Prace Ewy Juszkiewicz wzbudzają wielkie emocje wśród kolekcjonerów. Od czasu, kiedy artystka rozpoczęła współpracę z galerią Gagosian, jej kariera nabrała zawrotnego tempa, a status jednej z kluczowych młodych światowych malarek potwierdziła seria rekordów aukcyjnych, m. in. absolutnie oszałamiający wynik 1,5 mln dolarów na aukcji w nowojorskim Christie’s za pracę pt. „Portrait of a lady” (2019) czy niedawno opublikowana informacja o kooperacji z luksusowym domem mody Louis Vuitton przy tworzeniu limitowanej kolekcji torebek.
Artystka konsekwentnie tworzy trawestację kobiecych przedstawień obecnych w malarstwie, podważając utrwalane konwencje, stereotypy obrazowania i opracowując własną, alternatywną historię sztuki według kobiety-artystki. Juszkiewicz proponuje własne wersje znanych i mniej znanych portretów, dokonując zastąpienia twarzy postaci, a tym samym decorum epoki, własnym - skomponowanym z włosów czy kwiatów.
Licytowany w Polsswisie obraz powstał w 2019. Dzieło stanowi odwołanie do XVIII-wiecznego pierwowzoru pędzla Adolfa Ulrika Wertmüller, przedstawiającego jego matkę, Marię Wertmüller, żonę szwedzkiego aptekarza. Głowę postaci Juszkiewicz zakryła klasycznie - fantazyjną konstrukcją z pukli. Niewielki olej na płótnie (80 x 60cm) pochodzący z prywatnej amerykańskiej kolekcji licytowany w towarzystwie dzieł takich mistrzów sztuki współczesnej jak Kantor, Nowosielski czy Wróblewski, w burzliwej licytacji osiągnął wynik 2,76 mln pln z opłatami aukcyjnymi.
Cała aukcja Polswiss przebiegła bardzo pomyślnie, a jej łączny wynik osiągnął 17 mln pln.
Gratulujemy artystce i nabywcy!