Po raz 60. weneckie Giardini wraz z Arsenale wypełniło się sztuką z całego świata. W sobotę 20 kwietnia ruszyło La Biennale di Venezia. Opiekę kuratorską nad wystawą główną Biennale pełni Adriano Pedrosa, pierwszy kurator wydarzenia pochodzący z Ameryki Łacińskiej. Tegoroczne hasło/tytuł brzmi „Cudzoziemcy są wszędzie” („Foreigners Everywhere – Stranieri Ovunque”).
W wystawie głównej bierze udział 331 artystów i kolektywów pochodzących z ok. 80 krajów. W ich doborze Adrianowi Pedrosie przyświecało słowo „cudzoziemcy”, skupiając się na twórcach, którzy nigdy wcześniej nie uczestniczyli w Biennale. Jak tłumaczy Pedrosa, szukał przede wszystkim artystów spoza „anglosfery”, nie związanych z miejscami na co dzień dyktującymi trendy, mody czy głównymi ośrodkami artystycznymi, lecz pochodzacymi z regionów zazwyczaj (p)omijanych, choć istotnych i widocznych na mapie świata. Na przykład, w wystawie po raz pierwszy pojawia się rdzenny amazoński kolektyw artystyczny - MAHKU (Movimento dos Artistas Huni Kuin) - zajmując na niej ważne miejsce z wielkoformatową pracą na fasadzie Pawilonu Centralnego.
MAHKU (Movimento dos Artistas Huni Kuin), Kapewe Pukeni (Bridgealligator), 2024, instalacja site-specific, 750 m2, fasada Pawilonu Centralnego
Tegoroczne Biennale skupia artystów, którzy w obecnych miejscach zamieszkania sami są obcokrajowcami, imigrantami, emigrantami, żyją w diasporach, przebywają na wygnaniu lub są uchodźcami. Pedrosę szczególnie interesowali twórcy, którzy przebyli dalsze dystanse, np. między półkulą południową a północną. W poszukiwaniu artystów kurator odbył 11-miesięczną podróż, odwiedzając m.in.: Chile, Meksyk, Argentynę, Kolumbię, Puerto Rico, Gwatemalę, Kenię, Zimbabwe, Angolę, Republikę Południowej Afryki, Singapur, Indonezję i Bliski Wschód.
Jak mówi Pedrosa, wystawa prezentuje „zmarginalizowane, wykluczone, uciskane piękno, na co dzień wymazane przez dominujący dyskurs”. Przeplatające się wątki tematyczne na ekspozycji Pedrosy - inność, bycie cudzoziemiecem, podróż, integracja - nigdzie nie wybrzmiewają lepiej niż w Wenecji, kolebce wielokulturowości. Wenecja, przez wieki pełniąca rolę centrum komunikacyjnego między narodami, państwami, religiami w sposób naturalny stanowi forum do przedstawiania nowych punktów widzenia, nowych doświadczeń i myśli...
W 2022 roku Biennale odwiedziło ok. 800 000 ludzi. Ciekawe, ile osób odwiedzi Wenecję w tym roku?
Więcej informacji: https://www.labiennale.org/en/art/2024
Fotorelacja z 60. Międzynarodowej Wystawa Sztuki - La Biennale di Venezia