Aukcja "200 lat grafiki" trwa do 20 października

Niezwykle ciekawa oferta grafiki XX wiecznej oraz dawnej obejmuje blisko 70 prac.


W katalogu znalazły się wielkie nazwiska polskiej, ale także światowej sztuki. Z zagranicznych mistrzów pojawia się klasycy gatunku na polskim rynku, Pablo Picasso, Marc Chagall i Andy Warhol, a także Alfons Mucha i kilku artystów XIX-wiecznych. Klasykę polskiej grafiki, a zarazem klasykę rynku na tym polu reprezentują m.in. Witold Wojtkiewicz, Józef Pankiewicz, Leon Wyczółkowski, Józef Rapacki czy Napoleon Orda.

 

Witold Wojtkiewicz i teka "Melpomeny"
Teka Melpomeny to wydana w 1904 roku teka autolitografii z karykaturami artystów w rolach teatralnych. Grafiki z tego zbioru zdobiły  ściany krakowskiej cukierni Michalika. Zbiór cieszył się  do dziś ogromną popularnością. Na aukcji prezentujemy 2 karty z tej Teki, projektu Witolda Wojtkiewicz i Karola Frycza. Prawdziwym rarytasem kolekcjonerskim jest  litografia Wojtkiewicza przedstawiająca Jadwigę Mrozowską w przedstrawieniu "Anastazji" Elizy Orzeszkowej . Te prace niezwykle rzadko pojawia się obecnie w stanie nienaruszonym, w całości, Satyryczny, groteskowy charakter podobizn, niegdyś będący swego rodzaju sensacją w Krakowie, jest dziś uznawany za ważny rys kultury tego czasu i miejsca. W wydaniu Witolda Wojtkiewicza, bez wątpienia jednego z najważniejszych i najwybitniejszych artystów epoki, jest oczywiście nie tylko cennym dokumentem umysłowości bohemy krakowskiej, ale także dziełem sztuki. 


Witold Wojtkiewicz, Antoni Procajłowicz, Plansza z "Teki Melpomeny”, litografia, papier, 38 x 29, nierozcięta karta, 1904


"Adam i Ewa" Tamary Łempickiej

Artystka jest obecnie najdrożej wycenianą polską artystką na świecie. Obrazy są praktycnzie niedostępne na polskim rynku, natomiast niezwykle wysoką pozycję zdobyły w kraju jej grafiki, w tym serigrafie z jej najbardziej znanymi kompozcjami. 
Obraz Tamary Łempickiej pod tytułem „Adam i Ewa” z 1932 roku to jedno z jej bardziej znanych dzieł, prawdziwa kwintesencja stylu artystki. Serigrafie w typie pracy oferowanej na aukcji regularnie licytowane są na krajowych akucjach w kwotach 30-40 tysięcy złotych ,natomiast nie należą do rzadkości transakcje powyżej 50 tysięcy złotych. 


Tamara Łempicka, Adam i Ewa, ed. 2/100, serigrafia, 90 x 60 cm

 

Carle Vernet, Mameluk na koniu z wyciągniętym mieczem
To najstarsza, 200-letnia grafika na naszej aukcji, a jednak znajduej się w doskonałym stanie. Jak wiele sztychów ze swojej epoki, wykonana jest w technice miedziorytu oraz ręcznie kolorowana. Autorem jest Cerle Vernet – francuski artystę grafik, który był też zapalonym jeźdźcem. W swoich czasach był znany przede wszystkim jako wyjątkowy malarz koni w pełnym ruchu - czy to wyścigach, polowaniu, czy w portretach kawalerii.


Carle Vernet, Mameluk na koniu z wyciągniętym mieczem, ok. 1825, miedioryt recznie kolorowany


Balet w połowie XIX wieku
Marie Alexandre Menut Alophe jest francuskim malarzem, litografem i fotografem. Jego litografie charakteryzują się słodką zmysłowością, która sprawiła, że był dobrze akceptowany przez współczesną publiczność. Pięknie oprawione kolorowane ręcznie litografie przedstawiają 4 znane z nazwiska paryskie tancerki baletowe z połowy XIX wieku w strojach scenicznych, pierwowzorach spodniczek tutu. Zestaw litografii, niezwykle elegancki i atrakcyjny estetycznie, to nie jedyna graficzna reprezentacja rozrywek XIX-wieznych. W katalogu sąsiaduje z pięcioma litografiami ze scnenami rodzajowymi z dziećmi autorstwa Paula Emile Deustouchesa.


Cztery portrety tancerek: Mlle Caglioni; Mlle Emarot; Mlle Caroline. ok. 1850
Marie Alexandre Menut Alophe, Cztery portrety tancerek: Mlle Caglioni; Mlle Emarot; Mlle Caroline. ok. 1850, litografia ręcznie kolorowana, papier, 26 x 18 cm

 

Teka Krzemieniecka Józefa Pieniążka
Józef Pieniązek to malarz, któru studiował u w pracowniach Józefa Pankiewicza, Wojciecha Weissa i Leona Wyczółkowskiego. Z inspiracji Wyczółkowskiego Pieniążek utrwalał ginące już pozostałości dawnego stroju ludowego i innych zabytków dawnej sztuki (kościoły, kaplice). Wyczółkowski wprowadził go także w tajniki technik graficznych. Teka sandomierska to kompletny zbiór 21 grafik (awaforty i akwatinty). W katalogu znalazła się jeszcze jedna teka grafik Józefa Pieniążka, Teka Sandomierska, również wydana w latach 20. XX wieku. 


Józef Pieniążek, Teka Krzemieniecka nr. 60 (z 90) / Teka "Krzemieniec. Miasto rodzinne Juliusza Słowackiego", Lwów, 1927

 

Wśród reprezentantów przedwojennej grafiki nie mogło zabraknąć słynnych litografii z teki "Polish Peasants Costumes" Zofii Stryjeńskiej. Do oferty weszło pięć litografii kolorowanych gwaszem - to piękne świadectwa rodzimego odłamu art deco, estetyki stworzonej przez Stryjeńską, która to estetyka do dziś żyje i inspiruje na polu sztuki i wzornictwa. 
Spośród pozostałych obiektów w katalogu uwagę zwracją dwa polskie plakaty (nr 17-18). Jeden, z 1955 roku, jest autorstwa czołowek postaci tzw. polskiej szkoły plakatu - Wiktora Górki. Drugi to plakat Macieja Buszkeiwicza zapowiadający historyczne wybory w 1989 roku.
Osobną, niezwykle interesującą grupą obiektów są prace z nurtu dawnej (Leopold Lewicki, nr 26) i współćzesnej (Stefan Wojnecki, nr 66-67) awangardy, a także wysoko cenione grafiki przedstawicieli street artu (Chazme 718 i grupy Monstfur - numery katalogowe 57-58). Rzadką ciekawostką są dwie przedwojenne grafiki rosyjskie nieznanego autora, ukazująca stosunki i uprzedzenia do mniejszości żydowskiej (nr 53-54). 

Prace można oglądać w galerii Artinfo na Dzielnej 3. Zobacz katalog.