To już ósmy raz, gdy miłośnicy sztuki współczesnej z całego świata uczestniczyli w wystawach, targach sztuki i pokazach specjalnych Berlin Art Week! Wszystko w ciągu pięciu dni od 11 do 15 września 2019. W tym czasie łącznie 88 instytucji otworzyło swoje drzwi dla odwiedzających stolicę Niemiec w poszukiwaniu artystycznych i kulturowych wrażeń.
Haus der Statistik
W związku z trzydziestoleciem upadku Muru Berlińskiego, tematem przewodnim wrześniowego tygodnia sztuki były zmiany zachodzące w przestrzeni miejskiej Berlina od 1989 do 2019 roku. Nawiązywały do nich wystawy i konferecja zorganizowane przez kolektyw Statista w Haus der Statistik, gdzie miało miejsce również oficjalne otwarcie Art Week'u. Wystawa w C/O Berlin "No photos ond the Dance Floor! Berlin 1989 - Today" odnosząca się do klubowej sceny miasta czy "1989 - 2019: Politics of Space in the New Berlin" w Neuer Berliner Kunstverein (N.B.K.) zwracająca uwagę na kwestie prywatyzacji przestrzeni publicznych i komercjalizacji kreatywności, która postawiła miasto na nogi po upadku muru.
Erez Israeli, Stempelwald, 2015, C-Press (C/O Berlin "No Photos on the Dance Floor! Berlin 1989 - Today")
Berlin Art Week to również targi sztuki odbywające się w budynku dawnego lotniska Tempelhof. Z jednej strony Positions Berlin Art Fair, czyli organizowane od pięciu lat targi sztuki najnowszej, którym przyświeca idea łączenia kolekcjonerów i artystów tego samego pokolenia. Z drugiej strony Art Berlin, gdzie swoje stanowiska prezentują renomowane galerie z całego świata.
Posiions Berlin Art Fair
Podczas tegorocznych targów nie brakowało polskich akcentów. W ramach Positions Berlin Art Fair, w sekcji Selected Positions, prace Maji Kitajewskiej prezentowała warszawska Galeria Szydłowski. W sekcji Akademie Positions, pośród wybieranych przez organizatorów targów, świeżo upieczonych absolwentów niemieckich akademii znalazły się dwie polskie artystki: Weronika Stańczak z Gdańska i Urszula Madera z Wrocławia.
Art Berlin
Z drugiej strony lotniska, na targach Art Berlin, w sekcji projektów kuratorskich, można było odwiedzić stanowisko warszawskiej Galerii Piktogram, która wystawiała prace Paula Czerlitzkiego, Zuzy Golińskiej i Isaac’a Lythgoe’a oraz berlińskiej Fundacji Żak Branicka promującej prace Agnieszki Polskiej - laureatki nagrody Preis Der Nationalgalerie (2017), której prace można było odrobinę wcześniej zobaczyć w ramach projektu The New Infinity.
Fundacja Żak Branicka
Galeria Piktogram
Poza wystawami i targami na odwiedzających Berlin czekały liczne spotkania, wernisaże, performanse i dyskusje organizowane przez muzea, prywatne galerie, przestrzenie projektowe i inne instytucje sztuki, które na ten wrześniowy tydzień zjednoczyły się we wspólnym świętowaniu i doświadczaniu tego, co dziś dzieje się w świecie sztuki.