Zapraszamy do zapoznania się z katalogiem najbliższej aukcji dzieł sztuki i antyków Antykwariatu Antiquo Modo, która odbędzie się 27 listopada (niedziela) o 19.00: https://artinfo.pl/katalogi-aukcyjne/aukcja-dziel-sztuki-i-antykow-df572fb2-3e26-468c-9799-f5781e6e4a25
Wśród przygotowanych prac znajdą Państwo m.in. dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza, Zofii Stryjeńskiej, Bronisławy Rychter-Janowskiej czy Odo Dobrowolskiego.
Ozdobą aukcji jest znakomity pastel autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885-1939), przedstawiający portret Zofii Szumanowej, datowany na 19 lutego 1938 roku (poz. 31 w katalogu).
Zofia ze Szczepanowskich Szumanowa była żoną Stefana Szumana (1889-1972), przyjaciela Witkacego, lekarza, psychologa i filozofa. Szumanowie często gościli Witkacego w swoim mieszkaniu przy Al. Słowackiego 15 w Krakowie.
Jeden z takich pobytów Witkacego miał miejsce w lutym 1938 roku, co artysta opisał w liście do żony (z 19 lutego 1938 roku), pisząc m.in. o przygotowaniach „do ostatniego portretu Szumanowej”. Jak pisze w ekspertyzie doktor Anna Żakiewicz: „Ten „ostatni portret Szumanowej” […] jest wedle wszelkiego prawdopodobieństwa tożsamy z jej wizerunkiem z 19 lutego 1938 roku”.
Na podstawie, przytoczonej wcześniej, wzmianki w liście Witkacego do żony Jadwigi portret Zofii Szumanowej został ujęty jako pozycja nr „II 719” w wydanym w 1990 roku „Katalogu dzieł malarskich” Witkacego, opracowanym przez Irenę Jakimowicz przy współpracy Anny Żakiewicz. Jak pisze Anna Żakiewicz: „[…] Portret z 19 lutego 1938 roku jest jednym z trzech wizerunków znanych dotąd jedynie pośrednio, a więc odnalezienie go jest ważnym wydarzeniem dla badaczy i miłośników twórczości Witkacego […]”.
Poza wspomnianą pracą na aukcji będzie można także wylicytować akwarelę Zofii Stryjeńskiej, przedstawiającą widok z Gubałówki (poz. 30). Praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości artystki i datowana jest na ok. 1918 rok.
Miłośników widoków miejskich z pewnością zainteresują dwie prace Odo Dobrowolskiego, prezentujące nastrojowe weduty Paryża: widok na Pont Marie (poz. 23) oraz wjazd do Luwru
(poz. 24). Ofertę prac malarskich dopełnia niezwykle nastrojowy, jesienny widok dworu, autorstwa Bronisławy Rychter-Janowskiej (poz. 25).
Interesująco przedstawia się także dział grafiki, w którym znajdują się monotypie Stanisława Dawskiego (poz. 11-13), autolitografie z widokami Lwowa autorstwa Odo Dobrowolskiego (poz. 14-16) czy Jacka Sroki (litografia z wczesnego okresu twórczości, poz. 20).
Dział rzemiosła artystycznego otwierają trzy serwisy porcelanowe z Ćmielowa, w tym jeden poszukiwany przez kolekcjonerów - legendarny zestaw „Ina”, projektu Lubomira Tomaszewskiego z lat 60. XX w. (poz. 3). Rzemiosło okresu art deco reprezentuje porcelanowa figurka „Twardowski na kogucie”, projektu Tadeusza Szafrana (poz. 6).