Katalog: https://artinfo.pl/katalogi-aukcyjne/european-british-art-part-i
Ta niezwykle dynamiczna kompozycja jest klasycznym przykładem twórczości Alfreda Wierusz-Kowalskiego, dla której charakterystyczne są pejzaże, a także przedstawienia obyczajów i życie wsi – w tym przypadku wiejskiego orszaku weselnego. Pod względem doskonałego wykonania należy do czołowych obrazów artysty. Niebagatelne są także rozmiary obrazu. Dzieło tej skali z pewnością musiało zostać namalowane z myślą o ważnej wystawie. I rzeczywiście - pradziadek obecnego właściciela pracy zakupił ją na wystawie światowej w latach 20. XX wieku. Praca znajduje się w prywatnej kolekcji w Stanach Zjednoczonych.
W swoich najlepszych obrazach Wierusz-Kowalski, członek tzw. szkoły monachijskiej, z powodzeniem rywalizował ze swoim mistrzem Józefem Brandtem. Kompozycja dzieła tętni życiem, artysta świetnie zbudował narrację. Na pierwszym planie radosna para młoda pędzi w zaprzęgu konnym wprost na widza. Konie zostały uchwycone w mistrzowskim skrócie perspektywicznym. Szeroki plan stepu, rozległe szaroniebieskie niebo, a w nim pełna ruchu grupa daje dramatyczny, wizualny rozmach polskiej wsi.
Prace Wierusz-Kowalskiego przedstawiające życie wsi oraz pejzaże od samego początku cieszyły się dużą popularnością szczególnie wśród odbiorców amerykańskich. Przyciągały kolekcjonerów z wielkich miast, m.in. z Nowego Jorku, Baltimore i Filadelfii. Mieszkając w zgiełku miejskim biznesmeni mieli „romantyczne” podejście do życia na wsi. To właśnie dlatego ta tematyka wzbudzała największe zainteresowanie zagranicznych odbiorców sztuki polskich artystów z kręgu szkoły monachijskiej.
Szkoła monachijska to nazwa nadana grupie malarzy, którzy działali w Monachium, kształcili się w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych lub innych uczelniach w latach 1850-1918. W drugiej połowie XIX wieku Akademia stała się jedną z najważniejszych instytucji w Europie w celu szkolenia artystów i przyciągnęła studentów z całej Europy i Stanów Zjednoczonych. Odejściem od romantyzmu w kierunku naturalizmu akademickiego w połowie stulecia przewodził Karl von Piloty, który od 1856 r. był profesorem w monachijskiej Akademii i został jej dyrektorem w 1874 r. Na podejście Piloty'ego do malarstwa historycznego wpłynął francuski akademik Paul Delaroche, kolorystyka rubensowska oraz twórczość weneckich dawnych mistrzów.
Artyści przybywali do Monachium na dłuższe lub krótsze studia. Niektórzy, zdobywając uznanie, osiedlali się tam na długie lata. Od artystów innej narodowości, polskich twórców odróżniała przede wszystkim programowo odrębna tematyka, ściśle związana z Polską. Sięgano do poezji narodowej i wydarzeń historycznych, polskiej scenerii, kostiumów itp. Początkowo szczególnie silny był nurt romantyczny, wyrażający się w tematyce historycznej i batalistycznej. W późniejszych latach dominowali realiści, których domeną były sceny rodzajowe i pejzaż. Cechowały je daleko posunięty realizm, nastrojowość oraz stonowany koloryt, z przewagą brązów i szarości ( tzw. „sosy monachijskie”). Obrazy artystów polskich były wysoko cenione przez znawców i chętnie kupowane. Szczególnym powodzeniem cieszyły się „polskie pejzaże” („polnische Landschaften”).
Osoby zainteresowane licytacją dzieła proszone są o kontakt na: herbich@artinfo.pl
Sotheby's
European & British Art, Part I
13 lipca 2022 godz. 13:00 (14:00 czasu polskiego)
Londyn
Lot 27
Alfred von Wierusz-Kowalski
Coming Home!
Estymacja:
250,000 - 350,000 GBP (1 400 000 - 2 000 000 PLN)
sygn. l.d. A Wierusz-Kowalski
olej na płótnie
wymiary: 112 x 150 cm
w oprawie 136 x 175 cm
Kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone - Nowa Anglia