajdą się również prace innych pionierek sztuki feministycznej. Wśród nich znalazły się m.in. Agata Bogacka, Agata Kus i Aneta Grzeszykowska.
Wystawę oglądać można będzie od 3 do 16 września. Zobacz katalog aukcyjny: 
https://artinfo.pl/katalogi-aukcyjne/feminizm-sztuka-kobiet

Na słynnym zdjęciu Katarzyna Kozyra upozowana na podobieństwo pięknej Olimpii z obrazu Maneta leży nago na łóżku. Cierpiąca na chorobę nowotworową artystka na wzór młodej dziewczyny przedstawionej na obrazie na szyi ma przewiązaną atłasową wstążkę. Za nią stoi służąca a na łóżku siedzi kot. Jedyna różnica polega na tym iż jej ciało nie przypomina tego, które widzimy na obrazie ukazującym odpoczywającą kurtyzanę. Jest to ciało chore, artystka nie ma włosów ani makijażu. Podczas gdy dzieło Maneta uznawane było za kontrowersyjne, ze względu na odważny, bezpruderyjny sposób ukazania kobiecej nagości, praca Katarzyny Kozyry odwraca tę narrację. To właśnie ciało nieprzystające do kultu młodości, piękna i zdrowia rzuca wyzwanie rzeczywistości, w której rządzi „męskie spojrzenie”. W latach 90. Kozyra zyskała miano dyżurnej skandalistki polskiej sztuki. Jej praca dyplomowa „Piramida zwierząt” zdobyła ogromny, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji.  W 1997 roku Kozyra została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. Uznawana jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych polskich twórczyń.

Agata Bogacka to artystka, która także nie boi się kontrowersji i poruszania trudnych tematów. Na wystawie pojawi się jej obraz „Nawiedzenie”. Należy do jej najważniejszych prac z cyklu „Ja krwawię!”, składającego się z 16 prac. Wszystkie płótna łączą wątki autobiograficzne, często na pograniczu ekshibicjonizmu. Bogacka wskazuje w nich na kobiecą fizjologię, jak np. oddawanie moczu czy krwawienie menstruacyjne. Tytułowa krew to u niej symbol życia. Jedna z takich prac została w 2020 roku sprzedana za rekordowe 118 tys. zł, wywołując liczne komentarze publiczności. Ceny twórczości Agaty Bogackiej ciągle rosną. W pracy, która zaprezentowana zostanie na wystawie w DESA Unicum, artystka przedstawiła dwie kobiety, w tym jedną ciężarną, w których czułych gestach możemy odnaleźć wzajemne wsparcie i zrozumienie. To wyjątkowe dzieło nawiązujące do kobiecego siostrzeństwa. 

Właśnie motyw siostrzeństwa, niesamowita, dosadna ekspresja i ogromna siła przekazu cechują Sztukę Kobiet, której poświęcona jest wrześniowa wystawa. Zobaczyć można będzie twórczość legendarnych artystek, które jako jedne z pierwszych pokazały kobiety krwawiące, zmagające się z emocjami, trudami macierzyństwa, akceptujące i wyrażające swoją cielesność i seksualność oraz prawo do decydowania o swoim ciele i życiu. To twórczynie, które stały się ikonami polskiego feminizmu. Obejrzeć można będzie m.in. wyjątkową fotografię „Hair 1” Anety Grzeszykowskiej. To zdjęcie, które wprost nawiązuje do kobiecej seksualności. Jednym z ciekawszych dzieł będą też „Doktorantki” Agaty Kus, artystki najmłodszego pokolenia. Przedstawione na obrazie dziewczyny siedzą na podłodze, rozmawiają, jedzą i piją. Z kolei półnaga kobieta bez głowy, owinięta futrami-potworkami, to emanacja ich skrywanych, także seksualnych, pragnień. W DESA Unicum pojawi się również twórczość m.in. Magdaleny Moskwy, Katarzyny Górnej, Doroty Nieznalskiej, Iwony Demko, Aleksandry Ska, Jadwigi Sawickiej, Elżbiety Jabłońskiej i Poli Dwurnik.

13 września o 18:00 odbędzie się panel dyskusyjny, w który dotyczył będzie wątków feministycznych w sztuce tworzonej przez artystki, zwłaszcza w obliczu dotkliwej zmiany społeczno-politycznej kobiet w Polsce ostatnich lat. W spotkaniu wezmą udział: Katarzyna Kozyra i Izabella Gustowska. Rozmowę poprowadzi Kazimiera Szczuka.  

Wystawa „Feminizm. Sztuka Kobiet” potrwa od 3 do 16 września. Tego samego dnia, o godzinie 19, wszystkie dzieła zostaną zlicytowane na aukcji w DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A. Wstęp na wystawę i aukcję jest wolny. 

 

zdj. główne:
Katarzyna KOZYRA (1963, Warszawa)
"Olimpia", 1996/2017

fotografia barwna/dibond, papier archiwalny, 150 x 215 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Olimpia" (Niebieska) | 1996/2017 | 1/3 + AP' ed. 1/3 + AP
 droit de suite
Estymacja:
120 000 - 180 000 zł
 



Agata BOGACKA (ur. 1976, Warszawa)
"Nawiedzenie", 2003

akryl/płótno, 170 x 120 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'AGATA | 2003 | . NAWIEDZENIE .'
 droit de suite
Estymacja:
75 000 - 120 000 zł

Aneta GRZESZYKOWSKA (ur. 1974)
"Hair #1", 2009/2021

C-Print/papier fotograficzny, dibond, 150 x 120 cm
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Aneta Grzeszykowska, Hair 1, 2009, ed. 3/3+1AP'
ed. 3/3 + 1AP
 droit de suite
Estymacja:
45 000 - 65 000 zł

Agata KUS (ur. 1987, Krosno)
"Doktorantki", 2014

olej/płótno, 200 x 140 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Kus | AGATA KUS | DOKTORANTKI | OLEJ NA PŁÓTNIE | 200 x 140 cm | 2014'

Cena wywoławcza:
 droit de suite
Estymacja:
50 000 - 70 000 zł

Basia BAŃDA (ur. 1980)
Bez tytułu, 2006

ekolina, olej/płótno, koraliki, włóczka, 110 x 110 cm
datowany na odwrociu: '2006'

Cena wywoławcza:
 droit de suite
Estymacja:
25 000 - 30 000 zł

Elżbieta JABŁOŃSKA (ur. 1970, Olsztyn)
"Spidermatka", z cyklu "Supermatka", 2002

wydruk pigmentowy/papier fotograficzny, pianka, 78 x 100 cm
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu: 'Elżbieta Jabłońska | Supermatka | 2002 | wydruk barwny | 4/6 [sygnatura]'
ed. 4/6

Cena wywoławcza:
 droit de suite
Estymacja:
12 000 - 15 000 zł