AUSCHWITZWIELICZKA Mirosława Bałki

Praca ma formę betonowego tunelu o długości 17 metrów, wysokości 2,5 metra, szerokości 2,5 metra i wadze 17 ton.


23 maja nastąpiło uroczyste otwarcie pracy  AUSCHWITZWIELICZKA Mirosława Bałki na skwerze w pobliżu mostu Kotlarskiego. 

Rzeźba AUSCHWITZWIELICZKA powstawała w latach 2008–2009. Praca ma formę betonowego tunelu o długości 17 metrów, wysokości 2,5 metra, szerokości 2,5 metra i wadze 17 ton. W suficie tunelu wycięto napis „AUSCHWITZWIELICZKA”, który dzięki światłu dziennemu pojawia się na ścianach jako projekcja. Od 2018 roku rzeźba należy do Kolekcji MOCAK-u.
     
Dzieło Mirosława Bałki ironicznie odnosi się do oferty krakowskich biur turystycznych proponujących łączone wycieczki do Kopalni Soli w Wieliczce i obozu Auschwitz-Birkenau. W tej ofercie całkowicie brak refleksji odnoszącej się do specyfiki tych miejsc i przynależnej im pamięci. Mirosław Bałka wybrał formę tunelu, ponieważ jest ona symbolem przejścia. Jednak pomiędzy tymi dwoma miejscami nie ma przejścia, są to różne światy. Jedno nie łączy się z drugim. Ironię pogłębia zlanie nazw tych miejsc w jedno słowo. Materiał użyty w tej pracy, czyli surowy beton, często pojawia się w realizacjach artysty.
     
We wrześniu 2009 roku rzeźba została odsłonięta na pl. Niepodległości w Podgórzu. W sierpniu 2010 roku przeniesiono ją na ul. Lipową, obok tunelu stacji PKP Kraków Zabłocie, w sąsiedztwo MOCAK-u i Muzeum Krakowa. W marcu 2016 roku, ze względu na rozbudowę stacji Kraków Zabłocie, rzeźba dzięki uprzejmości MPK została zdeponowana na terenie należącym do tego przedsiębiorstwa. 

W 2023 roku Muzeum otrzymało zgodę z Zarządu Zieleni Miejskiej na ustawienie obiektu na skwerze w pobliżu mostu Kotlarskiego. Wykonania ścieżki, fundamentu oraz instalacji rzeźby – w ramach sponsoringu – podjęła się firma RE-Bau.