Sopocki Dom Aukcyjny zaprasza do swojej warszawskiej galerii na Aukcję Malarstwa Polskiego. W ofercie przygotowanej na 25 czerwca znajdziecie Państwo, między innymi, dwa ciekawe historyczne dzieła o tematyce batalistycznej.
Druga pozycja w katalogu to batalistyczna scena Lansjerzy Nadwiślańscy pod Lipskiem Januarego Suchodolskiego. Jego konie były zawsze eleganckie, szczupłe, o dużych okrągłych oczach, a choć żołnierze byli właściwie manekinami, o twarzach bez wyrazu, nie do odróżnienia, to mimo tego jego obrazy batalistyczne żyły.
Na zdjęciu powyżej: January SUCHODOLSKI (1797 - 1875), Lansjerzy Nadwiślańscy pod Lipskiem, olej, płótno naklejone na tekturę, 34 x 43 cm
Wojciech KOSSAK (1856 - 1942), Portret cesarza Wilhelma II na koniu, 1891 r. olej, deska, 40 x 30,5 cm, sygn. i dat. p.d.: Wojciech Kossak 1891
Pozycja 3 to dzieło Wojciecha Kossaka z 1891 przedstawiające reprezentacyjny Portret cesarza Wilhelma II na koniu, pochodzący z najlepszego okresu twórczości artysty naocznie pokazuje umiejętności techniczne malarza.
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 - 1936), Kwitnąca grusza, pastel, papier, 100 x 87 cm, sygn. l.d.: L Wyczół
Tematykę kwiatową, która tak zafascynowała artystów z początkiem XX wieku, odnajdziecie Państwo w dwóch dziełach; geniusza techniki pastelowej Leona Wyczółkowskiego (poz. 5) - w świetlistym, śmiałym i wprawnie wydobytym z szarego tła kartonu, finalnym dziele Kwitnąca grusza.
A w technice olejnej jakby żywa materia kwiatów w mistrzowskim studium Martwa natura z kwiatami Alfonsa Karpińskiego (poz. 8).
Alfons KARPIŃSKI (1875 - 1961), Martwa natura z kwiatami, olej, płyta, 49 x 97 cm, sygn. p.d.: a. Karpiński
Ciekawostkę w ofercie aukcyjnej, dla pasjonatów historycznej twórczości Jana Matejki, stanowić będzie szkic ołówkowy do Uni Lubelskiej 1569, wykonany jako studium do pracy olejnej z 1869 namalowanej z okazji 300 rocznicy zawarcia unii Polski z Litwą w 1569 roku. Postaci przedstawione i opisane w w/w pracy ukazują cały przegląd stanów społecznych w RP, od arystokracji z przyszłą królową na czele Anną Jagiellonką (ukazana l.g.), przez Firlejową (p.g.) – żonę marszałka wielkiego koronnego, dalej szlachtę reprezentowaną przez Andrzeja Frycza Modrzewskiego (l.d.), aż po chłopstwo – młody włościanin (p.d.). Natomiast do centralnej postaci rysunku pozowała sama Teodora Matejko opisana jako Szydłowiecka.
Jan MATEJKO (1838 - 1893), Szkic do "Uni Lubelskiej", 1869 r., ołówek, papier, 20 x 13 cm w świetle passe-partout, sygn. monogramem wiązanym p.d.: JM
Dla osób poszukujących form nowocześniejszych proponujemy eteryczną kompozycję pełną swobody i braku ograniczeń pędzla Maksymilianiana Nováka-Zemplińskiego (poz. 76) z cyklu Elin Jörd z 2016 roku, gdzie w pejzażu pojawia się postać kobieca, paradoksalnie potęgująca w obrazie efekt wrażenia pustki i samotności.
Maksymilian NOVAK-ZEMPLIŃSKI (ur. 1974), Elin Jörd, 2016 r., olej, płótno, 120 x 120 cm,
na odwrocie opisany, sygn. i dat.: Elin Jörd / by /Maksymilian Novák / - Zempliński / 2016
Natomiast Notatki o sztuce rosyjskiej Konstruktywizm polski, namalowane przez Włodzimierza Pawlaka (poz. 80) w 2010 roku, to wciąż istniejący dialog artysty współczesnego z twórcami minionej epoki.
Włodzimierz PAWLAK (ur. 1957), Notatki o sztuce rosyjskiej Konstruktywizm polski, 2010 r., olej, płótno, 89 x 116 cm,
sygn., dat. i opisany a odwrocie: Włodzimierz Pawlak/ Notatki o sztuce rosyjskiej/Konstruktywizm polski/89 x 116/ 2010
Aukcja Malarstwa Polskiego | 25.06.2025, środa, godz. 19:00
Sopocki Dom Aukcyjny Galeria Warszawa
ul. Nowy Świat 54/56, 00-363 Warszawa
Wystawa przedaukcyjna: 11.06 - 25.06.2025
ZOBACZ KATALOG >>