„(…) historia malarstwa jest historią zapożyczania i przetwarzania osiągnięć artystów z przeszłości.” (Ewa Juszkiewicz, „Reanimating History”, rozm. przepr. J. Higgie, Gagosian, 01.11.2023)
Zdjęcie powyżej:
Ewa Juszkiewicz (ur. 1984), Bez tytułu, 2018
Tekst: Anna Jankowska
Wydarzenia organizowane przez Dom Aukcyjny Polswiss Art wzbudzają duże zainteresowanie publiczności obserwującej rynek aukcyjny w Polsce i na świecie. Tak było z licytacją 24 października 2023 roku, podczas której praca Ewy Juszkiewicz „Bez tytułu (za Adolfem Ulrikiem Wertmüller)” pobiła rekord sprzedaży artystki w Polsce, osiągając kwotę 2,3 mln złotych, a kolejna - 1 czerwca 2024 - cieszyła się sprzedażą pracy „Bez tytułu (Za Antonem Einsle)” już za 3,1 mln zł. Trudno więc wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji prac Ewy Juszkiewicz niż jeden z wiodących domów aukcyjnych na polskim rynku sztuki przy ul. Wiejskiej 20 w Warszawie. W czwartkowy wieczór w Polswiss Art odbył się wernisaż wystawy „Ewa Juszkiewicz - obrazy z kolekcji prywatnych”.
Na ekspozycję składają się prace artystki powstałe od roku 2009 do tych najnowszych, stąd szeroki przekrój twórczości oferuje możliwość obserwacji drogi jaką podążała Ewa Juszkiewicz. W centrum tej twórczości zawsze był człowiek, jego twarz, tożsamość. Na początku motyw ten odnosił się do postaci dziecięcych, zdeformowanych, nieoczywistych w kanonie piękna, często wręcz przerażających, zasłoniętych zwierzęcą maską lub twarzą dorosłego. Prace z tego okresu twórczości realizują opozycję dobra i zła, dziecięcej niewinności i brzydoty świata. Zainteresowanie portretem w kolejnych latach przybrało nieco inne okoliczności, odwołując się do dawnych mistrzów i kontynuując badania nad normami społecznymi i społecznym „kostiumem”. Ewa Juszkiewicz zaczyna tworzyć prace, z którymi kojarzona jest dziś najczęściej - portrety kobiet z obrazów mistrzów minionych epok, od renesansu po wiek XIX.
„(…) próbuję odpowiedzieć na pytanie, czy sztuka wyglądająca niewspółcześnie, tradycyjnie czy wręcz archaicznie, możne zaangażować dzisiejszego odbiorcę i sprowokować do dyskusji na aktualne problemy” - powiedziała Ewa Juszkiewicz w rozmowie z Agnieszką Rayzacher, opublikowanej w katalogu wystawy „Pukle” przez Lokal_30.
Zdjęcie powyżej: Ewa Juszkiewicz, Bez tytułu (według Ernsta Thelotta), 2019
W malarstwie, które podbiło polskie i przede wszystkim zagraniczne aukcje, Ewa Juszkiewicz koncentruje się na wizerunkach kobiet z dawnych epok, kreując współczesne, feministyczne narracje. Stawia pytanie o to, co wyrażają twarze portretowanych dawno temu dam - według niej pozbawionych cech indywidualnych - proponując alternatywę, czyli twarze skonstruowane z abstrakcyjnej plątaniny włosów, roślin, piór, muszli, owoców, koronek, lateksu. W ten sposób żony, córki, matki i muzy artystów, nabierają podmiotowości i wyrażają więcej, niż te same postaci pochodzące spod pędzla malarzy minionych stuleci. Zdecydowanie barwniejsze i w bardziej klasycznym kanonie piękna niż wcześniejsze sylwetki dzieci z jej płócien, są głosem w tej samej sprawie - dostrzegania piękna i głębi tam, gdzie nie zawsze są one widziane.
Ewa Juszkiewicz, Portret zbiorowy, 2009
Wiele jest na wystawie w Polswiss Art portretów z najlepiej znanej odsłony kariery artystycznej Juszkiewicz, wśród nich: „Scena polowania”, Bez tytułu (według Antona Einsle’a), Bez tytułu (według Adolfa Ulrika Wertmullera), ale także „Oczy urocze”, „Amulet (Nożyczki)”, Panna z wilka (Czary mary) czy „Portret podwójny”. Prace pochodzą z kolekcji prywatnych, m.in. Wojciecha Fibaka, Sylwi i Piotra Krupów, Simulart, Jana Kriwola i in.
Wystawa czynna do 11 lipca 2025 roku.
Ewa Juszkiewicz, Oczy urocze, 2011
Ewa Juszkiewicz, Amulet (Nożyczki), 2010
Ewa Juszkiewicz - urodzona w 1984 roku w Gdańsku. Absolwentka Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat ukończyła na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2009 roku została laureatką nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, a w 2013 roku Grand Prix 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Od 2020 roku związana z amerykańską galerią Gagosian, w której miała swoją wystawę, oraz z francuską Almine Rech. 10 maja 2022 roku obraz “Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” z 2019 roku został sprzedany za kwotę ponad 1,5 mln dolarów podczas aukcji w Christie’s w Nowym Jorku.