Wystawa Andrzeja Wróblewskiego „In the First Person” będzie jednym z wydarzeń towarzyszących 60. La Biennale di Venezia. Przygotowaną przez Fundację Rodziny Staraków ekspozycję publiczność biennale będzie mogła oglądać od 20 kwietnia do 24 listopada 2024 roku w przestrzeniach wystawienniczych Procuratie Vecchie, w samym sercu Wenecji, na Placu Św. Marka.
Decyzją kuratora nadchodzącej, jubileuszowej 60. Międzynarodowej Wystawy Sztuki - La Biennale di Venezia 2024, Adriano Pedrosa, indywidualna wystawa Andrzeja Wróblewskiego „In the First Person” została włączona do oficjalnego programu towarzyszącego Biennale Arte 2024 „Stranieri Ovunque - Foreigners Everywhere” w Wenecji.
Autoportret, [Autoportret na żółtym tle] , 1949,
olej, płótno, 92 × 62 cm, Starak Collection
Andrzej Wróblewski (1927-1957) „In the First Person” będzie przekrojową prezentacją wszystkie najważniejsze wątków twórczości artysty. Urodzony w 1927 roku i przedwcześnie zmarły w wieku niespełna 30 lat, Wróblewski jest jednym z najważniejszych polskich malarzy II połowy XX wieku. Pozostawił odważny i rewolucyjny dorobek, w tym ikoniczne dla polskiej sztuki współczesnej serie „Rozstrzelań”, „Szoferów” „Kolejek”, „Ukrzesłowionych”, „Nagrobków”. Na wystawie znajdą się dzieła z kolekcji Anny i Jerzego Staraków, innych kolekcji prywatnych oraz kolekcji muzeów narodowych w Polsce. Łącznie ponad 60 dzieł.
Wystawa Andrzeja Wróblewskiego „In the First Person” będzie czwartą prezentacją polskiej sztuki zorganizowaną staraniem Fundacji Rodziny Staraków w Wenecji i trzecią, po indywidualnych wystawach Ryszarda Winiarskiego w 2017 roku i Ewy Kuryluk w 2022, która otrzymała tytuł oficjalnego wydarzenia towarzyszącego Biennale w Wenecji.
Jak podkreśla Elżbieta Dzikowska, prezes Fundacji Rodziny Staraków: „Mamy nadzieję, że wystawa Andrzeja Wróblewskiego prezentowana w samym sercu Wenecji, na Placu św. Marka, odwiedzanym co roku przez blisko 30 milionów osób, otworzy nowe ścieżki dotarcia do tej niezwykłej twórczości. Geniusz artysty zasługuje na stałe miejsce w kanonie światowej sztuki drugiej połowy XX wieku, na nowe interpretacje i konfrontacje z największymi nazwiskami tamtego okresu. Głęboko wierzę, że wiele lat intensywnej pracy Fundacji Rodziny Staraków i zespołu Spectra Art Space, które dziś owocuje tym sukcesem, na stałe wpisze się w historię ważnych wystaw i znaczących wydarzeń w dziedzinie promocji polskiej sztuki na świecie.”
Anna i Jerzy Starakowie są właścicielami jednej z najważniejszych kolekcji polskiej sztuki współczesnej w kraju. Od ponad 15 lat jako mecenasi aktywnie wspierają instytucje kulturalne oraz znaczące wydarzenia. Od ponad 10 lat w ramach działań Spectra Art Space Fundacji Rodziny Staraków patronują programowi wystaw w warszawskiej siedzibie Fundacji, przy ul. Bobrowieckiej 6. Kultura należy do obszarów, dla którego wsparcie prywatnego mecenatu jest kluczowe. Nierzadko tylko dzięki zaangażowaniu, śmiałości i odwadze prywatnych donatorów artystki i artyści oraz instytucje kulturalne mają szansę realizować projekty o znaczeniu międzynarodowym.
Kuratorką wystawy Andrzej Wróblewski (1927-1957) „In the First Person” jest Ania Muszyńska.
Wystawa będzie prezentowana od 20 kwietnia do 24 listopada 2024 roku, w historycznych i niezwykle prestiżowych przestrzeniach wystawienniczych Procuratie Vecchie na Placu Św. Marka.
Zdjęcie u góry: Kolejka trwa, 1956, gwasz, akwarela, papier, 99.6 × 150.8 cm, Starak Collection
Prawa autorskie do reprodukcji dzieł Andrzeja Wróblewskiego dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego / www.andrzejwroblewski.pl
Ślubna fotografia, (Młoda para z bukietem), 1949, olej, płótno, 119 × 69 cm, Starak Collection
Uwaga, nadchodzi! Nalot, 1955, olej, płótno, 120 × 139.5 cm, Starak Collection
Męczeństwo Matek, niedatowana [1949], gwasz, papier, 65 × 90 cm, Starak Collection